Resultat 1 till 11 av 11

Google Transition Ranking

  1. #1
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Det har varit rätt tyst angående Google's uppkommande algoritm som får anses banbrytande eftersom Google har ansökt patent på det hela.

    Kortfattat går det ut på att under en obestämd tid visa felaktiga resultat i SERPen för att se reaktionerna som svar på detta och försöka förutse om länkarna är organiska eller artificiella.

    Enkelt exempel:
    Du har en sida som rankar #10 och du vill få den att ranka Topp #5.
    Gör du jobbet rätt så kommer den att öka i ranking och hamna i Topp 5.

    Har du för bråttom så kanske hamnar du i Google Dance och åker lite berg-och-dalbana men du hamnar i Topp 5 ändå.

    Men med Google's nya algoritm kommer du att hamna i "Transition "Ranking" filtret.
    Din ranking kommer att vara #5 enligt Google's algoritmer men den kommer att visa nya slumpmässiga felaktigt resultat under tiden du är i filtret vilket kan vara allt från några veckor till månader.

    Nu är det ju lätt att tänka: "Jag fortsätter som jag har gjort och det löser sig"

    Men många kommer få det svårt när du tappar placeringar och går från #10 till #50 ena veckan och från #100 till att bli de-indexerad nästa.

    Jag kanske behöver bygga fler och bättre länkar?
    Jag kanske behöver bygga mindre eller rentav sluta helt med länkbygget?
    Jag kanske bygger fel slags länkar?
    Det kanske inte är länkarna det är fel på utan content?

    Blir svaret JA och man ändrar taktiken så ska de försöka snappa upp det och bestraffa med permanent filtrering är det meningen.

    Hela poängen med detta är ju att klämma åt och göra livet surt för folk som tjänar pengar på sökmotoroptimering.

    De vet att många företagare är otåliga och nojiga.
    Vissa kommer ifrågasätta en kunskaper och undra om man vet vad man gör eftersom sidan sjunker djupare ner i träsket medan andra kommer tänka, jag ligger där jag ska alla dagar i veckan istället för att försvinna ur topp 10 i flera veckor.

    Jag personligen tycker att det Google håller på med är rent ut sagt för djävligt.
    Det är tack vare oss här på forumet de har blivit så stora som de har blivit.

    Det är VI inte Google som har fått företagare att inse fördelar med att synas på webben och presentera / sälja sina tjänster och varor över internet och introducerat dem för AdWords så de kan fylla sina fickor till bristningsgränsen.

    Vad tror ni om den nya algoritmen och hur tror ni framtiden ser ut för sökmotoroptimerare?

    Jag personligen tror att det är mycket skrämseltaktik och att de redan testar den nya algoritmen.
    För när jag tänker efter har många av mina sökord försvunnit mystiskt från SERPen eller sjunkit, så där runt 100 placeringar för att åter dyka upp efter 1-2 dagar den sista tiden.

    När det väl rullar ut på allvar så kommer tidsramen att öka från 1-2 dagar till 1-2 veckor eller kanske 1-2 månader.

    Patent ritning som är inlämnad för Google Transition Ranking


    Citat från Google angående Google Transition Ranking
    "When a spammer tries to positively influence a document’s rank through rank-modifying spamming, the spammer may be perplexed by the rank assigned by a rank transition function consistent with the principles of the invention, such as the ones described above. For example, the initial response to the spammer’s changes may cause the document’s rank to be negatively influenced rather than positively influenced. Unexpected results are bound to elicit a response from a spammer, particularly if their client is upset with the results. In response to negative results, the spammer may remove the changes and, thereby render the long-term impact on the document’s rank zero. Alternatively or additionally, it may take an unknown (possibly variable) amount of time to see positive (or expected) results in response to the spammer’s changes. In response to delayed results, the spammer may perform additional changes in an attempt to positively (or more positively) influence the document’s rank. In either event, these further spammer-initiated changes may assist in identifying signs of rank-modifying spamming."

  2. #2
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Intressant! Hade jag missat totalt. Undrar om Google inte har testat det här en hel del tidigare.

    Strategin borde vara att fortsätta att jobba lite för det "långa loppet" och inte bry sig om variansen i google placeringarna så att säga.
    Dock kan det ju klart bli svårare för t.ex. eventuella klienter som har anlitat ett seo-byrå att förklara varför det går som det går.

    Men nu har man en ursäkt i alla fall och man kan hänvisa att det beror på "Google Transition", än just seo-arbetet.

