Resultat 1 till 11 av 11

Länkar på facebook/twitter?

  1. #1
    Kreditkorts avatar
    Kreditkort Kreditkort är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27
    Är inte så haj på sociala medier.

    Hur fungerar det exakt i SEO-syfte att bygga länkar på facebook eller twitter?

    Vissa grupper eller sidor är ju "slutna" och då måste man vara inloggad eller t.o.m vara med i gruppen/gilla sidan för att kunna se vad som skrivs på väggen. Ser Google detta?

    Tack på förhand!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Ur SEO-perspektiv gör inte länkarna på Facebook och Twitter någon direkt effekt alls.

    Det kan dock funka att använda som ett verktyg för att skaffa länkar, genom att prata med folk, visa upp din sajt och tillslut be om länkar till den.

    De stängda grupperna kan inte Google se alls.

  3. #3
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Sociala medier är inte tänkt att användas till länkbygge i främsta syfte utan mer till att engagera dina besökare och de är väl just detta som de "slutna" sidorna är till för. Att ge extra saker till deras hängivna läsare som följer deras twitter konto än de som råkar komma in på sidan från google utan att egentligen kanske vilja det.

    Sen används sociala medier också mycket som en marknadsföringsmedium. Dvs det är bra för ett företag att finnas där deras målgrupp finns. Så sociala medier tycker inte jag har egentligen så mycket med länkbygge att göra. Men de har absolut med att driva trafik att göra.

  4. #4
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Nu blir jag lite konfys. Har en "gilla-knapp" på denna sidan moderat. När någon trycker på den så kommer det upp en ruta på deras wall (eller vad det nu kallas i facebook) och på alla deras vänners wall. Där står att den personen gillar sidan, det finns en länk till sidan, en bild och överskrift.

    Ger inte tryckningen på "gilla" någon länkkraft?
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2012-08-04 klockan 20:47. Anledning: Regel 1

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej Martin.

    Nej, det gör den inte. Inte ur SEO-synpunkt i alla fall. Men du sprider ju din sajt till fler personer, och kan möjligen driva trafik från Facebook på det sättet.

  6. #6
    erminrajics avatar
    erminrajic erminrajic är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Hej Martin.

    Nej, det gör den inte. Inte ur SEO-synpunkt i alla fall. Men du sprider ju din sajt till fler personer, och kan möjligen driva trafik från Facebook på det sättet.
    Hej, håller faktiskt inte med om det här att en länk från facebook inte har något värde ur seo perspektiv. Dels så går det att få en dofollow länk. Skev nyligen en artikel om det om någon är intresserad finns den på http://www.mediaclever.se/lankar/sa-...fran-facebook/ och dels så är signaler från sociala medier än utav faktorerna som sägs ge sidan ett bättre värde. Att den kanske inte ger en sajt "länkkraft" betyder nödvändigtvis att den inte påverkar seo. Om det tex hjälper sajten 0.01% att ranka bättre vilket är fullt möjligt så har den ändå ett seo värde.
    Senast redigerat av erminrajic den 2016-07-24 klockan 21:13. Anledning: Felstavning

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av erminrajic Visa inlägg
    Hej, håller faktiskt inte med om det här att en länk från facebook inte har något värde ur seo perspektiv. Dels så går det att få en dofollow länk. Skev nyligen en artikel om det om någon är intresserad finns den på http://www.mediaclever.se/lankar/sa-...fran-facebook/ och dels så är signaler från sociala medier än utav faktorerna som sägs ge sidan ett bättre värde. Att den kanske inte ger en sajt "länkkraft" betyder nödvändigtvis att den inte påverkar seo. Om det tex hjälper sajten 0.01% att ranka bättre vilket är fullt möjligt så har den ändå ett seo värde.
    För det första så är frågan som ställs om en like ger länkkraft. Det gör den inte.

    Att det skulle kunna finnas rankingsignaler i sociala medier är möjligt, absolut. Men de är i så fall så svaga att ingen lyckats bevisa dem, samtidigt som Google själva säger att de inte finns. Att då rekommendera någon att jobba med sociala medier för att få bättre ranking är inte juste, de kommer i så fall lägga resurser på något som inte kommer lösa deras problem eller ta dem närmare deras mål.

    Slutligen. Den artikel du länkar till ger exempel på två olika sidor på Facebook. Ingen av dessa är indexerade av Google.
    De rekommenderar dessutom att lägga till rel="dofollow" i länkarna, vilket inte är en korrekt HTML markup. Du behöver nog visa ett exempel där det där faktiskt har fungerat för att det ska ha något värde.

  8. #8
    erminrajics avatar
    erminrajic erminrajic är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    27
    Tja Aron=) Jag håller med dig till 100% att det vore att fokusera på fel sak om man vill ranka =) Google säger även att man inte ska köpa länkar ändå köper 98% av alla seo experter länkar=)

    Vad jag vet är det väl ingen som har bevisat motsatsen heller eller?

    Ingen av sidorna är indixerad nej dom las till för typ 2-3 dagar sen och om dom kommer att bli det vet jag inte heller men dom är statiska sidor som syns även när man är utloggad precis som vilken sida som helst.

    Yes där är markup av dofollow som ett test och på andra sidor är det inte och där står inget nofollow även om man inte anger dofollow.

    Jag är inte här för att motbevisa eller bråka med någon om det, jag tipsade helt enkelt om något jag tror på så om du vill ha det bevisat får du gärna prova själv=)

  9. #9
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av erminrajic Visa inlägg
    Yes där är markup av dofollow som ett test och på andra sidor är det inte och där står inget nofollow även om man inte anger dofollow.
    Det jag reagerade på med det här är att "dofollow" inte är ett attribut. Det finns inte. Antingen har en länk ett nofollow-attribut, eller inget. Att skriva dit "dofollow" är bara konstigt.

  10. #10
    erminrajics avatar
    erminrajic erminrajic är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    27
    Tja Aaron=) Jag håller faktiskt med dig på det också, läste dock från en engelsk seo expert att man kunde göra det på vissa sidor och bestämde mig för att prova på ett par sajter. Det jag upptäckte var att en väldigt stor sajt som erbjud medlemmarna att lägga länkar automatiskt hade nofollow men dom hade html så jag provade och lägga dofollow och det häftiga var att efter det försvann både dofollow och nofollow dvs som att länken låstes upp och blev dofollow på den här sidan. Efter det gjorde jag även det testet på denna sidan där man dock ser att det står dofollow men har ingen aning alls själv om det är något bra eller dålig vet bara precis som du att det verkar konstigt och inget som skrivs ut egentligen.

  11. #11
    erminrajics avatar
    erminrajic erminrajic är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    27
    Men även där på fb så behöver man faktiskt inte skriva ut dofollow, det blir inte nofollow ändå!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Forummedlemmarnas Twitter - Facebook
    Av Urban G i forum Introduktion
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2016-04-24, 10:30
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 15:55
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 21:59
  4. Social Media - Digg, StumbleUpon, Facebook, Twitter
    Av Mathias GBM i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 13:21
  5. Facebook likes till facebook page
    Av plekis i forum Sociala medier
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 20:17