Resultat 1 till 26 av 26

Om långa svansen

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Flera av er känner säkert till teorin om den långa svansen. Om inte sök på Google "the long tail" etc. Det handlar i ett nötskal om att bloggar ofta får stor en stor del av sin trafik via sökmsakiner som hittat bloggarnas arkiv. Dvs man kan tjäna på stora pengar (om man alltså har en annonsdriven blog) på sina gamla arkiv.

    Nu har mediehusen närmast i USA vaknat upp och är intresserade av den långa svansen och möjligheten att tjäna pengar på sina arkiv. Om det är något som sökmaskinera tycker om så är det ju text och det är mediehusen fulla av.

    I Sverige (och i Finland) är de stora mediehusen kanske lite efter, men också här ökar intresset för den långa svansen. Detta erbjuder intressanta konsulteringsmöjligheter för SEOn.

    När vi talar om stora mediehusens sajter är det kanske inte "onpage" optimering som gäller utan något annat. Vad skulle ni rekommendera att man gjorde för att helt enkelt underlätta sökmaskinerna att hitta informationen bättre. Vad kan ett mediehus göra för att utnyttja teorin om den långa svansen?

    Jag kom själv på i alla fall dehär, men vad annat?

    - Hittar sökmaskinen fram till all information?
    - Gå igenom publiceringsverktyget. Kan man skapa unika titles, används H1 taggen etc.
    - Google Sitemaps
    - Länkstruktur inom sajterna och länkning mellan företagets andra sidor.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Detta är ett område som av uppenbara skäl intresserar mig och det är långt ifrån trivialt. Det finns två faktorer lite vid sidan om det som du tänker på men som dock är intressanta.

    Det första är att det är skillnad på att bara dumpa upp ett stort arkivmaterial och få lite ströträffar och göra något effektivt av materialet. Något effektivt inkluderar att förädla materialet på något sätt:
    1) Diskussionforum, artikeldiskussion m.m. liknande tjänster.
    2) Strukturering. Temaidentifiering åt läsare, sökmotorer, annonsmäklare och högvärdesannonsörer.
    3) m.m.
    Ett jättejobb.

    Personligen känner jag mig tämligen trygg i att de stora mediahuset dröjer några år med det här och att det blir en lång startsträcka. De ligger precis som du säger kompetensmässigt efter,
    med ett par undantag, och det är få av våra lokala konsulter som har erfarenhet av att ha arbetat med ett material med stor bredd. Detta är väldigt annorlunda från normal webbutiks-SEO.

    Men om ett par - tre år skulle det inte förvåna mig om Bonnier, eller troligare någon aktör som köpt ut informationen, har en tämligen välbesökt sajt med gamla artiklar från diverse havererade månadstidningar

    Eller varför inte den stora sticksajten med alla stickbeskrivningar som Allers någonsin publicerat?
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-07 klockan 20:22.

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    De svenska tidningshusen har så sakta börjat fatta. TS håller nu på tisdag ett frukostseminarium i ämnet lett av Urban Lindstedt.
    http://www.uppkopplat.se/?p=337

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Många resonerar och särskilt i USA. De flesta som jag läst där har uppenbart aldrig förvaltat ett material i bredd Övriga håller tyst och bygger

    Svårigheten just är att identifiera ett verksamhetssystem för att säkerställa att long-tail-materialet kontinuerligt förädlas och marknadsförs. Men jag tänker inte kommentera mer utan luta mig tillbaka och läsa vad andra skriver istället. Just det här är frågor som är tämligen strategiskt känsliga.

    Netvouz är ju förövrigt en till svensk tjänst som man nog bör räkna till long-tail.

    Jag blev faktiskt väldigt glad när jag läste den här bloggpostningen om den nu speglar vad fler tänker. Den visar vilket kompetensförsprång som man har nu efter 6 månader av labbande.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-08 klockan 00:16.

  5. #5
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Hur säger man det bäst.. ge fan i mina besökare
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Det första är att det är skillnad på att bara dumpa upp ett stort arkivmaterial och få lite ströträffar och göra något effektivt av materialet. Något effektivt inkluderar att förädla materialet på något sätt...
    Jo, det ät klart. Allt enligt intresse, behov och tid som krävs för jobbet vinklat gentemot den slutliga nyttan.

    "Long Tail" är naturligtvis inte något bara för mediehusen. Det har gjorts flera undersökningar och analyser om hur stor del av tex Amazons försäljning skulle vara "Long Tail" relaterat.

    Handlar det egentligen i grund och botten om helt vanlig SEO? Dvs att göra innehållet mer lättillgängligt för sökmotorer?

