Resultat 1 till 4 av 4

"Klicka" på bilder och länkar (eller antalet besökare) - Påverkar det något?

  1. #1
    takemetothetops avatar
    takemetothetop takemetothetop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    49
    Citat från en tråd på Flashback som blev lite väl off topic där, jag själv är mycket skeptisk till dessa teorier som mer eller mindre presenteras som sanningar. Men är inte den som är den, hör gärna fler åsikter och teorier om dessa frågor. Finns det överhuvudtaget några tester eller annat som pekar åt något håll, eller är detta i så fall rena spekulationer?

    Påståenden/spekuleringar:

    * "Klicka på bilder - Då klättrar dom högre" (hos Google)

    * "Givetvis måste använda sig Google av klick som en av variablerna för att värdera "värdet" av en länk.

    De kollar antagligen om du klickar på en länk. Om du sedan återvänder till samma sökning för att sedan klicka på en annan länk än den första så kommer den första länken att ses som lite mindre "värd" för just det sökordet. Och antagligen det motsatta om man stannar på sidan och sidan har t.ex. Google Analytics eller andra Google-produkter integrerade.

    Varför skulle Google inte använda sig av den här tekniken? De måste vara totalt dumma i huvudet om de spårar allt förutom klickningar"

    * "Om jag söker på något, och klickar på sökresultatet, så tolkar självklart Google det som att dom presenterat "rätt" sida, och det ger bättre placering.

    Ju fler sida en besökare har, desto högre hamnar den, besökarna hamnar ju där genom klick. (den där SEO sidan tolkade jag som ett företag som vill sälja "inlänkar" som det viktigaste, oavsett om dom klickar på dom eller inte, been there...done that...)"

    (Sidan ifråga jag länkade till var Bineros blogg om SEO)

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det här är bara grundlösa teorier.

    Google använder till viss del din klickdata för att visa personliga sökresultat, men inte för det "rena" organiska resultatet.
    Mängden trafik en sajt har spelar ingen som helst roll i sig för placeringar i sökresultaten.
    Bounce rate är ett väldigt otydligt mått. Att folk klickar sig tillbaka eller vidare behäver inte betyda att de inte fick det de villa på sidan de tittade på.

  3. #3
    takemetothetops avatar
    takemetothetop takemetothetop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    49
    Tack för svar. Lite så jag själv har tänkt.

    Kan väl lägga till bakgrunden till att den "debatten" uppstod efter en tråd om en "tvist" mellan en bloggerska och en "journalist", som också rör Google... (som dock blir lite off topic i denna tråd). Hur pass fel det kan bli i sökresultaten. (Det kritiska blogginlägget ligger nu dessutom etta på "journalistens" namn, som jag ej tänker nämna vid namn). [moderaterat]
    Senast redigerat av Urban G den 2012-08-10 klockan 17:15. Anledning: Inga länkar som stödjer drev mot privatpersoner. Inte ens avlänkade är ok

  4. #4
    Wheys avatar
    Whey Whey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    63
    Sanningen bakom påståendena borde väl rimligen kunna ligga i att den som klickar på den önskade varan har en kortare väg från bilden av varan till hur man kommer över den än den som måste gå från bilden till länken och sedan klicka på den för att komma till shopen vilket åtminstone teoretiskt bör ge bildlänken en viss fördel jämfört med länken vid sidan av bilden.

    Personligen tror jag klicka på bild principen tilltalar "aphjärnan" mer och därför är enklare för vissa att klicka på. Kan det ligga någon sanning i det månne?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 13:39
  3. Ger "nofollow" länkar något värde?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:43
  4. Varför? "matchade inte något dokument"
    Av Spiroux i forum Sökordsanalys
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 10:11
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47