Resultat 1 till 11 av 11

Google har tagit bort mitt sökresultat

  1. #1
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Har en sida som är en felstavning av en större sida och mer välkänd. När jag skapade sidan så hade sökordet runt 1600 sökningar i månaden och jag fick en del trafik från det . Se justerade Google det i sitt sökresultat så att resultatet för det rättstavade visas direkt. Så nu jag inga besökare från det sökordet.

    Min fråga är:

    Går det att göra något åt saken? Jag har varit väldigt seriös med sidan och det blir en hel del jobb att byta domännamn. Dock ser det ju riktigt illa ut just nu när jag inte kommer upp på en sökning på mitt eget domänamn.

    Borde jag köpa en ny domän och göra en redirect?

    Är ju inte så bra att ha en sida som nästan heter likadant som en annan sida inom samma nisch.

  2. #2
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av ewestergard Visa inlägg
    Har en sida som är en felstavning av en större sida och mer välkänd. När jag skapade sidan så hade sökordet runt 1600 sökningar i månaden och jag fick en del trafik från det . Se justerade Google det i sitt sökresultat så att resultatet för det rättstavade visas direkt. Så nu jag inga besökare från det sökordet.

    Min fråga är:

    Går det att göra något åt saken? Jag har varit väldigt seriös med sidan och det blir en hel del jobb att byta domännamn. Dock ser det ju riktigt illa ut just nu när jag inte kommer upp på en sökning på mitt eget domänamn.

    Borde jag köpa en ny domän och göra en redirect?

    Är ju inte så bra att ha en sida som nästan heter likadant som en annan sida inom samma nisch.
    Alltså har du medvetet registrerat en domän så du fångar upp felstavningar så är det inte så konstigt du försvunnit från google. Du har mycket mer att vinna på att bygga på ditt eget domännamn.

    Hade jag varit dig hade jag inte ens gjort en redirect från din gamla site. Gör din egen sajt med eget domän. Folk blir bara arga om de upptäcker att det är fråga om "Typosquatting"

  3. #3
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Om du gör tillräckligt mycket sökningar efter felstavningen under tillräckligt lång tid från olika ip-nummer så kommer Google nog att börja tolka det som ett separat ord igen
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  4. #4
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av David Olofsson Visa inlägg
    Om du gör tillräckligt mycket sökningar efter felstavningen under tillräckligt lång tid från olika ip-nummer så kommer Google nog att börja tolka det som ett separat ord igen
    Kanske läge att använda Amazon mechanical turk?

  5. #5
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Jo det kanske inte var så smart, så här i efterhand men nu har jag byggt länkar till siten i 1,5 år och den är en ganska stor process att göra om allt
    Som ett exempel så är det att min site heter thailandsresor.se och den andra heter thailandresor.se men som sagt ska man bygga något stort så behöver man ju ett unikt domännamn. Tänkte inte så när jag började med SEO.

    Men det är ingen som vet om det som sagt går att göra något åt saken. För det är ju sekundärt att dem är så lika, det värsta är att jag inte kommer upp på mitt egna domännamn

  6. #6
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av David Olofsson Visa inlägg
    Om du gör tillräckligt mycket sökningar efter felstavningen under tillräckligt lång tid från olika ip-nummer så kommer Google nog att börja tolka det som ett separat ord igen
    Detta hade jag provat, engagera alla dina kompisar och fler!

  7. #7
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Fast det kanske är lika bra att börja om och göra rätt istället. Hur skulle ni gå tillväga om ni skulle början om? vill ju använda den content som jag har på min sida på den nya. Måste den avindexeras först innan man kan använda den?

  8. #8
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Ny domän och läs på hur man gör 301 på korrekt sett, kortfattat ska du 301a de viktiga sidorna, så många som möjligt, till motsvarande sida på den nya domänen. Du kan också ta hjälp av GWT, vilket fall som kan du läsa Google's egna riktlinjer om hur man går till väga här: http://support.google.com/webmasters...n&answer=83105 <- allmänt om flytta/byta domän + http://support.google.com/webmasters...n&answer=93633 <- allmänt om 301 och lite mer läsning här: http://www.seomoz.org/learn-seo/redirection

    Är du osäker, prata med en konsult.

  9. #9
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Tack Fredrik, ska läsa på om det. Går det att ändra url:erna så att det visas den nya urlen i sökresultatet istället för den gamla?

    Sidan ifråga verkar ligga i något filter, så min tanke är att det kanske helt enkelt är bäst att avindexera alla sidorna på den sidan för att sedan lägga upp dem på dem nya istället. Beroende på hur långt tid det tar för Google att uppfatta att sidorna inte finns längre.

  10. #10
    Timothy Vasss avatar
    Timothy Vass Timothy Vass är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    ta bort mitt konto
    Inlägg
    44
    Jag hoppas verkligen att du kommer igång igen.
    Det är ett litet misstag i förhållande till allt arbete du har lagt ner efteråt, kan jag tänka.

    Jag sökte iaf på thailandsresor och thailandsresor.se
    Skulle vara intressant om vi kunde få igång ett test för att verifiera detta nu?

    Vi har ju en gyllene möjlighet att undersöka ifall en massa sökningar på thailandsresor gör att du kommer tillbaka i resultaten?
    Kanske bättre att erbjuda nåt som faktiskt behövs?

  11. #11
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Hej Alarian, det var bara ett exempel med Thailandsresor och Thailandresor.

    Jag har beslutat mig att stänga ner hela sidan och börja om från början. Med samma innehåll på en ny sida som har ett unikt domännamn.

    Det hade dock varit väldigt intressant att se om det gjort någon skillnad.

    Dock så funderar jag på om man måste peka om domänen i GWT även om man tar bort inläggen och låter dem avindexeras och sen postar dem på det nya domänet?
    Vill inte göra fel.

    Eftersom den gamla domänen var straffad så vill jag inte föra över länkkraften utan jag börjar om på ny kula helt.
    Vore väldigt tacksam om någon som har erfarenhet av det ville dela med sig av den

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 22:40
  2. Google sökresultat
    Av Hansen i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 15:31
  3. google ser mitt ip nr?
    Av lenny46 i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 16:15
  4. Mitt Google API Key?
    Av Susann Stjernborg i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 14:34
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 10:50