Resultat 1 till 16 av 16

Adwords på sökordet "sökmotoroptimering"

  1. #1
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Innan jag drar igång detta så måste jag säga att jag vill inte på något sätt nervärdera eller kritisera för hårt mot dem som faktiskt köper sponsrade länkar på ordet.

    Det hela började med att jag läste ett par bloggar bl.a. Urbans, lindqvist, lasses, och per. Alla är mer eller mindre kända i SEO-världen.

    Dem flesta hade skrivit kritik mot några suspekta SEO'are och pratade hela tiden om vilken placering företagen/personerna hade på ordet "sökmotoroptimering". jag gjorde för skojs skull en sökning och blev inte alls överaskad över vilka som låg bäst till på den organsika träfflistan. men sedan kikade jag på dem sponsrade länkarna.

    I mina ögon så känner jag en form av desperation av dessa företag, man hittar dem inte alls på den organiska träfflistan på första sidan. Och då var min första tanke, skulle jag hyra dem? och svaret är ett starkt nej. Kan dem inte visa hur duktiga dem är på deras egna nisch, så hur kan dem då hjälpa mig med min? Sen så betalar dem nog en fin slant för dessa orden, vilket får mig att tänka ännu mer på desperationen i det hela över att få kunder.

    Vad tycker ni om detta? Skulle ni själva köpa sponsrade på någon term inom sökmotoroptimering?

    Och som sagt i början så vill jag inte rikta för mycket kritik på företagen/personerna som jag beskriver. jag hänger heller inte ut någon direkt här på forumet och skriver bara vad jag tycker.

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Vad tycker ni om detta? "
    Jag har inget emot att företagen köper PPC för sökord de inte själva klarar av att optimera för, men hade jag varit en kund med höga krav så hade jag förstås aldrig gått till ett av de företagen.

    "Skulle ni själva köpa sponsrade på någon term inom sökmotoroptimering?"
    Om jag hade ägt ett företag som var intresserade av massvis med kunder, absolut. Och jag förmodar att de som gör det har bra koll på PPC och statistik, så det är säkert lönsamt. Men en egenföretagare som enbart jobbar med ett fåtal kunder så är det inte intressant att köpa trafik för så stora sökord.

    Du får väl vända på det Micke
    Som ägare till ett av de företagen, hade du lagt pengar på att köpa ordet eller inte? Om du har statistik på att det är lönsamt, varför skulle du inte göra det?

  3. #3
    Jingos avatar
    Jingo Jingo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    39
    Vet inte om det är klokt eller inte men ditt inlägg visar på en vanlig missuppfattning gällande marknadsföringsvärdet av SEO. Affärsmässigt vill man ha så mycket avkastning som möjligt för investerade pengar. Att placera sig top 3 för ett sökord med hårdkonkurrens kanske inte är värt de resurser du måste lägga ner för att nå dit. Som SEO har utvecklats de senaste åren går det inte att ta bra placeringar enbart på skills utan det är långsiktigt resurkrävande arbete.
    Skulle du lägga de pengarna på PPC (eller annan marknadsföring) kanske du skulle få ut mer per investerad krona. SEO är inte den enda online marknadsföringskanalen och ibland inte den bästa. Får de in affärer via PPC så är det väl bra.

    Vissa kunder kanske tänker som du men tror inte att alla gör det.

    Men det är klart, det är ett bra försäljningsargument att man ligger i topp organiskt.
    Senast redigerat av Jingo den 2012-08-10 klockan 13:49.

  4. #4
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    @Micke den kunskap du har om serpen har nog inte de flesta som är ute efter sökmotorshjälp. Utan att veta hur många som nu söker på detta ord och hur många kunder man får så känns det spontant som ett smart ord att köpa som SEO företag. Precis som @Jingo skriver slipper de lägga resurser för att ta förstaplatsen. För en som inte kan SEO vet de inte skillnaden ändå. Dessutom drar de säkert in många "dumma" kunder som de kan tjäna bra pengar på.

