Resultat 1 till 11 av 11

Frågor kring anmälning av stulet innehåll hos Google

  1. #1
    Fredrik-Ss avatar
    Fredrik-S Fredrik-S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Hej,

    Jag har råkat ut för ett företag som har tre sidor inom samma ämne där de stulit texten som jag har på en av mina sajters startsida. Det enda de har gjort är att de har bytt ut URL'er till sina egna, ex:

    Min sida: "Hej och välkommen till bilbutiken.se!"
    Deras sida: "Hej och välkommen till bilaffaren.se!".

    Jag gjorde en anmälning av dessa tre sidor hos Google via följande formulär: https://www.google.com/webmasters/to...-notice?pli=1&

    Vilket inte funkade alls bra i början. Istället för att gå på de tre sidor jag anmält, tog Google bort en av dessa samt min sida (!) som jag angett som originalkällan av texten. Detta ordnade dock upp sig efter att jag svarat på det verifikations mailet jag fick.

    Nu till min fråga. Det verkar bara som just den undersidan har blivit bortplockad ur indexet. Företaget kör Wordpress och den ligger med på indexsidan som ett blogginlägg samt en undersida där man kan läsa hela blogginlägget. Jag anmälde att innehållet fanns på undersidan men inte på indexsidan.

    Bör jag anmäla indexssidan också? Detta eftersom den rankar bra fortfarande, med mitt innehåll på.

    MVH Fredrik-s

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Har du pratat med ägaren av de andra webbplatserna? Det har jag gjort några gånger när kunder råkat ut för samma sak och när man förklarar för folk att det inte gynnar någon med duplicerat innehåll så har det alltid löst sig. Är du inte extremt vithårig så skulle jag se en anmälan till Google som absolut sista utväg, man skall inte väcka den björn som sover så att säga...

  3. #3
    Fredrik-Ss avatar
    Fredrik-S Fredrik-S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Har du pratat med ägaren av de andra webbplatserna? Det har jag gjort några gånger när kunder råkat ut för samma sak och när man förklarar för folk att det inte gynnar någon med duplicerat innehåll så har det alltid löst sig. Är du inte extremt vithårig så skulle jag se en anmälan till Google som absolut sista utväg, man skall inte väcka den björn som sover så att säga...
    Tack för svar.

    Har sagt till företaget att ta ner texter som de gjort från en sida som de har, de andra ligger kvar. Vill inte att de ska gynnas i sökresultatet på mina texter.

  4. #4
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Har råkat ut för ditt problem flera gånger. Tyvärr har jag aldrig fått någon ändring när jag kontaktat "tjuvarna".
    Är texterna identiska kan du alltid prova med att skicka dem en faktura. Det är olagligt att kopiera copyrigt texter. Se bara till att din sida har med (c) på din sida.

  5. #5
    Fredrik-Ss avatar
    Fredrik-S Fredrik-S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Martin_G Visa inlägg
    Har råkat ut för ditt problem flera gånger. Tyvärr har jag aldrig fått någon ändring när jag kontaktat "tjuvarna".
    Är texterna identiska kan du alltid prova med att skicka dem en faktura. Det är olagligt att kopiera copyrigt texter. Se bara till att din sida har med (c) på din sida.
    Ja, tyvärr inte alltid det funkar som du säger :/

    Ska man ens behöva ha med en text som säger "Copytight blabla" eller ett C?

  6. #6
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Tror det räcker med (c) men surfa på det för säkerhets skull.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej C (copyright) behöver inte anges. Upphovsrätten om en text har verkshöjd gäller oavsett det. Den delen regleras med lag och behöver med andra ord inte anges. Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt har en text om det men framför allt finns det länkar till lagtexterna där.

  8. #8
    Fredrik-Ss avatar
    Fredrik-S Fredrik-S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Nej C (copyright) behöver inte anges. Upphovsrätten om en text har verkshöjd gäller oavsett det. Den delen regleras med lag och behöver med andra ord inte anges. Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt har en text om det men framför allt finns det länkar till lagtexterna där.
    Tack för förtydligandet!

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan komplettera med denna länk här. http://lawline.se/answers/8025 påpekar att det inte finns skyldighet att känna till alla lager, som upphovsrätten faller inom, men att sannolikheten att klara sig undan genom att säga att man inte visste om det är i princip obefintlig. Och naturligtvis finns det en länk till i den texten till själva lagtexten om det.

  10. #10
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Följ tipsen i listan. Funkar inte det första så gå vidare till nästa o.s.v.

    1. Maila webbplatsägaren som stulit material.
    2. Anmäl till Google.
    3. Polisanmäl för upphovsrättsbrott.
    4. Sök upp gärningsmannen och utdela en kraftig lavett.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  11. #11
    Cobbs avatar
    Cobb Cobb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21
    Urban har rätt och ingen har rätt att sno dina texter (enligt lag) i Sverige oavsett märkning. Symbolnen (C) gäller dock inte i hela världen men det är en av de symboler dom de flesta känner igen, allt från hardcore journalister till semesterbloggare. Min rekommendation är att använda symbolen just därför. Du gör inget fel ifall du använder den så kläm dit den på din sida. Tydlighet är bra oavsett hur du gör det...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Frågor kring att sälja länkar
    Av Klara i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 16:40
  2. Ranking kring Google Maps
    Av Xeonz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 05:59
  3. Frågor kring Yahoo! och andra register
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 12:38
  4. Frågor kring wordpress bloggande
    Av Peter U Larsson i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 19:08
  5. Tips kring hantering av Google-straff?
    Av Mastermind i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 20:17