Resultat 1 till 6 av 6

Tvinga fram lägre ranking

  1. #1
    tintins avatar
    tintin tintin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    1
    Hej.

    Jag har ett lite ovanligt problem. Jag har en mashups-site som bygger på innehåll från apiet från en halvstor webbplats. Jag tillför en del material och funktioner till detta innehåll men innehållet från den externa webbplatsen är samma som jag visar. Tanken från mitt håll är detta ska komplettera den externa webbplatsen.

    Nu jag problemet att min sajt rankar högre än den externa webbplatsen där jag fått stora delar av mitt innehåll. Tanken var aldrig att ersätta ursprungssidan så jag undrar om det finns något sätt att tvinga (från min sida) tvinga Google att ranka källsidan på den externa webbplatsen framför min sida?

    / T /

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Ett sätt är att skapa fler relavanta och kvalitativa länkar till den webbplats du önskar ranka högre med.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Lyxproblem

    Förutom det som Petter Hedman skriver så kan du ju också alltid plocka bort länkar från den sidan som du vill ha lägre ranking på

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det finns inget direkt sätt att "be" Google att ranka källan högre än din sajt, i alla fall inte utan att du själv helt tappar din ranking.

    Det finns dock några grejer du skulle kunna testa.

    1. Canonical
    Om du sätter en rel=canonical till källan berättar du för Google att det är ursprunget till innehållet. Det kommer med stor sannolikhet göra att din sida avindexeras.

    2. Länka
    I anslutning till det du hämtat från den externa sajten kan du lägga en länk tillbaka till dem. Exempelvis: Innehållet är hämtat från sajten. Det kommer på ett ganska tydligt sätt visa både för besökare och Google var du hämtat innehållet från.

    3. Fulanvända <cite>
    Taggen är inte tänkt att funka så här, men det kan vara värt att testa om det funkar. Lägg helt enkelt allt det innehåll som inte är ditt eget inom taggarna
    Kod:
    <cite="http://www.doman.com"> Inhehåll </cite>
    Jag är inte alls säker på att det kommer funka, men gör det det, så är det ju ett ganska smidigt sätt.

  5. #5
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av tintin Visa inlägg
    Hej.

    Jag har ett lite ovanligt problem. Jag har en mashups-site som bygger på innehåll från apiet från en halvstor webbplats. Jag tillför en del material och funktioner till detta innehåll men innehållet från den externa webbplatsen är samma som jag visar. Tanken från mitt håll är detta ska komplettera den externa webbplatsen.

    Nu jag problemet att min sajt rankar högre än den externa webbplatsen där jag fått stora delar av mitt innehåll. Tanken var aldrig att ersätta ursprungssidan så jag undrar om det finns något sätt att tvinga (från min sida) tvinga Google att ranka källsidan på den externa webbplatsen framför min sida?

    / T /
    #1 Har du kontrollerat att du söker avpersonifierat? Annars är risken stor att den sidan du jobbat med kommer ranka högre än allt annat oavsett

  6. #6
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Kan du inte, istället för att sänka sidan som rankar bättre, försöka förbättra placeringen för huvudsidan? Kanske mer jobb, men ser lite mindre risk med det och du kanske har lite mer att vinna dessutom.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 22:40
  2. Fritt fram för nya toppdomäner
    Av Fredrik Lundahl i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 15:16
  3. Ranking av företag
    Av Svempa42 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 17:26
  4. Hur forskar ni fram era nyckelord?
    Av fishking i forum Sökordsanalys
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 05:06
  5. Inlänk, 200kr fram till nyår.
    Av nicke85 i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 20:04