  5. #5
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    @Niklas Aronsson: Jovisst kan det bli och är ett bra marknadsföringskanal, men jag tänker mer på att dem säljer och jobbar med sökmotoroptimering och utlovar 1.a platser i serpen. Varför ska man då betala någon annan aktör om dem kan fixa detta själva som även är deras säljargument?. Men kan hålla med dig om att finns det statistiker på att det skulle vara värt det så why not. Men känns som lite dubbelmoral hehe .

    @Jingo: Nej jag missförstår inte marknadsföringsvärdet, jag ifrågasätter om det är rätt att betala för adwords-annons med bland annat ett säljargument att man kan utlova 1.a placering i serpen när dem själva inte kan göra det.

    @plekis: Jo du har rätt. Personer som inte är så jätteinsatta i SEO kommer med stor sannolikhet att köpa tjänster av dem företag som ligger topp 3 i sponsrade länkar. Men frågan är om det verkligen är bra när ett företag säger sig kunna SEO och fixar upp till topp 10 i serpen utan att göra det för sitt eget varumärke, och då köper sig till platsen istället, kan även tänka mig att det kostar mer att ligga där än att göra det själva i serpen .

  6. #6
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Vad tycker ni om detta? Skulle ni själva köpa sponsrade på någon term inom sökmotoroptimering?
    Jag tror inte någon av oss som håller på skulle köpa det, men annonserna riktar sig inte heller till oss. Jag hade iallafall inte gjort det utan kollat igenom vart dom placerade sig själva organiskt oxå.

  7. #7
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Om jag drev ett SEO företag så skulle jag helt strunta i att försöka optimera mot "längdmätarord" såsom sökmotoroptimering. Vad jag har förstått så ligger där väldigt lite värde i att ranka på sökordet och det hela handlar egentligen om att hävda sig framför andra i branschen. På så vis blir det mer kostnadseffektivt att jaga kunder på annat håll (bl.a. kanske AdWords) samtidigt som man lägger länkresurserna på kunderna. Därmed kan man även undvika en stor mängd av fotspåren man lämnar efter sig då vilken nybörjare som helst vet precis var man ska börja och man undkommer att bli "granskad" p.g.a. man klättrar lite väl fort.

    Klart möjligt att jag helt missförstått det och en drös företag regelbundet söker på termen sökmotoroptimering.

  8. #8
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    Klart möjligt att jag helt missförstått det och en drös företag regelbundet söker på termen sökmotoroptimering.
    Beror på vilket läge man har tror jag. Sitter du nöjd i båten och inte jagar så är det inte så noga, är du framåt och vill jaga kunder så är det väl som i all SEO bra att synas på det folk söker på. Eftersom det är termen sökmotoroptimering vi diskuterar här och de företag som syns på ordet även i annonser kan konvertera på det så är det ju alldeles utmärkt. Precis som vilken annan bransch som helst.

  9. #9
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Beror på vilket läge man har tror jag. Sitter du nöjd i båten och inte jagar så är det inte så noga, är du framåt och vill jaga kunder så är det väl som i all SEO bra att synas på det folk söker på. Eftersom det är termen sökmotoroptimering vi diskuterar här och de företag som syns på ordet även i annonser kan konvertera på det så är det ju alldeles utmärkt. Precis som vilken annan bransch som helst.
    Visst är det bra att synas, min fundering handlar mer om målgruppen verkligen söker på termen "sökmotoroptimering" tillräckligt mycket för att det ska vara värt mödan att slåss med x andra SEO-företag i Sverige eller om det inte är klokare att rekrytera kunder genom andra sökord, reklam eller rekommendationer. Kliver jag utanför bubblan så tror jag inte någon företagare i min umgängeskrets har hört talas om eller skulle söka på termen "sökmotoroptimering" även om man kanske skulle vilja placera sig högre på Google.

    Det är möjligt att jag har fel men som jag nämnde tidigare så har just termen "sökmotoroptimering" snare blivit en längdmätartävling där SEO-företag försöker hävda sig framför andra utan att egentligen få så mycket för det. Av den anledningen skulle jag inte lägga särskilt stort värde i hur SEO-företag jag anlitar placerar sig på termen. Däremot så skulle jag ta en titt på andra kunder och sett hur deras länkbygge ser ut och resultaten från det.

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Ber redan om ursäkt för en lång post, tycker detta är jävligt intressant så jag vill skriva ner lite tankar / erfarenheter.

