Resultat 1 till 17 av 17

Dansa med Google - en nybörjares analys

  1. #1
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Nu har jag varit medlem i några månader och mest läst. Tänkte att det var dags för ett (lite) längre inlägg.

    Min bakgrund i SEO är så gott som noll. Jag har skapat kanske 20-30 hemsidor över åren men inte brytt mig mer än att skriva en bra title och möjligtvis keywords/description. Efter att ha läst om SEO sedan maj börjar saker och ting klarna. Har en lång väg att gå och använder denna post till att förhoppningsvis ta några steg framåt.

    I början av juni startade jag en ny site. Det gick otroligt trögt i början men långsamt började trafiken öka. De senaste veckorna har det gått riktigt bra och det verkade mer och mer troligt att jag faktiskt skulle kunna leva på det. För två dagar sedan, mer exakt 22 augusti 2012 mellan 00:34 och 01:12 hände något. Google bestämde sig att min site inte längre skulle ha några sökresultat på de tre första sidorna. Tiden är baserad på mina tester i Gserp. 00:34 är sista gången jag hade ett gammalt resultat. 01:12 är första gången jag ser 200+ på en sökfras som legat i topp-10.

    Jag försöker så gott som möjligt att följa forumreglerna men för att få en idé om vad som hänt är här en länk. För SEO-rävarna är det här säkert inget konstigt, för en nybörjare som mig var det en chock. Har aldrig sett något liknande, är det ett skämt?

    Nåväl, nu har det gått två dagar och jag är glad igen, bara lite nervös.

    Den här posten är min öppna analys ur en nybörjares perspektiv. Det är ett sätt för mig att lära mig, ni som är mer erfarna kan ge mig tips om ni vill, och kanske kan jag trots min korta erfarenhet ändå tillföra något.

    Efter någon timmes panik började jag lugna ner mig. Det var dags att börja lista potentiella orsaker. Jag funderade över vilka ändringar jag gjort på senaste tiden och kom fram till tre markanta:

    1. En av mina andra siter drabbades av Malware för något år sedan. Det tog flera veckor att rensa och återskapa allt men till sist lyckades jag. En av mina första tester var alltså att kolla om siten drabbats av något sådant. De onlineverktyg jag använde indikerade att jag inte drabbats av det.
    2. Den 18 augusti påbörjade jag en ny test för optimering av sökfraser. Jag använde mig av två som inte var superviktiga och övervakade resultatet. Min idé var att om det fungerade bra ett par veckor senare skulle jag långsamt gå över till det nya. Jag använde samma sökfras i en längre text på fyra ställen. En fet, en kursiv, en understruken och en utan någonting alls. Jag lade även till sökfrasen i H2-rubriken. Fraserna fanns redan sedan tidigare i H1-rubriken.
    3. Det hade gått ett par veckor sedan jag byggt länkar. Använde denna lista och skickade in siten till två länkkataloger.

    Det var alltså de första tre jag kom att tänka på. Nästa tre är sådant jag tänkt fråga er på SEO-forum om men tänkt att "jag tar det senare".

    1. När mina inlägg inte längre gäller har jag använt mig av 301-redirect. Ändå har Google Webmaster Tools varnat för 404or i www.minsite.se/gamlaURLen/feed. Inte riktigt säker på vad det är men jag tror att "feed" är kommentarerna till inlägget. Har bara kört "Markera som åtgärdade" och till sist har de försvunnit.
    2. Vissa redirects har gått till roten på hemsidan, andra till nya inlägg, återigen andra till fasta undersidor. Det här är något jag bara gjort för att förenkla för användarna och ett försök till att skicka de vidare till ett närliggande ämne. Funderade efter ett tag på om det spelade någon roll och det undrar jag fortfarande lite grann. Har för tillfället ca 50-100 aktiva redirects.
    3. När jag skulle skriva beskrivningen för alla inlägg märkte jag snabbt att det skulle bli dubletter. Hade tänkt fråga här om det men körde på ändå. I vissa fall finns exakt samma text på 10 ställen. Samtidigt finns varianter av den texten med ca 90% likhet på kanske 150 olika sidor. Det här är det första exemplet jag gissar kan ha lett till dansen.

