Resultat 1 till 10 av 10

Hur arbetar ni som har eget företag?

  1. #1
    Snillets avatar
    Snillet Snillet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Örebro, Sverige
    Inlägg
    3
    Jag håller på och lär mig SEO och är väl inte helt nybörjare inom ämnet, men en sak jag funderat på ett tag och inte lyckats hitta så mycket information om är: När ni tar er an ett projekt, är det en engångsbetalning ni tar då eller fortsätter ni jobba med kunden i flera månader/år och att det då blir en form utav månadsbetalning?

    Lite konstig fråga kanske, formuleringen med för den delen. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Hittar ingen information om detta på de sidor jag besökt, så jag antar att de flesta arbetar kanske 1 månad med en kund och sedan är det klart? Tycker det vore lite galet att betala 15000 i månaden.

    Tack på förhand

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Beror på vad du gör för något inom SEO.
    Är det enbart onpage optimering så tycker jag att en engångs kostnad kan vara på sin plats. men om du däremot ska bygga länkar och hålla kvar de länkar du bygger så behöver du ta en månadsavgift så du kan betala för alla länkar du plockar in till sidan.

    15k är mycket att betala om man är privatperson ja, men inte om man är ett lite större företag. Då drar man in dessa 15k fort, oftast under en dag. Nu skiljer de ju självklart från företag till företag men de företag som har mer än 5 anställda måste ju ändå dra in ett par tusen om dagen för att gå runt och betala sina anställdas löner. Då kanske man ligger i lite och får in lite mer eller så skippar man helt enkelt afterworks på ett tag tills man har växt mer.

    Och när det kommer till större SEO företag så kan det väldigt ofta bli mycket mer än så.

    Sen får man aldrig se SEO som en kostnad utan en investering. Om personen som är SEO experten i det här fallet gör ett bra jobb, så kan du mycket väl tjäna igen den summan du investerar i SEO snabbt och enkelt. Så se det aldrig som en kostnad.

  3. #3
    Snillets avatar
    Snillet Snillet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Örebro, Sverige
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Beror på vad du gör för något inom SEO.
    Är det enbart onpage optimering så tycker jag att en engångs kostnad kan vara på sin plats. men om du däremot ska bygga länkar och hålla kvar de länkar du bygger så behöver du ta en månadsavgift så du kan betala för alla länkar du plockar in till sidan.

    15k är mycket att betala om man är privatperson ja, men inte om man är ett lite större företag. Då drar man in dessa 15k fort, oftast under en dag. Nu skiljer de ju självklart från företag till företag men de företag som har mer än 5 anställda måste ju ändå dra in ett par tusen om dagen för att gå runt och betala sina anställdas löner. Då kanske man ligger i lite och får in lite mer eller så skippar man helt enkelt afterworks på ett tag tills man har växt mer.

    Och när det kommer till större SEO företag så kan det väldigt ofta bli mycket mer än så.

    Sen får man aldrig se SEO som en kostnad utan en investering. Om personen som är SEO experten i det här fallet gör ett bra jobb, så kan du mycket väl tjäna igen den summan du investerar i SEO snabbt och enkelt. Så se det aldrig som en kostnad.
    Okej, då förstår jag lite mer. Men om man startar upp en firma inom SEO, riktar man sig inte mer mot de lite mindre företagen i början då? 15000 var bara en siffra jag tog ur luften, men jag har sett allt mellan 8000 och 20000, antagligen finns det ännu dyrare tjänster. Men om vi tar ett exempel bara;

    En firma tar 8000 för sina tjänster och erbjuder då både onpage och offpage, då är det 8000 som gäller första månaden (?) sen blir det lite billigare de andra månaderna då det oftast bara handlar om offpage och kanske att skriva lite content? Eller håller det sig på samma summa? Har aldrig riktigt sett några siffror inom detta då de arbeten jag utfört tidigare mest bara har varit för mina egna projekt samt bekanta som sticker till med en summa för att jag ska hjälpa till lite.

    Jo det är ju klart att det ska ses som en investering, det har du helt rätt i.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du hittar ungefär lika många betalningsmodeller som det finns SEO-företag.
    En del tar betalt efter topp 10, topp 5, topp 3 etc enbart. En del enbart fast debitering, en del fast debitering plus resultatbonus.
    En del har samma belopp varje månad, en del kan öka beloppet varje månad och en del kan sänka beloppet.
    En del debiterar per arbetad timme enbart.