    När det gäller det organiska resultatet tänker jag så här: -Varför lägga en massa resurser på att nå ett "coolt sökord"? Det är förstås mycket branschfolk som gör sökningen vilket resulterar i en lägre konverteringsgrad än på andra sökord, så där håller jag med Stefan till 100%. Det finns andra sätt att nå sina potentiella kunder. Magnus hade ju ett blogginlägg om detta för ett tag sedan där det blev en del kommentarer. Här är länken om någon missat det: http://www.sokmotorkonsult.se/intern...omakarens-barn

    Vi kan väl säga att jag och Magnus inte höll med varandra helt här.... Men sen började jag fundera lite mer på det.

    Om man tittar på ordet ur ett branding perspektiv så är det ju tveklöst det bästa ordet att inneha en topp placering på. Ingen tvivlar på kunskaperna eller ens förmåga att kunna generera ett bra resultat när man lyckas på ett så stort sökord, så jag kan tänka mig att det ändå ger ganska mycket nya kunder för de företag som finns i absoluta toppen.
    Sen finns det ju även en massa "gömda" fördelar som i princip är omöjliga att mäta när det kommer till branding. Små saker som att det bör vara lättare att sälja in tjänsten för ett företag som finns i toppen jämfört med ett som inte finns där, då man enkelt kan hänvisa till detta i sin säljpitch. Och man kan få rekommendationer! Detta är nog det allra viktigaste.
    Nu vet jag inte hur ofta det är så här, men själv har jag de sista åren fått fler förfrågningar än jag kan/vill hantera, och då brukar jag istället hjälpa till att hitta rätt företag att anlita baserat på den blivande kundens behov. Och efter att ha gjort en analys så blir det ofta så att jag rekommenderar att de kontaktar antingen Urbalill eller Pineberry då både Urban och Magnus har lyckats bra med sin egen branding samtidigt som företagen de representerar visar att de kan generera ett mycket bra resultat genom egen synlighet på Google. För jag vet ju att sokmotorkonsult.se är Pineberry.

    Angående Adwords: Logiken (har inte testat själv de sista åren) säger mig att det bör vara väldigt mycket impressions men inte så många klicks på Adwords annonserna, vilket betyder att det säkert är ett väldigt bra ord att köra Adwords på. Man slipper betala för de sökningar som görs av oss i branschen och då kan man enkelt vinkla sina annonser till den delen av sökarna som är betalande kunder. Så för de företagen som är bra på att köra Adwords och som vill ha kunder så är detta förstås utmärkt. Kolla själv på sökningen, hur många av de i toppen av en sökning ser verkligen ut att sälja in tjänsten? Ingen av topp 3 organiskt. Adwords annonserna? Det är inte många där heller.
    Jajja ska ha en eloge, om jag är en kund som vill köpa SEO efter att ha gjort en sökmotoroptimering sökning (utan att veta hur det går till) så är nog Jajja den länken jag klickar på. Ju mer jag funderar på det, desto mer övertygad är jag om att de får många utav kunderna med sina Adwords annons.

    Hur tänker ni andra här? Om ni agerar kund som vill köpa SEO för första gången, hur går ni tillväga baserat på de resultaten ni ser efter att ha gjort den sökningen?
    Hoppas att en del av er vill svara, för detta är ju något vi alla kan ha nytta av.

    http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&...w=1280&bih=820

    Jajja + 1. Er tur!

  11. #11
    Jingos avatar
    Jingo Jingo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    39
    Gällande PPC vs Organisk kan man inte riktigt säga att man ersätter det ena med det andra. Även om det finns på samma sida så kan det ibland nästan fungera som helt separata kanaler. Jag har en del kunder med sökord som jag ligger på första plats i Google men jag kör ändå PPC parallellt. Så även om man ligger på topp 3 på "sökmotoroptimering". så kan det vara lönsamt att köpa PPC.