    När jag till sist skrivit ned mina egna idéer var det dags att se vad som fanns för information online. Jag antog att jag inte var den enda som drabbats av det här. Började med att söka här på SEO-forum. Följande är kommentarer jag tyckte var intressanta:

    Avvisningsfrekvens
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=3996
    “[...] allt över 50% skulle jag vilja säga är dåligt.”

    Jag driver en annan site med avvisningsfrekvens under 1%. Å andra sidan är den sidan byggd för information om ett specifikt ämne och de som läser innehållet är oftast nördigt insatta. Problemsiten har en avvisningsfrekvens på över 70%. Till en början tittade jag på det och suckade, men ett annat sätt att se på det är att det är bra. Om första resultatet på Google ger personerna det rätta svaret så har jag lyckats. Börjar de leta runt på siten efter andra saker så landade de på fel sida.

    Rasar bortom 200 för att efter 1-4 veckor komma tillbaka
    http://www.seo-forum.se/showthread.p...4444#post54444
    Det där har hänt i princip med varenda sida jag skapat senaste halvåret. Efter att ha placerat sig relativt bra rasar sidanbortom 200 för att efter 1-4 veckor komma tillbaka och då placerar sig ganska starkt.

    Liknande kommentarer har jag läst i andra bloggposter och forum. Det är något jag tar fasta på. Jag ska försöka att inte ändra något till en början utan bara köra på. Dock med lite lägre växel. Men med is i magen.

    De filter jag själv råkat ut för har oftast varit på sajter där jag jobbat aktivt med inlänkning och de har skett när domänen/sajten varit cirka 3 - 6 månader
    http://www.seo-forum.se/showthread.p...3705#post53705

    Websimons tips är att göra smärre off site ändringar. Får se om jag gör något åt det. Till en början ska jag bara försöka lägga till mer unikt content.

    Många ser ett dipp från en dag, och gör direkt korrigeringar, vilket inte alltid är så bra
    http://www.seo-forum.se/showthread.p...3775#post53775
    Blir det däremot "mer bestående", att den sjönk för att sedan inte återkomma på en vecka, då skulle jag börja analysera VAD jag gjort. Många ser ett dipp från en dag, och gör direkt korrigeringar, vilket inte alltid är så bra

    Återigen en liknande kommentar av Patrik Berggren. Intressant med en vecka. Det är egentligen första milstolpen. Att se vad som har hänt i slutet av augusti, utan att göra några stora förändringar.

    När jag Googlade hittade jag andra relaterande teorier:

    1. Pandan uppdaterades 19 augusti. Ny som jag är har jag ingen aning om hur det egentligen fungerar. Kan det vara ett par dagars delay och det implementerades i svenska Google kring den 22a?
    2. Siten fick boost för att den var ny, till sist bestämmer sig Google hur viktig den verkar vara och lägger den på sin rätta plats.

    En kontroversiell (konspirations)teori som jag ändå tycker är fascinerande:

    Google är inte längre företaget som förespråkar "Don't be evil". De är numera ett reklamföretag som fokuserar mer på att generera så mycket pengar som möjligt. Exemplet Jamex Whittaker. I mitt fall har jag sparsamt annonserat. Men jag tyckte inte jag fick tillräckligt bra konvertering så jag pausade för att möjligtvis fortsätta senare. Google tycker inte om när man inte betalar så de skickar ner mig i rankingen för att jag ska börjar betala igen.

    Haha, var inte orolig, jag tror inte att så är fallet egentligen. Tycker bara teorin är intressant och om det någon gång skulle läcka att de använder sig av det tricket skulle det vara katastrofalt .

    Orkade du läsa en nybörjares analys hela vägen hit är du en hjälte. Jag kommer uppdatera posten när det händer (eller inte händer) någonting i resultaten.

    Tips eller tankar tas tacksamt emot.

    Cheerio!

    //Reachground

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej, här kommer det enda svaret du behöver: ta det lugnt, exakt samma fenomen har hänt mig. Den kommer tillbaka och det kan ta 2-8 veckor typ. Arbeta på som vanligt.

    Har nu ej kollat hur mkt länkar du byggt och om din sida innehåller några fel då jag just nu är i Malibu. Men ta det lugnt, PMa din skype så kan vi kika på det tillsammans och jag kan ge digytterligare råd/svar.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Till att börja med tycker jag det är jättebra att du satt dig ner och försökt komma fram till vad som hänt. Det är nog det bästa sättet att lära sig på.
    Du ger också mycket bra information i ditt inlägg.

