Resultat 1 till 10 av 10

Analysera konkurrenters sidor?

  1. #1
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    Hej!

    Har lyckats klättra ganska stadigt på Google på en del sökord men det har senaste veckorna stannat av lite. Jag är nyfiken på varför mina konkurrenter ligger före mig på vissa sökord. Just nu använder jag mig av Majestic SEO och även lite av Lipperhey men undrar ifall det är några här som sitter på ett bra verktyg man kan använda för att analysera lite djupare?

    Jag vill veta om jag behöver lägga det mesta fokuset på onpage eller offpage.

    Tack på förhand!

  2. #2
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Spontant skulle jag säga offpage för då svarar jag inte fel. Men ganska svårt att avgöra om man inte vet vilken sida det handlar om.

  3. #3
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    Hehe jag är helt med dig där, man kan aldrig optimera för mycket offpage. Men min bransch är ganska liten och de som ligger före mig har inte optimerat sina sidor i samma utsträckning som många gör i andra branscher. Sidan det handlar om är den jag har i min signatur.

    Jag undrar bara om det finns något verktyg eller sida man kan använda sig av för att jämföra sin sida med sina konkurrenters, har provat de jag skrev ovan men tycker inte att de ger mig den informationen jag behöver.

  4. #4
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Det finns en tråd här på forumet med massa verktyg. Kanske kan vara till någon hjälp. Med tex Opensiteexplorer och ahrefs kan du tex se länkar.

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Intressant. Jag önskar att jag hade mer tid för tillfället för då hade jag skrivit en guide om hur jag analyserar konkurrenter och vilka verktyg jag använder (hint hint någon )

  6. #6
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Det är inga stora sidor du konkurrerar emot, så det skulle inte ta någon större tid för dig att gå igenom varje sida och titta i deras källkod. Jag kan personligen säga (vilket jag även gjort innan) är att ditt namn är inte så bra för den svenska serpen. Köp dig några sateliter med svenska namn, antingen bygger du på dem eller bara redirecta dem till nosmoke. jag hade personligen byggt på dem och gjort dem starka och fina .

    En annan metod du kan göra är att du tankar ner gratisversionen av SEO Spyglass från link-assistant och kikar på vad dem har för inlänkar, ta samma och hitta bättre. Sen som jag även sagt innan så bör du ha en större sajt, helst mer produkter så du får mer sidor att leka med .

    vad du har sagt till mig innan så har du fler än 1 webbutik, varför slår du inte ihop dessa och skapa en megashop? (eller ja, något i stil med det). Du kan ju ta cdon som inspiration.

  7. #7
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    gratisversionen av SEO Spyglass från link-assistant
    rekommenderas absolut! :-)

  8. #8
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146

  9. #9
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Du behöver lite juice i dina länkar.
    Skaffa 10-15 PR5 Dofollow länkar så kommer du nog att få en skutt ska du se.
    Bästa sätter är att analysera konkurrenternas sidor men inga av de vanliga som majestic eller ahrefs duger särskilt till det.

    Finns tjänster som analyserar konkurrenternas länkar och som får fram super länkar man aldrig hittar hos de andra men j*vlarna tar betalt per sida.

  10. #10
    Paul Kyllermans avatar
    Paul Kyllerman Paul Kyllerman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    Om vi leker med tanken att ni har ungefär samma länkkraft in så spelar ju även din egen sites uppbyggnad, struktur och innehåll roll stor roll (eller det gör den oavsett vilket). Jag brukar använda woorank för att få en del information, men sen har pineberry också ett bra verktyg för att se onsite optimering mot valt nyckelord.

    Google föredrar ju innehåll som är till för användare, så saker som sidans laddningstid, meta-description,titlar och ålder på domänen osv kan vara faktorer att titta på.
    --
    Paul - Rawdesigns
    Hos oss kan du Köpa hemsida och SEO

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 15:21
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:08
  3. Hur analysera konkurrenter
    Av hObbE i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 00:37
  4. Analysera länkprofil
    Av floodis i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 20:34
  5. Bra sidor att handla domäner/sidor på (engelska)?
    Av Gustaf i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 04:22