Resultat 1 till 5 av 5

Gällande nya webbplatser och Google Dance

  1. #1
    Jensas avatar
    Jensa Jensa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    5
    I i slutet av maj reggades tre nya domäner. Samtliga är så kallade EMD (exact match domains) och innehåller således de viktiga sökord som sidorna optimeras mot.

    1 st .se

    1 st .net

    1 st .org

    .se domänen


    Den av ovan med högst konkurrens. Startsidan innehåller en artikel på 700 ord som är välskriven och fokuserad på en produkt för den svenska marknaden. Utöver detta ett par undersidor med välskrivna artiklar på ca 500 ord styck.

    Gjorde den ”vanliga” hoppet till förstasidan några dagar efter den var lanserad. Sedan försvann den LÅNGT bort. 800+ ligger den för närvarande och känns sandboxad. Tidigare borde den hittat tillbaka till högra placeringar nu efter ett par veckor men börjar bli lite oroväckande. Har skapat ett fåtal länkar från olika sociala medier för att få den indexerad osv dock med varierad ankartext. Skriver jag site:domän.se så ser allt bra ut.

    .net domänen

    Låg konkurrens. Engelsk webbplats med 5 x 500 ord artiklar. Välskrivna och med unik wordpress design. Gjorde samma resa som ovanstående. D.v.s. ett par dagar efter lanseringen låg den på förstasidan för det viktigaste sökordet. Sedan droppa den LÅNGT bort även denna. Har inte byggt en enda länk utan låter den vara som jag brukar göra. Har skapat av mängder av webbplatser tidigare och de har gjort stora hopp tidigare. Det som skiljer är att de brukar hitta tillbaka till högre placeringar rätt snabbt.

    .org domänen

    Samma förutsättningar som ovan i en helt annan engelsk nisch. Låg lite längre på förstasidan men sedan försvunnit bort. Inga inlänkar heller.

    Samtliga webbplatser ligger på en dedikerad server och således ett gemensamt IP nummer. Har skapat massor av liknande webbplatser tidigare. I samband med panda uppdatering droppade en del kvalitets MFA sidor som är min ägo. En del har hittat tillbaka, andra inte. Tittar jag på ovanstående sidor så är de kvalitetssidor med välskrivna artiklar och design, helt skapade för användaren i fokus. Punkt net/org sidorna innehar adsense.

    Sidorna har nu varit online i ca 3-4 veckor men det är något som inte stämmer som tidigare. Beteendet för nya webbplatser verkar ha ändrats.

    1) Fler som märkt av detta? Dvs nytt beteende för nya webbplatser

    2) Vad tror ni har hänt? Kommer de hitta tillbaka till topp placeringar eller kan de tänkas vara fast i sandlådan utan ha använt tvivelaktiga metoder?

    3) Som nämnt så ligger samtliga sidor på samma dedikerad server. Kan detta ha någon inverkan och straffat alla 3 sidorna på något sätt?

    Vill gärna få igång en diskussion kring detta med nya webbplatser och hur man ska agera inledningsvis nu när Google utfört ett flertal ändringar. Definitivt så har tiderna förändras.

    Min personliga teori är att (nya) EMD domäner har tappat kraft och inte har samma fördelar som tidigare. Just i mitt fall kan de helt enkelt vara så att det kommer ta längre tid än tidigare att nå topp-placeringar.

    Andra kan vara så att Google har gjort ändringar och gjort så samtliga nya webbplatser hamnar i någon form av sandlåda och sedan släpps fria efter de bedöms att vara av kvalitet.

    Sen är frågan om man vågar bygga (relevanta) inlänkar till webbplatserna medan den befinner sig i denna ”sandlådan” för att de ska börja klättra.

    I mitt fall kan det vara så att jag behöver ha is i magen och kanske en vacker dag så börjar de klättra i serpen igen.

    Ser framemot lite åsikter från våra kära medlemmar

  2. #2
    Micke Erikssons avatar
    Micke Eriksson Micke Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    41
    Har sedan mitten på Mars arbetat med unikt och brett innehåll till en resesida som reggades samtidigt, och ser först nu egentligen resultatet av bättre och stabilare placeringar. Domänen är visserligen inte en EMD som du skriver, men innehåller ett viktigt sökord.

    Skaffade några inlänkar direkt i början för att indexeringen skulle ta fart. Designen är helt unik och har idag 60 sidor med mycket bra On-Page optimering.

    Min känsla är att den unga åldern på sidan gör att de högre placeringarna dröjer.

    Nästa steg för mig blir, nu när det ser ut som att Google börjat ge trust till sajten, att arbeta med inlänkar från relevanta sidor och sociala medier. Tror att sidan är mogen för det nu.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det går såklart inte att ge ett klart svar till någon av er här, utan att veta mer om sajterna och sökorden ni försöker ranka på.
    Men för mig låter det som att ni saknar länkar helt enkelt, så mitt råd är att börja jobba med det.

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag kommer att lansera en EMD som reggades 2004 och har några snapshots i archive.org sedan dess. Det blir minst ett 30-tal sidor med unik content för ändamålet innan den indexeras. Blir intressant att se hur den kommer att hoppa i serpen jämfört med de som är helt nyreggade. Viss trust tror jag att min domän har jmf nyreggad, dock inte lika mycket som om det hade funnits mycket content sedan 2004.

  5. #5
    angelica cs avatar
    angelica c angelica c är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    20
    Vilket verktyg använder du för att konstatera att en viss webbplats hamnar på 800+ plats?
    Spontant känns ju allt som inte är på förstasidan som en klar förlorare. Andrasidan får lite trafik, men resten är väl ingen större skillnad. Jag menar, vad skiljer i trafik mellan sidan 5 och 50?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Dance?
    Av SEOJonas i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 23:32
  2. Förslag på ny regel gällande signaturer
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 16:36
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 09:45
  4. Nya regler gällande försäljning
    Av Jim Westergren i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 23:01