    Som Fredrik säger så ta det lungt. Att vänta och se vad som händer är nästan alltid den bästa strategin när man ser så här stora förändringar.

    Vidare så tror jag att ett av problemen du har är att du har väldigt få länkar, och de du har är ganska svaga. Det verkar mest vara länkkataloger och några bloggkommentarer. Se till att bygga mer och bättre länkar. Det är inte ett helt lätt segment du gett dig in i. Långt ifrån omöjligt, men det kommer krävas en del länkar.

    Vidare verkar det som att de enskilda erbjudanden du har är väldigt lika varandra. Merparten av texten på erbjudandesidorna är en beskrivning av företaget där man kan använda erbjudandet. Det gör att det kan bli svårt att ranka på själva koderna. Sidorna är helt enkelt för lika. Jag skulle föreslå att skriva utförligare texter osm själva erbjudandena, snarare än företagen.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Fantastiskt bra inlägg, och bara på dina analyserna och funderingarna ser man att du kommer att lyckas bra i denna branschen.

    Håller med Aaron i allt han säger, framförallt angående ditt content och de svaga länkarna, men vill även lägga till ett par saker.

    Den Gserp som du hänvisar till visar en undersida som inte ser ut att vara optimerad för det sökordet du försöker ranka på. Är det så att din tidigare topp10 sida försvunnit helt och att detta nu är den nya sida som rankar? Om så är fallet så hade det varit kul att veta vilken sida du rankade med tidigare.

    I dagsläget har du bara ett fåtal länkar till domänen, och ingen har ankartexter som stödjer sökordet. Strategin som vi använder efter Googles pingvin-vår är att satsa på en bra mix mellan naturliga, brandade och sökordsbaserade ankartexter. Ska du ranka på ett tufft sökord behöver du nog ha lite starkare länkar, med passande ankartexter. Både till domänen och till den aktuella sidan.

    Jag håller med övriga om att "ta det lugnt", men det skadar aldrig att titta på förbättringar och nya möjligheter att förbättra din ranking.

    Stort lycka till, och har du funderingar eller vill diskutera ytterligare är det bara att skicka ett PM.

  5. #5
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    Hej, här kommer det enda svaret du behöver: ta det lugnt, exakt samma fenomen har hänt mig. Den kommer tillbaka och det kan ta 2-8 veckor typ. Arbeta på som vanligt.

    Har nu ej kollat hur mkt länkar du byggt och om din sida innehåller några fel då jag just nu är i Malibu. Men ta det lugnt, PMa din skype så kan vi kika på det tillsammans och jag kan ge digytterligare råd/svar.
    Hörs i helgen eller början av nästa vecka

    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Hej!

    Till att börja med tycker jag det är jättebra att du satt dig ner och försökt komma fram till vad som hänt. Det är nog det bästa sättet att lära sig på.
    Du ger också mycket bra information i ditt inlägg.

    Som Fredrik säger så ta det lungt. Att vänta och se vad som händer är nästan alltid den bästa strategin när man ser så här stora förändringar.

    Vidare så tror jag att ett av problemen du har är att du har väldigt få länkar, och de du har är ganska svaga. Det verkar mest vara länkkataloger och några bloggkommentarer. Se till att bygga mer och bättre länkar. Det är inte ett helt lätt segment du gett dig in i. Långt ifrån omöjligt, men det kommer krävas en del länkar.

    Vidare verkar det som att de enskilda erbjudanden du har är väldigt lika varandra. Merparten av texten på erbjudandesidorna är en beskrivning av företaget där man kan använda erbjudandet. Det gör att det kan bli svårt att ranka på själva koderna. Sidorna är helt enkelt för lika. Jag skulle föreslå att skriva utförligare texter osm själva erbjudandena, snarare än företagen.
    Tack för dina tips!

    Har läst flera inlägg av dig. Är din avatar en bild av Ron Livingston eller är du bara en tvilling till honom?