    P.S. Jag upprätthåller också ett antal webbsidor och bloggar och trafiken via sökmaskinerna står för 40 - 95 % av trafiken beroende på sajten. Jag är också helt nöjd med att tex mediehusen är lite "efter" i detta :-). Mindre konkurrens!

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja Karl och jag skrev en sammanfattning för några veckor sedan och ska skriva en större rapport om samma sak åt samma förlag. Så länge pengarna hamnar i min hushållskassa får de gärna ta del av våra erfarenheter. Jag hoppas att du har rätt och att det går att hitta fler liknande kunder.

    Kanske är det samma sak men komplexiteten växer enormt med bredden och djupet på materialet, och du hinner bottna ut så många fler begränsande faktorer. I grunden handlar det om att du med ett stort långsiktigt material kan du inte "lura" sökmotorn. Du måste hitta ett sätt där det är fortsätt relevant, och inte på ett nyckelord utan många.

    Bara en sådan sak att när materialet läggs ut krävs trafik för att materialet inte ska gå till tilläggsregistret och det är inte ens en verklig svårighet utan bara driftsättandet. Tänk också på att det av allt att döma inte ligger i Googles plan att äldre arkivmaterial ska finnas i SERP:arna. Dels har de sin normala bort sortering, men de bygger ju också för fullt på sin separata infrastruktur just för den här typen av material precis som de bygger en separering för webbutiker.

    Hence om du vill ha materialet indexerat på vettiga positioner där det faktiskt ger trafik krävs att materialet ska förädlas. Diskuterar man medianyheter är det svårt. Du kommer behöva utveckla nytt redaktionellt material som knyter samman nyheterna, drar slutsatser och på annat sätt förädlar materialet för att göra det fortlöpande relevant för besökarna.

    I principen kanske det liknar optimeringen på ett fåtal nyckelord men svårigheten kommer när det ska omsättas till ett verksamhetssystem som inte kostar fler timmar än att Adsense-pengarna räcker till.

    I annat fall är du tillbaka där du dumpar ut ett stort material och för diverse skumma kombinationssökningar.

    Exemplet i http://www.uppkopplat.se/?p=337 avseende boksidan är förövrigt ganska irrelevant eftersom ämnesområdet är för smalt, totala mängden data är för litet och nyheterna är för korta. "Bonnier" (spekulerat exempel) som dumpar upp artiklar från 500 tidningsnummer skulle få mycket färre besökare än vad de har möjlighet om de bygger så där.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-08 klockan 13:32.

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Ta en titt på hd.se.

    De gör rätt tycker jag. Varje artikel är ihopkopplad med ett antal relaterade artiklar (och dessa är verkligen relaterade). Dessa i sin tur är relaterade till andra (äldre) osv. Jag tror att detta är en väldigt framkomlig väg för tidningarna, och en som räcker väldigt långt.

    Men istället väljer man ofta att enbart pusha upp nytt material.

    När kommer den första svenska tidningen med ett relationsmoln på sina artiklar tro?

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här är ju ett bra exempel hos dem:
    http://hd.se/slaktforskning/
    Förädlat material och ligger också på position 9 på "släktforskning".
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-08 klockan 13:33.

  10. #10
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag har experimenterat med relationsmoln på nyhetsportalen.se ..fast med javaapplets och helt utan mänsklig inblandning. Åtminstonde utan att man manuellt relaterar artiklarna är det tyvärr helt meningslöst. Det ger exakt samma effekt som en vanlig sökning, enda skillnaden är att det är mera flashigt.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det kunde vara lite häftigt med ett relationsmoln under sökfunktionen på vår söksida. Jag skriver upp det på min önskelista för 2007. Om inte annat får man en till alternativ taggning och alltid ger det väl något?

  12. #12
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Jag har experimenterat med relationsmoln på nyhetsportalen.se ..fast med javaapplets och helt utan mänsklig inblandning. Åtminstonde utan att man manuellt relaterar artiklarna är det tyvärr helt meningslöst. Det ger exakt samma effekt som en vanlig sökning, enda skillnaden är att det är mera flashigt.
    Det håller jag med om. Det behövs taggning eller manuellt satta relationer. Taggning är ballare medan manuellt styrda relationer ger bättre träffbild, åtminstone initialt.

  13. #13
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Jag (och Nikke såg jag) var på Urbans föredrag idag. Det kändes bland vissa kommentarer och frågor ganska tydligt att många marknadsinriktade människor har svårt att förstå vad possitiva SEO-effekter kan bidra med.

