Resultat 1 till 4 av 4

Sidor som är färskvara och har ett "bäst för datum", best practise?

  1. #1
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Tjena!

    Detta gäller främst annonssiter som tex Blocket och jobbannonssiter där nya sidor skapas ganska frekvent och livslängden på dessa är 1-3 mån.

    Självklart kan det även vara aktuellt för webbshoppar där produktsortimentet byts ut med jämna mellanrum.

    Tänker mig några scenarion:

    - Status kod 404(hittades inte) sida som visar andra annonser/produkter ur samma kategori

    - Status kod 410(medvetet borttaget) sida som visar andra annonser/produkter ur samma kategori

    Dessa ovanstående känns egentligen mer rätt enligt riktlinjer men kraften försvinner.

    Sedan har vi vår kära 301:a

    - Ett alternativ är redirect till kategorisida som produkten/annonsen tillhörde

    - Ett annat är Redirect till förstasidan


    Man vill ju gärna behålle juice från inaktuella sidor men samtidigt vill man leverera en bra användarupplevelse. Att bara 301:a användaren utan att meddela något är ju självklart inte så bra och kan göra att besökaren får en negativ upplevelse och i värsta fall lämnar siten.

    Vad anser ni är best practise kring hantering av dessa sidor när de blir inaktuella?

    Har ni några kreativa idéer kring hantering av dessa sidor?

    Hur får man SEO och användarvänlighet att gå hand i hand i denna situation?

    mvh

    //K

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Intressant Kimpo, detta skulle jag också vilja ha svar på.

  3. #3
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    En lösning som jag har implementerat flera gånger är något som jag hämtat från tradera. Se dessa två bilder på en aktuell annons och samma annons efter att annonstiden har tagit slut.

    Aktuell annons:

    Avslutad annons:

    Du visar tydligt för besökarna att denna sida inte länge är aktuell. Men vi har något som du kan vara intresserad av. Samtidigt har vi inte tagit bort den inaktuella annonsen. Den finns kvar (fast längre ned). Då blir google också nöjd och du fortsätter att ranka bra på (i detta fall) "NY NY Klänning".
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  4. #4
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Lyfter denna tråd då detta är väldigt aktuellt för mig just nu. Försökt återskapa scenariot på Tradera men lyckas inte. Kommer nu till en 404 sida istället. Har de tagit bort denna funktionalitet?

    På tex Nelly skickas man till en "produkten-hittades-ej" sida med status kod 200. Blocket verkar också köra status kod 200.

    Tips? Förslag?

    edit: Tradera verkar köra på som Tobias sa. Exempel: http://www.tradera.com/canon-ef-70-2...1996_180212863
    Senast redigerat av plekis den 2013-04-23 klockan 15:53.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 17:26
  2. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  3. Skapa sidor "bara" för inlänkning?
    Av Sluggo i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 10:25
  4. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51