    Det är så surt att detta är mitt första seriösa inlägg. Jag försöker att ta en sak i taget och fokuserade i första hand på nytt content. Är som sagt nybörjare inom SEO/länkbygge och hade tänkt läsa på för att sedan ställa lite mer avancerade frågor till er. Hade verkligen ingen aning om att det här kunde hända. Som det såg ut innan kraschen så var jag nöjd med resultatet. Inga miljoner men både den ekonomiska- och besöksgrafen visade framsteg nästan varje vecka. Tänker att det är lätt att slänga sig ut i gray hat utan att riktigt veta vad man håller på med.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Fantastiskt bra inlägg, och bara på dina analyserna och funderingarna ser man att du kommer att lyckas bra i denna branschen.

    Håller med Aaron i allt han säger, framförallt angående ditt content och de svaga länkarna, men vill även lägga till ett par saker.

    Den Gserp som du hänvisar till visar en undersida som inte ser ut att vara optimerad för det sökordet du försöker ranka på. Är det så att din tidigare topp10 sida försvunnit helt och att detta nu är den nya sida som rankar? Om så är fallet så hade det varit kul att veta vilken sida du rankade med tidigare.

    I dagsläget har du bara ett fåtal länkar till domänen, och ingen har ankartexter som stödjer sökordet. Strategin som vi använder efter Googles pingvin-vår är att satsa på en bra mix mellan naturliga, brandade och sökordsbaserade ankartexter. Ska du ranka på ett tufft sökord behöver du nog ha lite starkare länkar, med passande ankartexter. Både till domänen och till den aktuella sidan.

    Jag håller med övriga om att "ta det lugnt", men det skadar aldrig att titta på förbättringar och nya möjligheter att förbättra din ranking.

    Stort lycka till, och har du funderingar eller vill diskutera ytterligare är det bara att skicka ett PM.
    Tackar! Vi får väl se. En sak att veta, en annan sak att göra

    Kan visa lite mer detaljerad statistik om du vill men det kan vi ta via PM så slipper jag oroa mig för att bryta mot forumreglerna.

    Som jag skrev till Aaron (borde ha ditt efternamn) så var det här mer en chockartad upplevelse och var rätt nöjd med resultatet innan. Tänkte att om det gick att göra så här mycket med onpage så kan jag lära mig det först och sedan fokusera på offpage.

    Smäller iväg ett PM till dig.

    Tack igen allihop för era svar. Sist jag tittade var resultaten likadana som innan. Is i magen, iiiiis i magen.
    Senast redigerat av Reachground den 2012-11-07 klockan 10:58.

  6. #6
    Yukidamas avatar
    Yukidama Yukidama är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    32
    Reachground, Tack för ett grymt inlägg! Sitter lite i samma sits så var väldigt givande att läsa både ditt inlägg och alla svar. Ser fram emot att få höra hur det går och vilka åtgärder du tar. Lycka till!

    Den Gserp som du hänvisar till visar en undersida som inte ser ut att vara optimerad för det sökordet du försöker ranka på. Är det så att din tidigare topp10 sida försvunnit helt och att detta nu är den nya sida som rankar? Om så är fallet så hade det varit kul att veta vilken sida du rankade med tidigare.
    Niklas Aronssons: Tänkte passa på att fråga om du har några specifika tips om man blivit drabbad av just det här med att en sida helt försvunnit från SERPen och att man rankar på sökordet genom någon annan av sina sidor. Finns det något generellt man kan säga så som att det ofta beror på onpage eller offpage-SEO? Mest nyfiken då även detta fenomen har hänt ett par av mina sidor. Ursäkta för att jag sticker in men tänkte att det är relevant för topic också

  7. #7
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av Yukidama Visa inlägg
    Reachground, Tack för ett grymt inlägg! Sitter lite i samma sits så var väldigt givande att läsa både ditt inlägg och alla svar. Ser fram emot att få höra hur det går och vilka åtgärder du tar. Lycka till!



    Niklas Aronssons: Tänkte passa på att fråga om du har några specifika tips om man blivit drabbad av just det här med att en sida helt försvunnit från SERPen och att man rankar på sökordet genom någon annan av sina sidor. Finns det något generellt man kan säga så som att det ofta beror på onpage eller offpage-SEO? Mest nyfiken då även detta fenomen har hänt ett par av mina sidor. Ursäkta för att jag sticker in men tänkte att det är relevant för topic också
    Detta är för det mesta ett rätt vanligt beteende med nya sidor eller om man byggt lite för mycket länkar på kort tid. Hur gammal är din sida? @OT så finns det så klart endel att förbättra, arbeta med de råd du fått här och ha is i magen som sagt, har fleeeera sidor där liknande saker händer med nyskapade sidor. Just the way it is.

