Resultat 1 till 5 av 5

Ny sajt på gammal domän, få bort cachade sidor?

  1. #1
    SofiaBs avatar
    SofiaB SofiaB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Hejsan,

    För ett drygt halvår sedan skapade jag en sajt på en domän. Då var den bara rätt liten och i somras beslöt jag mig för att bygga ut den till en större sajt.

    Tidigare var den gjord i html, nu har jag istället istallerat WP och byggt upp nya sidan med det. Alla gamla sidor är borttagna men går fortfarande att hitta cachade via sökresultaten på Google. När man då klickar in på min sajt och sidan saknas så blir man ju inte jätteglad. Dessutom måste det vara dåligt för min ranking eftersom det står missing page när man klickar in.

    När man söker på min sajt via Alexa så hittar den fortfarande alla gamla sidor också, är inte det lite märkligt?

    Kan man få bort dessa gamla sidor på något sätt eller måste man bara vänta på att de försvinner med tiden?

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Det försvinner med tiden, men se till att 301 redigera dina gamla URL till motsvarande på nya sidan, då behöver ingen användare bli arg för de inte hittar det som de letar efter.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Pluginet Redirection är lösningen. http://wordpress.org/extend/plugins/redirection/

    Inställera i Wordpress, och så fyller du bara i den gamla URLen och vilken sida du vill att man ska skickas till istället, så är det klart sen. De gamla sidorna kommer försvinna när Google besöker dem nästa gång (vilket ibland kan ta ett tag, så det är bara att vänta).

    Lycka till.

  4. #4
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Hallå!

    Har funderingar kring samma ämne.

    Skulle behöva flytta en sajt till annan domän. Det rör sig om ca 1000 sidor på en sajt +kategorier och massa taggar. Den nuvarande sajten ska jag så småningom använda igen men det kanske tar några månader innan den ska byggas upp på nytt....och då ska den fungera som en samalande sida för den sajten som den nu ska flyttas till och även några andra.

    En tanke jag har är att köra en 301:a från roten för hela sajten till den nya domänen....vilket är det lätta alternativet.

    Ett annat alternativ är om jag ska köra 301 för varje enskild sida/inlägg till nya adressen för samma inlägg.....detta blir ju en hel del jobb.....men kanske vad som krävs för bästa resultat.

    OM jag kör 301:a för varje enskilt inlägg....kan jag då låt säga om 3-4 månader plocka bort dessa sidor och inlägg helt eller ska de ligga kvar för alla framtid?

  5. #5
    SofiaBs avatar
    SofiaB SofiaB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Toppen, tack för tipsen!
    Skall prova pluginet

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Gammal sajt säljes
    Av thorm i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 14:06
  2. Göra om en gammal sajt, få med sig besökarna
    Av KarlKanin i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 23:20
  3. Skapa en ny sajt med gammal SEO
    Av Stefan Nilsson i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 12:46
  4. Ny sida med gammal domän
    Av Spindel i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 13:46
  5. Sidor som inte är cachade
    Av Gustaf i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 20:17