Resultat 1 till 15 av 15

Lite råd kring Headgear.se

  1. #1
    Daniel_Ks avatar
    Daniel_K Daniel_K är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    71
    Hej! Har startat en del sidor i min karriär på webben och det brukar oftast gå ganska bra i google.

    Vi lade i våras upp sidan Headgear.se på en vanlig worpressinstallation för att påbörja rankingprocessen innan vi släppte själva webshopen. Det gick bra och vi började ranka på mössa och keps mellan plats 10-20. Strax efter vi släppte webshopen(prestashop) så rankar den +200 enligt gserp. Tänkte att det var något tillfälligt pga byte av plattform m.m. men nu drygt två månader senare kvarstår samma problem.

    Vad kan vi ha gjort fel? Och viktigast, hur kan vi lösa det?

    /Daniel
    Solglasögon online - Trendystuff.se

  2. #2
    Jingos avatar
    Jingo Jingo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    39
    Ni kanske blir straffade för överoptimering av orden kepsar och mössa. Både onpage och i ankartext i inlänkar.

  3. #3
    Daniel_Ks avatar
    Daniel_K Daniel_K är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    71
    Det kan ju vara möjligt, men har gjort på liknande sätt på många andra sidor o det har fungerat bra.

    Frågan är hur man i så fall rättar till det.
    Solglasögon online - Trendystuff.se

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Du har en del on page-problem med din shop. Det kan absolut vara anledningen till att du droppat när du lanserade den nya sajten.

    En kort titt ger mig:
    Sitemapen innehåller sidor som inte finns:
    /supplier
    /new-products
    /prices-drop
    och sidor bakom inlogg (de går alla till /authentication)
    /my-account
    /identity
    /addresses
    /discount
    /order-history

    Ta bort dem från sitemapen, och få dem ur index genom att sätta "noindex" på dem.

    Du indexerar också filter och actions på sajten, väldigt många av de indexerade URL:erna har
    /cart?add&id_product=17...
    och så vidare i sig. Alla dessa verkar redirecta till
    /quick-order

    Gör samma sak med dem, sätt "noindex" på alla filter och andra parametrar.
    Det gäller även pris-range och färger. Vill du ha dem indexerade behöver du göra riktiga sidor av dem, inte som i dag där de visar samma sida men med filtrerade produkter.

    Du har lite konstigheter med dina kategorier.
    /5-snapbacks
    /6-trucker
    finns inte, så ta bort dem tills du har produkter. Samma sak med "Mössor".

    På kategorin
    /4-flexfit
    ligger det en bild på två datorer. Mycket underligt.

    Och till slut ligger det nån slags "overlay" i toppen av sajten, med det enda odret "header" i. Ta bort den grejen.

    Börja med det här, och se om du kan rensa bort lite skräp från index, då borde du kunna komma tillbaka lite.

    Lycka till!

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    En god vän till mig hade ett liknande problem för ett tag sedan. Han rankade bra med en vanlig sida, la till en blogg för att få lite mer content, och då rasade rankingen för samtliga sökningar. Mycket märkligt, och jag har faktiskt inte analyserat det tillräckligt för att kunna komma med en förklaring.

    Men en sak du får jobba med är ju länkbygget. Din nuvarande länkprofil är inte helt vacker. Skaffa lite brandade länkar, och helst lite naturligare än de nuvarande..... Om du ska bygga en stor och seriös sida med en webshop bör du inte bara ha den sortens spam.
    Skaffa lite "riktiga" länkar och jobba på länkprofilen, förhoppningsvis så kommer rankingen av sig själv då.

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Plusrykte Aaron för att du tog dig tid att gå igenom sidans on-page problem, snyggt.

  7. #7
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    En god vän till mig hade ett liknande problem för ett tag sedan. Han rankade bra med en vanlig sida, la till en blogg för att få lite mer content, och då rasade rankingen för samtliga sökningar. Mycket märkligt, och jag har faktiskt inte analyserat det tillräckligt för att kunna komma med en förklaring.