  8. #8
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Yukidama Visa inlägg
    Reachground, Tack för ett grymt inlägg! Sitter lite i samma sits så var väldigt givande att läsa både ditt inlägg och alla svar. Ser fram emot att få höra hur det går och vilka åtgärder du tar. Lycka till!

    Niklas Aronssons: Tänkte passa på att fråga om du har några specifika tips om man blivit drabbad av just det här med att en sida helt försvunnit från SERPen och att man rankar på sökordet genom någon annan av sina sidor. Finns det något generellt man kan säga så som att det ofta beror på onpage eller offpage-SEO? Mest nyfiken då även detta fenomen har hänt ett par av mina sidor. Ursäkta för att jag sticker in men tänkte att det är relevant för topic också
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    Detta är för det mesta ett rätt vanligt beteende med nya sidor eller om man byggt lite för mycket länkar på kort tid. Hur gammal är din sida? @OT så finns det så klart endel att förbättra, arbeta med de råd du fått här och ha is i magen som sagt, har fleeeera sidor där liknande saker händer med nyskapade sidor. Just the way it is.
    @Yukidama: Kul! Om du hade nytta av det så var det värt textväggen

    @Fredrik Det mest intressanta är att jag för ca en månad sedan tyckte att jag lärt mig väldigt mycket. När jag tittar tillbaka ser jag att jag inte kunde något alls. Det gör mig ödmjuk och jag förstår att jag har långt kvar. Shit vad jag fortfarande tycker det är störande att visa sidan i det här skedet. Nåväl, alla har gett bra tips och varit varsamma ^^

    Kan inte låta bli att kolla upp Google dansen då och då. Satt och ströklickade nyss och hittade det här:
    http://www.seobythesea.com/2012/08/g...ammers-patent/

    Låter det rimligt? Läste i en kommentar på ett forum att det gått igenom nu men det är egentligen bara för att skydda hur Google redan arbetat de senaste åren.
    Senast redigerat av Reachground den 2012-11-07 klockan 10:59. Anledning: svengelska

  9. #9
    limos avatar
    limo limo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    28
    Jag har läst alla inlägg och blev, ursäkta formuleringen; glad. Det trådskaparen beskriver har även hänt mig som den nybörjare jag är. Jag bygger lite för eget bruk och har en handfull bra sidor i några nischer. Tack för bra kommentarer och frågeställningar. Nu ska jag också ha is i magen och skynda långsamt med länkbyten och byggen.
    Låt oss keep up the (good) work

  10. #10
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av limo Visa inlägg
    Jag har läst alla inlägg och blev, ursäkta formuleringen; glad. Det trådskaparen beskriver har även hänt mig som den nybörjare jag är. Jag bygger lite för eget bruk och har en handfull bra sidor i några nischer. Tack för bra kommentarer och frågeställningar. Nu ska jag också ha is i magen och skynda långsamt med länkbyten och byggen.
    Låt oss keep up the (good) work
    Förstår precis vad du menar. Log när jag läste det du skrev. Uppdatera gärna om det blir någon förändring. Vi n00bs måste hålla ihop

  11. #11
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hehe, där är inte så mycket more to it än att bygga länkar och innehåll när det kommer till enkla affiliate sidor ;-). Har skrivit ihop en bloggpost hur jag brukar gå till väga när jag skapar nya sajter som jag tänkte publicera efter helgen.

  12. #12
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Gick precis in på en av affiliate-siterna för att se hur det stod till med utbetalningen. Förväntade mig som vanligt att det skulle eka bland nya konverteringar. Så var det inte, jag hade fått en sälj. Tänkte att det var någon ströperson som klickat sig vidare till sökresultaten på Googles fjärde sida men icke, siten är tillbaka i resultaten efter ca 6 veckors väntan.

    Förutom de egna efterforskningarna har jag fått hjälp av flera personer på forumet. Jag är ödmjukt tacksam för alla råd jag fått. En liten extra eloge till Fredrik Johansson som tog sig tid att lyssna på mina frustrationer över Skype.