    För den insnöade rekommenderar jag att läsa den här rapporten.
    Studies Show Search Ads Drive 89% Incremental Traffic

    Hur tänker ni andra här? Om ni agerar kund som vill köpa SEO för första gången, hur går ni tillväga baserat på de resultaten ni ser efter att ha gjort den sökningen?
    En tanke som slår mig är de title och meta desc. som vi ser på träffarna. PPC annonserna är generellt mer insäljande än de som rankar i topp. En del av företagen skulle säkert kunna misstas för informationsbloggar eller annat än aktiva SEO-företag som vill sälja tjänster till mig. Det tror jag spelar PPC i händerna. Speciellt för den oinsatta.
    Nu kan jag inte säga att jag skulle gå på PPC alternativen men kan tänka mig att det finns kunder som gör det.
    Senast redigerat av Jingo den 2012-08-14 klockan 08:20.

  12. #12
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Hur tänker ni andra här? Om ni agerar kund som vill köpa SEO för första gången, hur går ni tillväga baserat på de resultaten ni ser efter att ha gjort den sökningen?
    Hoppas att en del av er vill svara, för detta är ju något vi alla kan ha nytta av.
    Vet inte varför jag råkat glömma av min gamla egna startade tråd haha. Jag har fått en del andra syner på detta nu. enligt mig finns det 2 alternativ här.

    1. Antingen så skiter man i att ranka sig själv på ett så pass konkurrenskraftigt ord som "sökmotoroptimering" och bara kör på med sin grymma kunskap och erfarenhet för sina kunder. (Självklart säger vederböranden som ligger topp 3 i adwords att det är så här dem jobbar).

    2. Eller så kostar det faktiskt mer än vad det smakar, då är den lättaste och snabbaste vägen att få kunder via adwords. Det är ju ändå allmänt känt att adwords ger bra cash. Men frågan är om det är värt det, rent moraliskt för kunden.

    Så mitt svar är nej, när jag får frågan: "Ska jag välja SEO-föetag som ligger högst upp" så svarar jag nej, och vägleder dem till att leta på andra sökord och referenser som är liknande deras nischer.

    @Niklas Aronsson: Komiskt att Mangnus skrev sitt blogginlägg 1 dag efter att jag startade denna tråden . Vet inte varför, men känner mig lite smickrad nästan .

  13. #13
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "@Niklas Aronsson: Komiskt att Mangnus skrev sitt blogginlägg 1 dag efter att jag startade denna tråden . Vet inte varför, men känner mig lite smickrad nästan ."

    Vill inte göra dig besviken, men han skrev det 30 dagar innan ditt inlägg
    Sorry!

  14. #14
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    "@Niklas Aronsson: Komiskt att Mangnus skrev sitt blogginlägg 1 dag efter att jag startade denna tråden . Vet inte varför, men känner mig lite smickrad nästan ."

    Vill inte göra dig besviken, men han skrev det 30 dagar innan ditt inlägg
    Sorry!
    ah, ja så kan det gå när man skriver klockan 01:47 på natten och inte läser tillräckligt noga hehe

  15. #15
    Wheys avatar
    Whey Whey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    63
    En förstaplats på SEO eller sökmotoroptimering bör ju rimligen visa att ägaren av länken kan sin sak på ett eller annat sätt. Frågan man rimligen kan ställa sig hur skulle man annars på ett mycket tydligare sätt kunna visa sina praktiska kunskaper i SEO och Sökmotoroptimering än att ranka högt i resultaten?

    Längdmätning och längdmätarord är viktiga när det gäller framsteg, för hur skulle de annars kunna mätas?

  16. #16
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "En förstaplats på SEO eller sökmotoroptimering bör ju rimligen visa att ägaren av länken kan sin sak på ett eller annat sätt" - Det håller jag med om, även om inte motsatsen betyder motsatsen eftersom inte alla satsar på de orden.

    "Frågan man rimligen kan ställa sig hur skulle man annars på ett mycket tydligare sätt kunna visa sina praktiska kunskaper i SEO och Sökmotoroptimering än att ranka högt i resultaten?" - Det håller jag också med om, kan man inte visa upp ett bra resultat på något sökord alls så är man nog inte tillräckligt bra för att sälja tjänsten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 17:26
  2. Stämmer "sökordshjälpmedel" i google adwords?
    Av ewestergard i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 13:09
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  4. Artikel: Sex "no-no's" för sökmotoroptimering
    Av thoralf i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 16:54
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47