Resultat 1 till 3 av 3

Google maps = ingen träff på hemsidan i organsika listan?

  1. #1
    tompenns avatar
    tompenn tompenn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    1
    Hej,

    Mina kunskaper inom seo är begränsade, men jag har tagit fram en hemsida till mitt företag som alltid placerat sig högt inom de sökord som är intressanta för oss - ingen större konkurrens finns om placeringarna då de sökord som är intressanta är lokala och antalet företag på orten inom branschen är under tio.

    Problemet som uppstått nu är dock att alla sökningar intressanta för mitt företag generar en organisk lista där vi hamnar i topp (eller ett par placeringar ner) men bara bland de tre företag som skrivs ut av google maps, alltså finns ingen beskrivning av vår hemsida/verksamhet att läsa utan bara företagsnamnet med en länk till hemsidan - inte helt optimalt då jag misstänker att vi förlorar en hel del på det då man inte kan se helt självklart genom vårt företagsnamn vad vi sysslar med.

    Frågan är då vad kan jag göra åt problemet? Är det så att den ordinarie länken till vår hemsida försvunnit av okänd anledning för att jag krånglar till något? Eller är det för att vi är registrerade hos google maps som det inte blir några fler länkar till vår hemsida i sökresultatet? Våra undersidor dyker upp på andra/tredje sidan på vissa sökord.... Går det att ta bort informationen från google maps och komma upp i listan med vår meta description igen? Vad är det bästa alternativet?

    Hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig.

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Det är ganska vanligt att man syns antingen i Maps-resultaten eller bland de organiska träffarna, men inte i båda.
    Troligen är det vad som har hänt.

    Lite beroende på hur resultaten ser ut, så är det helt ok att ligga som Maps-resultat, men det låter som att det i det här fallet är den gamla 3-boxen som Google använder, och då är det förmodligen inte lika bra som att ligga med en organisk träff. I vissa fall använder de nu för tiden utökade organiska träffar istället. I princip det vanliga utseendet på ett resultat, med en länk till Platssidan och en röd "plupp" tilllagd.

    Det finns tre alternativ.
    - Ta bort sajten från Google+ Local och hoppas att ni kommer tillbaka.
    - Bygg mer länkar, tills ni helt enkelt trycker in er med både ett Places-resultat och ett organiskt resultat. Det kan gå fort, det kan ta lång tid, och det kan vara så att det aldrig händer eller att ni åker i ett filter.
    - Var nöjd som det är nu och hoppas att Google ändrar vilken typ av Places-resultat de visar, så att ni får tillbaka er organiska träff. Samma där, det kan gå fort, det kan ta lång tid eller till och med aldrig hända.

    Vad som är rätt för er måste ni själva komma fram till. Om ni ser att ni har klart mindre trafik nu är det kanske värt att plocka bort er från Local. Men kolla i så fall också hur det har påverkat er konvertering, och om ni får trafik direkt från Google+ Local.

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Har ett case alldeles nyss där vi försvann med "vanligt resultat" i SERP och fick första placeringen i Maps.
    Ökade faktiskt trafiken och konverteringen i detta fallet.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ranking kring Google Maps
    Av Xeonz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 05:59
  2. företagslistning på google maps
    Av Fredlund i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 15:23
  3. Att ha hemsidan hos Google, ur SEO synpunkt?
    Av Susann Stjernborg i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 20:28
  4. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 02:40
  5. Google Maps - Street view
    Av Stiphen i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 17:08