Resultat 1 till 12 av 12

Rätt för SEO?

  1. #1
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Tjenare alla glada.

    Jag håller på att bygga ett mindre CMS med fokus mest på SEO och UX. Mina frågor är nu om jag har tänkt rätt eller fel här hehe. Sen har jag vissa frågor om annat också som inte har så mycket med SEO att göra, så om någon vill hjälpa mer om det så får ni gärna hojta till .

    Jo, mitt system är uppbyggt genom att skapa dynamiska sidor (kan också säga att detta system är i liknelse av n.nu, men planerar inte att konkurera mot n.nu heller).

    Strukturen ser ut såhär:

    Root:
    index, pages, contact

    admin:
    administration, creates osv.

    Är det rätt att dela på index och pages? index är en standardmall för startsidan och sedan är pages en standardmall för alla undersidorna.

    vad bör jag göra för admin så sökrobotarna inte hittar den? ska jag blockera hela mappen i robots.txt? eller ska jag rent utav låta botarna gå igenom den? tänkte även på om jag också skulle göra så stilmallarna och bilderna som ligger under admin skulle bli indexerade, då jag kanske skulle ta och flytta fram dem till root-mappen. Skulle det ge mitt system mer fördelar?

    Sen förutom att skapa systemet och så, vad mer bör jag tänka på innan release? typ pagespeed? helt korrekt validering? finns det mer man bör tänka på i detta läge?

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Tjenare alla glada.
    Tjenare!

    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Är det rätt att dela på index och pages? index är en standardmall för startsidan och sedan är pages en standardmall för alla undersidorna.
    Jag hade gjort såhär istället: index kan du döpa om till contentpages och det är här som du skapar alla sidor (där du sedan kan välja vilken template som den ska använda sig av, säg tex full-width, 2 columns 3 columns, main-sidebar osv osv). Du lägger till en massa widget platser.

    Du döper om pages till widgets och där i varje template har du sedan lagt till widget platser som du sedan kan placera dina widgets på vilken sida du vill vart som helst.
    Då kommer det att bli extremt enkelt för inte så avancerade användare att sätta texter där de önskar.

  3. #3
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Såg nu att de var front delen alltså den delen som ska visas utåt, min post ovan var riktad mot admin delen.

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Inga problem Welander, jag kommer ta till mig din idé och kolla lite närmare på det, när man loggar in i admin så får man en lista där det står index, about osv. Problemet jag fick var att om man lägger till t.ex. ett bildspel på startsidan så kom den på alla andra undersidor också. Så jag var tvungen att strippa på dem. Och kommer göra likadant med undersidor som bara är länkade från bild eller ankartexter. Men jag gillade verkligen din idé och ska titta närmare på den. Dock ett stort projekt att göra om, men det kan ju komma senare i en uppdatering eller så.

    Måste även passa på att fråga dig, är du grym på hash och salt? jag har precis börjat titta på det och förstår lite men har vissa problem med det för tillfället haha.

  5. #5
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Hash och salt renderar random bokstäver och siffror utifrån ett regelverk som gör att du kan göra det omvända och få tillbaka orden. PHP har en inbyggd funktion, ASP.NET har det inte.

    sha1() och md5() är dock inte säkra att använda som lösenord, däremot kan du ju börja med en sha1() och sedan lägga till egna random bokstäver eller liknande, sålänge du sätter tillbaka precis rätt bokstäver också så kommer det att fungera. men sha1() är jag rätt säker på att den har knäckts så därför är det inte säkert.

  6. #6
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Hash och salt renderar random bokstäver och siffror utifrån ett regelverk som gör att du kan göra det omvända och få tillbaka orden. PHP har en inbyggd funktion, ASP.NET har det inte.

    sha1() och md5() är dock inte säkra att använda som lösenord, däremot kan du ju börja med en sha1() och sedan lägga till egna random bokstäver eller liknande, sålänge du sätter tillbaka precis rätt bokstäver också så kommer det att fungera. men sha1() är jag rätt säker på att den har knäckts så därför är det inte säkert.
    Okej, har du någon bra referens till en tutorial eller liknande som man skulle kunna titta på? Tänker då på PHP.

  7. #7
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    PHP-kod:
    <?php
    $str 
    'apple';

    if (
    sha1($str) === 'd0be2dc421be4fcd0172e5afceea3970e2f3d940') {
        echo 
    "Would you like a green or red apple?";
    }
    ?>
    Du kan läsa mer om de här http://www.php.net/manual/en/function.sha1.php

  8. #8
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    PHP-kod:
    <?php
    $str 
    'apple';

    if (
    sha1($str) === 'd0be2dc421be4fcd0172e5afceea3970e2f3d940') {
        echo 
    "Would you like a green or red apple?";
    }
    ?>
    Du kan läsa mer om de här http://www.php.net/manual/en/function.sha1.php
    Tackar tackar .