    Tyvärr tyckte jag inte heller Urban gjorde ett kanonjobb med att lyfta fram just de ekonomiska fördelarna.

    I övrigt ett mycket bra föredrag av Urban!

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vilket case användes i föredraget?

  15. #15
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jodå. (Att du inte sade hej...)

    De ekonomiska fördelarna skulle ha kunnat lyftas fram bättre, men för många är bara det faktum att sökmotorerna kan dra besökare stort nog. Att man sedan kan specialanpassa annonser och innehåll just för de besökare som kommer från en Google-sökning ligger långt ifrån fattningsförmågan just nu.

    Imponerande jobb av Icakuriren som hade ökat sina besökare med 115 % på ett år och dragit upp sökmotorreferenserna från 23 %(var det väl) till 37 %

  16. #16
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Vilket case användes i föredraget?
    Inget case alls egentligen. Det var mer en genomgång av begreppet. Alltför allmänt hållet för att egentligen tillföra något nytt för de av oss i publiken som kom från SEO-världen. Jag var där för att sätta fart på tankarna om detta och eventuellt få höra invändningar och kommentarer från tidningsfolk (som ju sitter på guldmaterial). SvD var rappa. De verkar faktiskt jobba med de här frågorna.

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Japp ICA Kuriren har en god grundstruktur, men de verkar inte arbeta med att förädla material och de är lätta att gå förbi i SERP:arna. De var de första som vi provkörde Nyfiken vital mot och då för sökordet fiskolja.

    SVD är i samma situation. De är enkla att gå förbi i SERP:arna och de förädlar inte material. En artikel som inte förädlas vidare är mindre värd idag men kommer vara värdelös ganska snart. Du har tio topppositioner på Google och uppdatering och utvecklingslinje är en av de viktigaste faktorerna som Google tar hänsyn till.

    Hur länge tror ni det kommer vara möjligt att vara att ligga topp tio med en gammal artikel utan att förädla den vidare? Ta t.ex. ICA Kurirens artikel om fiskolja (tror den heter Fiskolja gör Hanna glad eller något). Den låg fyra på fiskolja när vi körde vårt tema om "Hälsa från havet": Senaste jag kollade på fiskolja tror jag att jag inte såg den alls.

    Att artikeln sedan är hyggligt bra skriven för sökmotorn gör det samma.

    Sedan är uppdateringsfrekvensen bara en av de förädlingsfaktorer som jag tror man måste arbeta med.

    Problemet ligger naturligtvis i att identifiera det verksamhetssystem som möjliggör tillräcklig förädling för att lämna vinstmarginal på de intäkter som är möjliga.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-10 klockan 14:23.

  18. #18
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Att gå så långt som att be journalister vidareförädla gamla nyhetsartiklar tror jag är att hoppas alldeles för mycket av dagstidningarna.

    Men. När de börjar arbeta aktivt med relaterade artiklar (och gör relationerna såväl bakåt- som framåtsyftande så att även äldre material länkar in till uppföljningar/nya vinklar helt enkelt nya nyheter), då har de kommit väldigt långt.

    Just Icakuriren berättade efteråt att de skriver om alla rubriker och ibland ingresser för att funka bättre på webben.

    Jag har faktiskt på lindqvist.com några sidor från 2002 som fortfarande leder på sina söktermer trots att jag inte har rört dem på evigheter. Uppdatering av sajten är viktig. Det är viktigt att allt innehåll på sidan inte stagnerar, men det räcker långt med att inkludera ingresser och länkar till liknande material.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Att gå så långt som att be journalister vidareförädla gamla nyhetsartiklar tror jag är att hoppas alldeles för mycket av dagstidningarna.
    Och där i ligger utmaningen. Det är skillnad mellan att hålla ett material indexerat och få en massa kombinationssökningar kontra en optimal long-tail-tjänst.

    Föredömen för oss är snarare:
    1) Wikipedian.
    2) allabout.com
    , och några tjänster till än ICA Kuriren och SVD. Det är på den nivån du måste ligga i framtiden på longtaile-materialet. Ligger inte du på den nivån så gör några andra det och då syns du inte.

    Och där har du återigen utmaningen. Hitta verksamhetssystemet som får det att fungera ekonomiskt.

  20. #20
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Jag borde sagt hej... Fick lite för bråttom därifrån.

    Jag var i alla fall mannen som kort nämnde att många besökare faktiskt inte ens läser resultaten - utan bara klickar på första.

    Något intressant eftersnack?