    Jag anammade rådet "vänta och ha is i magen". Det var inte lätt men verkade ha fungerat. Har arbetat väldigt sparsamt med länkbygge. Det har tillkommit kanske 5-10 länkar max så jag tror inte det har haft speciellt mycket inverkan.

    Tack igen till alla som gav råd och tips.

  13. #13
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Ingen fara, kul att det löste sig och det är alltid givande när den hjälp man försöker ge ger resultat!

  14. #14
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Tack igen Fredrik

    Tog tre dagar sedan blev siten hackad. Har suttit ett par timmar och meckat nu. Hittills inga framsteg. Klart det inte ska vara lätt ^^

  15. #15
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    OT men använder du tema från PremiumPress?

  16. #16
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Fixat hacket, som jag misstänkte så var felet inte mitt.

    Citat Ursprungligen postat av ICAZeke Visa inlägg
    OT men använder du tema från PremiumPress?
    Det stämmer. Funderar på att köpa ett därifrån?

  17. #17
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Tänker att jag fortsätter på tråden eftersom det verkar vara ett aktuellt ämne. Jag känner mig fortfarande rätt ny när det kommer till SEO men långsamt lär jag mig mer och mer. Bara sedan jag postade sista inlägget har jag lärt mig massor.

    Vi kom alltså igen kring sista september. Vilken överraskning det var. Dock helt fel tidpunkt. Jag var i slutet av kursen i ljuddesign jag hållit på universitetet. Det var fullt upp. Försökte ändå arbeta så mycket jag bara kunde med siten. Så var det då det där med att bli hackad. Det var inte jättebra timing. Tog ungefär tre dagar att ta mig tillbaka. Då hade jag naturligtvis förlorat allt arbete som jag pressat in i schemat. I snitt förlorade jag 10-15 placeringar för alla sökord inom ett par dagar. Sedan låg jag stabilt kring de placeringarna i ca två veckor.

    Därefter kom ett dyk igen. Inte ett djupdyk som tidigare utan bara ett hopp ner +15 placeringar per sökfras. Vid det här laget var min topp någonstans i botten av sida två på kära G. Det var då jag bestämde mig för att arbeta med content. Lite sent? Jepp, men som sagt, n00b ^^ Rensade så mycket överoptimering jag bara kunde och började skriva skriva skriva. Påmindes konstant om varför jag inte gjort det tidigare. Jäkla tid det tar. Nåväl, det var värt det och ett måste om jag ska arbeta långsiktigt som jag planerat. Fem dagar sedan, BOOM, tillbaka i SERP:en igen.

    Nu fortsatte jag egentligen bara så som jag gjort tidigare. Bara mer unik text och lite småpul. En vecka till och vi är framme vid denna helg. Ner igen, denna gång ett djupdyk nästan som den första galna resan. Den största skillnaden var att jag rankade på rätt sidor. Någonting positivt iallafall. Pratade återigen med Fredrik Johansson som är min mentor/pappa vid det här laget. Han trodde på en kort tids dipp bara. Jag måste säga att jag var tveksam.

    Han hade rätt, idag tillbaka igen, och de bästa resultaten på ett långt tag. Intressant.

    Niklas Aronsson
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8765&page=2
    "våra" SERP's har nog haft de största hoppen utav alla. Sidor hoppar upp och ned och försvinner fullständigt varje gång Pingvinen refreshas. Det gäller både för oss och våra konkurrenter.

    Jag är så nyfiken på raka svar om vad det är som händer. Har G någonsing gått ut och sagt exakt vad det är som händer eller är det en del av mystiken för att man inte ska ha en aning? Läser konstanta teorier om vad/hur/varför men det verkar inte finnas konsensus över exakt vad som verkligen händer. Mer något man får leva med.

    Återkommer med nyheter framåt. Tycker det är kul att dela med mig lite tankar från mitt perspektiv. Återigen är naturligtvis alla råd och tips välkomna men ni är lika välkomna att bara läsa och tycka jag är galen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Pineberry's seo-analys
    Av tintinskoog i forum SEO-verktyg
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 20:50
  2. Analys konkurent
    Av Analytikern i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 23:32
  3. Laios Webb & Analys
    Av lillan i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 13:51
  4. Verktyg för jämförande analys
    Av mephisto73 i forum SEO-verktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 17:44
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 19:48