    Det vanliga kakreceptet med bra on-page och off-page arbetet borde gälla fortfarande.

  3. #3
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Det är ju det som är hela grejer.
    När kommer kunden tycka att du har skyllt ifrån dig på Google tillräckligt?

    Hehe

  4. #4
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Tycker det är lite synd att det blir såhär. Det kommer bli mer och mer effektivt att sänka sina konkurrenter verkar det som?. Hade inte det varit en bra lösning att bara värdera länkarna istället. Tex att länkar från bloggkommentarer inte är värda något.

  5. #5
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Detta är endast en patentansökan enligt vad jag har förstått. Det behöver inte betyda att det är sjösatt ännu överhuvudtaget... MEN en mycket intressant patentansökan måste jag säga....

  6. #6
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Datumet från när man har uppfunnit eller lämnat in patentet räknas.
    Man får använda det innan utan risk att ngn snor det, för det brukar stå "Patent Pending" på vissa produkter man kan köpa ute i handeln.

    Jag tror inte heller de är sjösatt men jag tror de experimenterar med den.

  7. #7
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Datumet från när man har uppfunnit eller lämnat in patentet räknas.
    Man får använda det innan utan risk att ngn snor det, för det brukar stå "Patent Pending" på vissa produkter man kan köpa ute i handeln.

    Jag tror inte heller de är sjösatt men jag tror de experimenterar med den.
    Det kan mycket väl vara så att dom exprimenterar lite. i min "bransch" har jag EXAKT detta fenomenet på vår egen site. Jag hör till dom som åkte neråt i serpen Jag har vänner i andra branscher med hårt konkurrensutsatta sökord där detta scenario inte har inträffat.

    I mitt fall (jag fick en snäll varning - Pingvinvarning utan triangel på) tror jag snarare på överoptimering som så många andra har åkt dit på. Men vem vet ? Nu har vi städat och skickat in en omprövning. Vi får se vilket resultat det ger.....

  8. #8
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Sjukt tråkigt att åka på det om man har ett bra domänamn man optimerat för fullt med. Inte lika lätt (läs motiverande) att börja om på nya krita då.

  9. #9
    Cassiss avatar
    Cassis Cassis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    London
    Inlägg
    27
    Undrar om detta var vad som hände mig. Igår kväll försvann en av mina sajter helt från Google, dvs. den går bara att hitta på sökfraser som man tar som direkta citat ur texten och sätter inom citationstecken. Den är fortfarande indexerad men får bara träffar från Bing. Det är en sajt inom ett ämne med låg konkurrens, har egentligen bara en konkurrent. Den har få länkar, endast från 2-3 av mina egna sajter och kanske nån artikelkatalog. Jag har inte gjort nåt speciellt åt den på sistone. Den har legat stadigt som #2 eller #3 på huvudordet och på förstasidan på massa andra relaterade ord i två år. Nu helt borta.
    Kan det vara ett test av denna transition ranking tro?
    Eller skulle det kunna vara att det finns lite copyrightade kändisbilder på sajten (typ 4)?
    Nån annan som råkat ut för nåt liknande senaste veckorna?

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej Cassis.

    Nej, om du inte har ändrat på något nyligen, så är det något annat som hänt. Exakt vad är dock omöjligt att svara på utan att titta på sajten.
    Skicka över vilken sajt det är på DM, så kollar jag om jag kan hitta nåt.

  11. #11
    Timothy Vasss avatar
    Timothy Vass Timothy Vass är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    ta bort mitt konto
    Inlägg
    44
    Alltså, svaret på alla dessa uppdateringar är och kommer alltid att förbli långsiktigt strategiskt arbete och mer fokus på själva marknadsföringen och användarupplevelsen. Under tiden får man bygga upp styrkan på de andra vägarna in till sajten. Google ska ju verkligen inte vara den ända...

    Jag tycker verkligen inte att det är fördjävligt, det finns så mycket skojare och skräp på internet och jag är personligen GLAD över att slippa se skiten i serp när jag är inne som gemene användare. Ju svårare det blir att ranka, desto svårare blir det att få in skräp.

    Länk till patentet:
    http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-P...ery=PN/8244722
    Senast redigerat av Timothy Vass den 2012-09-30 klockan 02:26.
    Kanske bättre att erbjuda nåt som faktiskt behövs?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ranking hos Google / AdSense
    Av carpe diem i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 23:06
  2. Ranking kring Google Maps
    Av Xeonz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 05:59
  3. Ranking av företag
    Av Svempa42 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 17:26
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 09:15
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 23:28