  9. #9
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Tjenare alla glada.
    vad bör jag göra för admin så sökrobotarna inte hittar den? ska jag blockera hela mappen i robots.txt? eller ska jag rent utav låta botarna gå igenom den? tänkte även på om jag också skulle göra så stilmallarna och bilderna som ligger under admin skulle bli indexerade, då jag kanske skulle ta och flytta fram dem till root-mappen. Skulle det ge mitt system mer fördelar?

    Sen förutom att skapa systemet och så, vad mer bör jag tänka på innan release? typ pagespeed? helt korrekt validering? finns det mer man bör tänka på i detta läge?
    För admin-mappen så lösenordskyddar du helt enkelt hela den katalogen och allt därunder. Sedan har du givetvis login på adminsidan, totalt alltså måste man logga in 2 gånger. Lite besvärligare men mycket säkrare. Sedan (tycker jag) att admin mappen kan heta något annat än just admin, administrator, något unik för ditt system så att inte hackers kan gissa sig till var admindelen ligger...

    Inte heller tycker jag man ska nämna admindelen i robots.txt. Där är ju första stället en eventuell hacker letar... Har du lösen på hela katalogen kommer ändå inga crawlers in.

    Du har inget att vinna på genom att låta stilmallar och bilder från admin bli indexerade.

    Pagespeed är viktigt, testa var flaskhalsarna ligger med www.webpagetest.org
    Se till att du har gzip komprimering, cachning mm på.

    Att en sida validerar 100% är inte nödvändigt, men visst det känns bra

    Lycka till!

  10. #10
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av larse Visa inlägg
    För admin-mappen så lösenordskyddar du helt enkelt hela den katalogen och allt därunder. Sedan har du givetvis login på adminsidan, totalt alltså måste man logga in 2 gånger. Lite besvärligare men mycket säkrare. Sedan (tycker jag) att admin mappen kan heta något annat än just admin, administrator, något unik för ditt system så att inte hackers kan gissa sig till var admindelen ligger...

    Inte heller tycker jag man ska nämna admindelen i robots.txt. Där är ju första stället en eventuell hacker letar... Har du lösen på hela katalogen kommer ändå inga crawlers in.

    Du har inget att vinna på genom att låta stilmallar och bilder från admin bli indexerade.

    Pagespeed är viktigt, testa var flaskhalsarna ligger med www.webpagetest.org
    Se till att du har gzip komprimering, cachning mm på.

    Att en sida validerar 100% är inte nödvändigt, men visst det känns bra

    Lycka till!
    Att ha 2st inloggningar innebär ett litet problem för mig i och med att jag fokuserar mycket på användarvänligheten och UX. Det innebär ju även där problem att inte ha blockerat den i robots, visst kan man se robots.txt. Men finns det verkligen inget annat man kan göra? Skulle man inte kunna blockera den för sökrobotar i .htaccess istället?

    Det där med att döpa om mappen till något annat än admin var ett suveränt bra tips . Det ska jag verkligen ta till mig och titta närmare på . Visst det är som du säger, den behöver inte vara 100% validerad men det känns bättre och då får man även en chans att skryta lite också .

    Tack, jag kan ju säga till när betan dyker upp .

  11. #11
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Det innebär ju även där problem att inte ha blockerat den i robots, visst kan man se robots.txt. Men finns det verkligen inget annat man kan göra? Skulle man inte kunna blockera den för sökrobotar i .htaccess istället?
    Jo, det borde gå att antingen redirecta eller bara stänga ut vissa User Agents via .htaccess. Inte säker på hur dock.

    Annars borde det räcka med att sätta noindex på login-sidan, så finns den inte sökbar hos Google i alla fall.

  12. #12
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Annars borde det räcka med att sätta noindex på login-sidan, så finns den inte sökbar hos Google i alla fall.
    Nej nu känner jag mig dum , så självklart egentligen. Varför tänkte jag inte på det, haha. Jaja tack så mycket Aaron.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Prioritera rätt som ny?
    Av ogge_112 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 09:25
  2. Är det rätt forum?
    Av evalina1987g i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 10:43
  3. Rätt länktext?
    Av SofiaB i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 11:10
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 08:29
  5. Meta tag, nofollow. Är det här rätt?
    Av Optimus i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 00:13