    Jag skrev en liten kort recension här
    http://www.rundkvadrat.com/hur-sok-f...gsbranschen-2/

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Brusläsare tyckte jag var en väldigt bra term.

    Kostar att hålla ett stort material indexerat också. Notera hur Aftonbladet tvingas flytta runt sin (vilken kan vara Sveriges största) länkkraft för att lägga den där den ger besökare. Mäktigt att se när det sker.

  22. #22
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Nikke - såg din kommentar på min blogg. Har du lust att utveckla ditt affiliateresonemang lite?

  23. #23
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    OK. Hos Rundkvadrat skrev jag om att större affiliatesajter, där man har lagt ner mer jobb än att bli en tunn klient mot affiliateprogrammen.

    Jag har några sådana sajter. Jag startade dem ursprungligen av två skäl.
    1. Ämnet intresserade mig - var något jag kan lite om eller ville lära mig mer om
    2. Det fanns lämpliga affiliate-program inom ämnesområdet

    Dessa sajter började som platshållare för affiliate-länkar. När AdSense kom så passade detta naturligtvis in som hand i handske.
    Eftersom ämnena intresserar mig så fortsatte jag att lägga till relaterad info, ofta allmänt tillgänglig information om relaterade sajter. En slags presentation av tjänster och resurser i ämnet. Dock inte i katalogens format, utan snarare i artikelform och alltid med noga omskrivet material för att undvika duplicate content-filtren. Sajterna blir omfångsrika och väldigt informativa, trots att de egentligen bara parasiterar på sådant som andra redan har skrivit om, fast utspritt på mängder med sajter.

    Med tiden har jag förstås fått en växande kundskap om ämnesområdena, och informationen på sajten blir bättre och bättre. Så en dag upptäcker man att det som startade som en affiliate-sajt har blivit en informationsresurs, som de egentigen betydligt mer seriösa sajterna börjar referera till.

    En av dessa sajter har till och med börjat fungera som en sorts kontaktcentral mellan producentföretag och försäljningsföretag inom en bransch som verkligen inte är särskilt webbmogen. Den är kanske inte någon stor kassako ännu, men den drar in sina kostnader och ger mig betalt för det lilla arbete jag utför på den.

    Så var kommer den långa svansen in i detta? Jo. Alla dessa sajter är precis lika optimerade för de små undantagsorden. Namn på företag som ligger i orter så små att knappt grannbyn känner till dem. Böcker i ämnet som utgick ur förlagens sortiment för flera år sedan och knappt ens går att hitta antikvariskt. Artiklar om kurser och seminarier som hölls för flera år sedan (men där det fortfarande finns relaterade kurser och seminarier att gå på). Och det är detta material som drar in den stora mängden av besökare.
    Visst. 40% av sökmotortrafiken (som för övrigt uppgår till 90%) går in på de viktiga termerna. De termer som jag ursprungligen jobbade för att placera sajterna på. Men 60 % av trafiken kommer in på udda söktermer, så spridda att det ens är svårt att kategorisera dem.

    Alltså. Även affiliate-sajter kan tjäna på att arbeta på att behålla den långa svansen, och med tiden hjälper dessa sökningar till att befästa sajtens seriositet såpass att den övergår från att vara en parasiterande affiliate-sajt till att bli en auktoritetssajt inom sitt område.

  24. #24
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    En av dessa sajter har till och med börjat fungera som en sorts kontaktcentral mellan producentföretag och försäljningsföretag inom en bransch som verkligen inte är särskilt webbmogen.
    Det här är ganska vanligt för traditionell fakta- och populärpress, och även B2B. Jag tror det kommer naturligt om man har bra branschnyheter och fakta åt branschen. Branschen läser dig och möts hos dig.

  25. #25
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Nikke - Tack, intressant att läsa! Jag jobbar faktiskt själv med ett par sådana siter sen något år tillbaka.

  26. #26
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Exempel 1
    Någon tidning eller större media (gissningsvis radio) har skrivit om en ny sorts hudkräm som vi rapporterade om för ganska länge sedan. Effekten blir att vi får hyggligt med extra besökare till nyheten:
    http://www.flickr.com/photos/blogg-b...ing/267716783/

    Exempel 2
    Aftonbladet, Expressen m.fl. stora media skriver och pratar om gurkmeja. Läsarna går ut och söker mer information och vi fick mer än 1000 extra läsare per dag under en period:
    http://marknad.wordpress.com/2006/09...-nattidningar/

    Båda är ganska triviala exempel men de är intressanta därför att ingen av dessa extra besökare hade kommit om inte respektive material hade funnits i toppen på Google.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-12 klockan 14:14.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)