    Men en sak du får jobba med är ju länkbygget. Din nuvarande länkprofil är inte helt vacker. Skaffa lite brandade länkar, och helst lite naturligare än de nuvarande..... Om du ska bygga en stor och seriös sida med en webshop bör du inte bara ha den sortens spam.
    Skaffa lite "riktiga" länkar och jobba på länkprofilen, förhoppningsvis så kommer rankingen av sig själv då.
    Det är mycket möjligt att förklaringen är att han spär ut linkjuicen över många fler sidor.
    Misstänker att det är samma problem med Headgear.
    60 interna länkar och alla delar på länkjuicen.

    Jag kör bara med dofollow på de sidor jag vill ska ranka, resten är nofollow.

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Det är mycket möjligt att förklaringen är att han spär ut linkjuicen över många fler sidor.
    Misstänker att det är samma problem med Headgear.
    60 interna länkar och alla delar på länkjuicen.

    Jag kör bara med dofollow på de sidor jag vill ska ranka, resten är nofollow.
    Nofollow funkar inte så.

    Om du tycker det är värt att sätta nofollow på en länk, så är det i nästan alla fall bättre att ta bort den.

  9. #9
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Varför ska jag ta bort länken?
    Har jag en kontakt, en cookies info sida eller en om oss sida kan jag väl sätta nofollow och sidan fortfarande ha värde?

    Men jag behöver inte min sida med mina cookies info att ranka, indexeras eller sno länkjuice för den delen.

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Nofollow funkar inte så.
    Aaron har helt rätt här. Anledningen till att du inte ska sätta nofollow på interna länkar för att "inte späda länkjuice" är för att med eller utan nofollow späder du iaf. Nofollow betyder inte att du sparar kraft till något annat, det betyder bara att det inte passerar någon genom länken.

    Här finns mer läsning på ämnet: http://www.mattcutts.com/blog/pagerank-sculpting/
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  11. #11
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Förklara gärna då hur det kommer sig att på min PR6 blogg, de blogg inlägg som det finns en länk på första sidan i samband med PR uppdatering får PR4 i ranking om de är dofollow men inte om det är nofollow?
    I bägge fallen sker inget länkbygge och i bägge fallen är bägge indexerade?

  12. #12
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Om det finns två länkar på en sida, varav en är nofollow, så kommer båda länkarna att få ungefär hälften av kraften från sidan.
    Den riktiga länken skickar den kraften vidare till sin målsida, länken med nofollow kastar ut kraften i "det stora svarta hålet av bortslösad länkkraft".

  13. #13
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Ok. Nu förstår jag hur du resonerar.
    Då håller jag med dig också att det nästan är värt att ta bort länken (men inte sidan)


  14. #14
    Daniel_Ks avatar
    Daniel_K Daniel_K är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    71
    Nu har det gått ytterliggare 2,5 månader och jag hittar fortfarande inte sajten på mina viktigaste sökord. Tycker detta är jättekonstigt. Gjorde en begäran om omprövning i google webmastertools och fick till svar att de inte hade något att anmärka på.

    Söker man på en produkt, tex, NEFF KEPSAR så rankar vi i alla fall top 10, så där syns vi i alla fall.

    Ingen som hört talas om något nytt som inträffat för sajter som kan stämma överens med mina problem?
    Solglasögon online - Trendystuff.se

  15. #15
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Med tanke på typen av dina inlänkar, jag ve inte hur din onpage är - men försök få in lite text på kategori nivå likt hu du gjort med neff kepsar så är den väl på gång.. ex. kepsar online liggeru 30 på och "någerlunda ok" på många andra sökord så, fortsätt bara och om det är en seriös business så mindre "korta inläggs länkar på snappade domäner" och försök istället förtjäna lite bättre länkar. Här har du helgens läsning + ta INGA genvägar om du menar allvar med din e-handel:

    http://pointblankseo.com/creative-link-building
    http://pointblankseo.com/link-building-strategies

    Lite inspiraiton om content marketing:
    http://seonick.net/100000-visitors-per-month/


    ALLA som inte läst dem inläggen BÖR läsa dem.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fundering kring h1, h2, h3
    Av ab_ i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 20:31
  2. Ågren kring val av domännamn
    Av MiniAnton i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 11:56
  3. Länkbyten kring påsk
    Av antepante i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 10:55
  4. Råd kring TITEL-ändring
    Av daniel_ i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 16:32