Resultat 1 till 2 av 2

Google Re-Inclusion / Reconsideration Request.

  1. #1
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag har nu gjort över 15 Re-inclusion requests för att bli av med olika sorters straff från Google, så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
    Detta ska ses som ett hjälpmedel, men jag lämnar inga garantier då det är en manuell åtgärd som krävs från Google för att lyfta ett straff.....har du otur kanske du får en praktikant tilldelat ditt fall
    Vi har dock lyckats med alla Re-inclusions utom en (vår första).

    När ska du göra en Re-inclusion?
    I samtliga fall för oss så har vi fått en varning om Onaturligt Länkbygge i Webmaster Tools, följt av droppad ranking. Jag säger inte att det alltid sker på detta sättet, men du bör ha fått en av dessa varningarna om du har ett straff som du kan lösa med en Re-Inclusion.
    Pingvinen som många frågar om är en Algoritm uppdatering, och är du bestraffad av den så kan du bara komma ur det straffet genom att fixa dina fel, och invänta nästa update. Däremot så behöver man ofta gå till väga på samma sätt som jag beskriver här nedan för att rensa upp länkarna efter ett sånt straff.
    Den enda gången man skickar in en Request efter ett Pingvin straff är om det inte går att få bort majoriteten av länkarna så att du fortfarande är bestraffad efter nästa Pingvin Update, eller om du tror att du har blivit utsatt för negativ SEO.

    VIKTIGT! Observera att du även kan ha fått Webmaster Tools varningar utan att ha fått en bestraffning, då bör du verkligen inte kontakta Google och be dom gå igenom din sida manuellt.

    Hur vet jag om jag är straffad och hur jag är straffad?
    Hård plugga Google Analytics. Det finns många olika sätt man kan vara straffad på, men allt går att utläsa av Analytics. Kan nämna ett par av våra olika exempel.

    På en domän så har vi haft straff på en handfull sökord för olika undersidor, men alla long-tails rankar fortfarande. Manuell bestraffning, för hårt länkande med ett fåtal ankartexter till olika undersidor för att pusha några sökord.

    En annan domän har tappat all ranking runt ett specifikt sökord, och den aktuella sidan rankar inte alls längre. Nästan alla länkar till domänen har targetat en undersida med väldigt spammig ankartext.

    En tredje domän har fått ett straff på hela domänen där vi helt plötsligt tappar trafik på i princip samtliga sökord då domänen sjunkit i värde. Väldigt många lågkvalitets länkar har nu blivit flaggade av Google, och istället för att i princip ge 0 värde så får de länkarna ett negativt värde.

    Dessa tre exempel är sidor som vi fått ur bestraffningarna, alla genom Re-Inlcusions.

    Tillvägagångssätt.
    Allt börjar med Google Analytics. Analytikern inser att vi har en bestraffning, och bedömer att den är allvarlig nog för att behöva fixa.
    VIKTIGT! De kommer att kolla igenom hela din domän. Känner du att ni har för mycket tveksamma länkar, men inte så hårda straff, är det oftast inte värt att be Google göra en manuell check då de kan hitta mer skit än de visste om tidigare.

    För att göra det så enkelt som möjligt säger vi att jag har en bestraffning på huvudordet MOROT på min undersida morot.html
    Jag knappar in minsida.xx/morot.html i Opensiteexplorer och går till fliken Linking Domains. Ladda ner Excel filen och se till så att du har följande information:

    Root Domain - Informationen har du redan från nerladdningen.
    Linking Page(s) - Öppna upp plusset i Opensiteexplorer för att se var länken till din sida finns.
    Anchor Text - Hjälper Google att hitta din länk snabbt. Behövs för varje Linking Page.
    Contact Details - Använd ett Whois Tool för att hitta kontakt information till personen som äger sidan. Ibland är det en anonym registrar så då skriver du bara n/a. Behövs bara för Root Domain.
    Status - Vad har gjorts och vad har hänt? Hur har du försökt få bort länken och vad har du fått för svar? Behövs bara för Root Domain. Om länken plockas bort skriver ni dit datumen när den blev bortplockad, får ni inte kontakt med personen skriver ni det, vägrar de plocka bort länken så skriver ni det.
    Comments - Här skriver vi information om hur länken hamnat där från första början. Behövs på varje Linking Page.
    VIKTIGT! Det är ALDRIG vi som placerat en dålig länk där. Antingen så vet vi inte hur den hamnat där, eller så misstänker vi att det är en före detta SEO - Partner.
    Om vi verkligen inte vet hur den har hamnat där, och det är massvis med länkar som vi inte vet hur dom hamnat där, så hänvisar vi till en negativ SEO - attack.

    Om du har multipla straff för multipla sidor måste du göra om denna processen för varje undersida som kan vara straffad och samlar ihop all information i ett Excel Ark med multipla sidor.
    Det kan också vara en idé att kolla fliken Top Pages i Opensiteexplorer, för att se vilka av sidorna på din domän som har mest inkommande länkar. Det är oftast de sidorna som har eller riskerar straff om du har byggt länkar.

    När detta är gjort, och du känner att du har lagt tillräckligt med resurser för att rensa upp skiten som Opensiteexplorer har hittat så brukar jag kolla i Webmaster Tools för att vara säker på att de inte har andra länkar registrerade för din domän. Då måste du kolla upp dessa också.

    Klar! Nu är det bara att skriva ett personligt meddelande i vänlig ton, förklara situationen, och skicka in din Request via Webmaster Tools med den bifogade Excel-filen.

    VIKTIGT! Låt det ta minst en vecka efter det att den sista dåliga länken har blivit bortplockad innan ni skickar in er Request.
    Skulle det vara så att ni får ett negativt besked så får ni göra om processen och jag rekommenderar då att ni väntar minst en månad innan ni gör en ny Request för att bevisa att ni har lagt mycket tid på att rensa upp de problemen som fortfarande fanns där.
    När man har fått de goda nyheterna så tar det tid innan straffet försvinner. Google säger själva 6-8 veckor, men redan efter några veckor har vi börjat se sökorden klättra upp mot sin "riktiga" placering efter datumet då vi fått ett positivt besked.

    Här finns en video man bör se innan man lämnar in sin Request.
    http://support.google.com/webmasters...n&answer=35843

    Om ni har några frågor, eller vill ha lite tips om era egna sidor så går det bra att skicka PM's så ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan när jag har tid.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Superbra info, + på rykte.

    Lite kommentarer och info:

    • Både Majestic och Ahrefs har mycket större index än OSE och jag rekommenderar hellre dessa verktyg i denna typ av arbete.
    • Gör även en export av inlänkar från Webmaster tools.
    • Om ni hamnat i pingvin filtret så är jag mycket tveksam till om reinclusion hjälper utan det är nog bara att rensa bort inlänkar och invänta nästa refresh. Jag har hjälpt en person med en solklar fall av pingvinen. Jag rensade bort alla spammiga inlänkar och gjorde reinclusion men fick svar att domänen inte har något straff. Detta eftersom pingvinen är ett filter och inget straff. Jag gissar på att det är väldigt många som väntar på nästa refresh av pingvinen. Oklart när denna kommer. Men gör ändå en reinclusion även om det kanske inte hjälper.
    • Man kan också sjunka i rank när google tar bort värdet från inlänkar, upptäcker att det är betalda inlänkar osv. Detta är alltså inget straff på själva domänen.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)