    Om debiteringen är enbart enligt resultat så kan det bli noll kronor per månad. Uppåt finns ingen begränsning, beror helt på vilken typ av arbete vi pratar om.
    Vissa företag arbetar enbart med länkbygge, en del med länkbygge och on page/analys kontinuerligt. Andra med enbart on page/analys och så har vi kombinationerna ihop med arbete med sociala medier.

  5. #5
    MartinHs avatar
    MartinH MartinH är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    14
    Vad jag har förstått så beror det otroligt mycket på sökorden man vill få upp, hur många och vilket resultat man vill uppnå.

    Det bästa är kanske att ta en första summa för både onpage och offpage. Sen tar man en lite lägre summa resterade månader som man aktivt behöver länka till sidan. Sen kan man sänka en tredje gång för underhåll till sidorna som kunderna har fått länkar från?

    Siffror tagna ur luften: Tre medelsvåra sökord med onpage optimering + länkar första månaden 15 000. Resterande månader 10 000 kr per månader till man uppnått resultatet (ca 15 relevanta länkar i månaden (om siten är mer än 6 månader gammal)). Underhåll 5 000 kr i månaden tills de väljer att sluta och då tar man bort länkarna..?

    Som ni märker är siffrorna ovan helt tagna ur luften. Men vad tror ni/Urban om dem?

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Håller med Urban, det handlar om hur du vill jobba. Sen beror det helt och hållet på kunden / sökorden / strategin. Det bästa alternativet är förstås att skräddarsy det för varje kund, eftersom alla har olika behov / förutsättningar.

    Jag lägger ner mycket mer tid i början, och därför tar jag också mer betalt när jag inleder arbetet för att sen bara ta betalt för resultatet och en mindre summa för rapporter. Men det beror ju som sagt på vad det är för projekt man jobbar med.
    Ju mer personligt och skräddarsytt du kan göra det för kunden, desto bättre är det förstås.

    Om du tittar på större SEO - Företag är det nog betydligt vanligare med en månadskostnad / kvartalskostnad som löper på så länge avtalet gäller.

  7. #7
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Själv arbetar jag med ett större SEO bolag samt gör mycket själv. Vi har en modell där dom får en viss % av vår totala omsättning, då tar dom hand om hela vår site. Det sporrar både dom och oss på ett mycket bra sätt.

  8. #8
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Jag förstår inte varför någon går med i SEO-Forum som håller på att lära sig seo och den första frågan är ”hur arbetar ni som har eget företag” och ”Hur mycket tar ni betalt av kunderna”.

    Är det skattemyndigheten som döljes sig bakom synonymen ”Snillet” eller är det som vanlig KalleP, GunnarS, LisaH m.m som har redan blivit avstängda på SEO-Forum.

    Mera information och presentation från Snillet innan svar lämnas på dina frågor.

    //Lennart

  9. #9
    Snillets avatar
    Snillet Snillet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Örebro, Sverige
    Inlägg
    3
    Tack för alla bra svar, nu vet jag lite mer om hur det fungerar.

    Citat Ursprungligen postat av Sundream Estate Visa inlägg
    Jag förstår inte varför någon går med i SEO-Forum som håller på att lära sig seo och den första frågan är ”hur arbetar ni som har eget företag” och ”Hur mycket tar ni betalt av kunderna”.

    Är det skattemyndigheten som döljes sig bakom synonymen ”Snillet” eller är det som vanlig KalleP, GunnarS, LisaH m.m som har redan blivit avstängda på SEO-Forum.

    Mera information och presentation från Snillet innan svar lämnas på dina frågor.

    //Lennart
    Nej, jag är varken från Skattemyndigheten eller en i mängden av dessa bannade användare. Det enda jag ville veta var vilka olika betalningsmodeller det finns, och det svar jag fick av Urban G var exakt vad jag letade efter. Jag har inte frågat hur mycket ni tar betalt av kunderna, vart du nu fick det ifrån. Varför kan man inte lära sig SEO samtidigt som man undrar vilka betalningsmodeller företagen använder sig av? Som sagt hittade jag absolut ingenting om detta och ville veta inför framtiden.

  10. #10
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag arbetar bara hårt, det kan jag dela med mig av.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Eget företag affiliate?
    Av NewYork i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 23:27
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 20:00
  3. PPC-kampanjer åt andra från eget konto
    Av Urban G i forum Google AdWords
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 13:34
  4. Söker SEO / onpage optimisation distans / du arbetar från vårt kontor i Thailand
    Av kitesurfer i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 22:45
  5. eget titel typsnitt?
    Av an_na i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 22:44