Resultat 1 till 11 av 11

Skatter

  1. #1
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    kul att folk fortfarande vill skaffa sig företag i Sverige. Personligen p.g.a skattetrycket skulle jag hålla mig bort från företagande så långt som det är möjligt.

    (Skapat in ny tråd från denna http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8777 då det handlar om skatter rent allmänt. Urban G)


    -Tycker att skatte trycket är ohämmat högt men lättar lite på det jag skrev innan och kan faktiskt tänka mig att starta ett företag när barnen växer till sig. :-)
    Senast redigerat av gelki den 2014-01-17 klockan 01:47. Anledning: ändrar uppfattning om företagande

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det skattetrycket kan man leva med.
    Kört eget i drygt 20 år nu och det är inga problem.
    Brukar tänka på vad jag får för mina skatter ibland. Min utbildning betald, studiemedel när jag pluggade på universitet. Läkarbesök för en dryg hundralapp.
    Jag hämtar ut livsviktigt medicin för en anhörig ibland, kostar runt 1.000:- per gång, 12 gånger per år och det är en enda medicin. Men med högkostnadsskyddet så är maxkostnaden 2.200:- per helår.
    Och en del annat som vi får för våra skatter som många verkar ta för givet utan att fundera på vad det är som gör det möjligt.

  3. #3
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag håller med Urban här till 100% även om jag anser ibland att skattekronorna kunde användas bättre i vissa fall.
    Jag hade gärna sett att små företagare hade fått ett grundavdrag på 100 000 eller kanske momsfritt på de 100 000 första kronorna i omsättningen.
    Det tror jag hade fått fler personer i arbete än FAS3 och alla misslyckade introduktions program.

    Men som småbarns pappa är jag jäkligt glad att jag ändå bor i Sverige och betalar skatt.
    Med alla högkostnadsskydd och maxtaxor, gratis sjukvård och skola osv osv.

  4. #4
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Jag ska inte argumentera var skatterna går eftersom det är fel forum men jag kan bara konstatera att små företagarna sk vid uppstart är relativt "knäppta på näsan" av alla regler och skyldigheter. Sedan finns det alltid folk som URBAN och MOB som tycker att de höga skatterna är något bra och regelverket är ypperligt.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om man som nystartad företagare har problem att ta till sig det regelverk som gäller för ett företag, bör man nog fortsätta vara anställd.

  6. #6
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Håller med Urban. Ett företag som inte klarar av dagens skattetryck och regelverk är knappast livskraftigt i längden.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  7. #7
    Stolts avatar
    Stolt Stolt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    8
    Jag tycker om att betala skatt som företagare det behövs i dagens samhälle. Hoppas bara fler personer av min generation (1990 talet) oxå skulle försöka sig på att göra nåt av sitt liv.

    Påtal om Googe Adsense och skatter hur bokför man det på bästa sätt? Hur fungerar det med moms och liknade när man får intäkter från företag som inte är från sverige?

  8. #8
    dannelitos avatar
    dannelito dannelito är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Stolt Visa inlägg
    Jag tycker om att betala skatt...
    Då är det väl även lämpligt att du använder samhällets resurser så du får lite "bang for the buck"?

    Skatteverkets tjänstemän svarar på dina frågor om moms och dyl. De anordar även kostnadsfria informationsträffar.

  9. #9
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag bokför enbart utbetalningen av Adsense-intäkter. Eftersom jag inte skickar någon faktura har jag ingen kundfordran.

    När insättningen kommit in plussar jag på 1930 Bankkonto och bokför den mot 3046 Försäljning tjänst EU (momsfri). Moms behöver inte bokföras eftersom handel mellan EU-länder är momsfri. Däremor måste du redovisa EU-handeln till Skatteverket genom s.k. periodiska sammanställningar. Det är inte underlag för beskattning utan bara insamling av statistik.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  10. #10
    Stolts avatar
    Stolt Stolt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
    Då är det väl även lämpligt att du använder samhällets resurser så du får lite "bang for the buck"?

    Skatteverkets tjänstemän svarar på dina frågor om moms och dyl. De anordar även kostnadsfria informationsträffar.
    Min erfarenhet av att ringa till Skatteverkets tjänstemän har inte varit den bästa. Bli runt kopplad mellan en massa olika personer och svaren jag får leder bara till ännu fler frågor

    Citat Ursprungligen postat av wedholm Visa inlägg
    Jag bokför enbart utbetalningen av Adsense-intäkter. Eftersom jag inte skickar någon faktura har jag ingen kundfordran.

    När insättningen kommit in plussar jag på 1930 Bankkonto och bokför den mot 3046 Försäljning tjänst EU (momsfri). Moms behöver inte bokföras eftersom handel mellan EU-länder är momsfri. Däremor måste du redovisa EU-handeln till Skatteverket genom s.k. periodiska sammanställningar. Det är inte underlag för beskattning utan bara insamling av statistik.
    Momsfri ? Så vi säger att jag dra in 60.000 kr i månanden på Googe Adsense då är dom pengarna helt momsfria ? Det vore ju klockrent i såna fall.

  11. #11
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Stolt Visa inlägg
    Momsfri ? Så vi säger att jag dra in 60.000 kr i månanden på Googe Adsense då är dom pengarna helt momsfria ? Det vore ju klockrent i såna fall.
    Japp, EU-handel är momsfri.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)