Resultat 1 till 5 av 5

Många som avvecklar efter Panda, Penguin, EMD osv?

  1. #1
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    jag är lite nyfiken på hurvida många ger upp efter Googles senaste förändringar i sina algoritmer? Jag åsyftar exempelvis de med MFA-sajter och liknande. De som rimligtvis straffats mest av uppdateringarna.

    Med "ger upp" menar jag de som helt enket anser att det inte är värt att lägga ner tid på detta, eftersom inkomsterna helt enkelt minskat till en ohållbar nivå, i förhållande till arbetsinsatsen.

    Är bara lite nyfiken i en strut. Personligen har jag inte haft den "oturen", så jag kör på som vanligt, men med ÄNNU mer inriktning på (förhoppningsvis kvalitativt) innehåll.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Intressant fråga!
    Personligen så kommer jag inte ge upp bara för att spelets regler ändras. Så har det alltid varit och så kommer det förmodligen alltid att vara och då menar jag itne bara i den här branschen.

    Det som jag tror och jobbar på är att hela tiden försöka bygga långsiktig och inte haka på alla snabba sätt att tjäna pengar bara för att det går. Tror då att man får lägga ner mer tid på att hela tiden bygga upp dessa snabba sätt än att i själva verket jobba med kvalitet även från början. Visst det tar säkert längre tid innan pengarna kommer in, men det är mer hållbart i längden och potentialen tror jag är större.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Håller med Legendarisk här. Jag tror och hoppas folk inte ger upp, men däremot får man ju fundera på vad som har hänt när man åkt på en käftsmäll av Google.

    Innan jag tog över vår SEO strategi så anlitade vi ett företag som byggde länkar till oss från sitt eget nätverk. Det var vår SEO - strategi.... betala och hoppas!
    Det fungerade sjukt bra fram tills det att deras nätverk "dog" i April.... Vi växte månad efter månad, men när smällen kom så var det inte så kul längre. Lagom roligt att köpa länkar för 100k i månaden när slutresultatet blev ett straff och förlorad trafik / rank på många sökord, betydligt sämre än det var innan vi anlitade bolaget.
    Så nu använder vi oss inte av den strategin längre kan man säga

    Vi skaffar förstås länkar fortfarande, och vi anlitar SEO företag fortfarande, men vi kommer aldrig att lägga alla resurser hos en person eller ett bolag. Faller deras strategi så faller vi, och det är väl exakt samma för de personer som kör MFA sidor. Klarar man sig så klarar man sig, har man fått en smäll så är det ofta multipla sidor som åkt på samma smäll eftersom det är samma eller i alla fall en liknande strategi för de flesta sidorna.

    Man får anpassa sin strategi efter de nuvarande reglerna, och försöka se till så att man klarar sig mot de kommande uppdateringarna, oavsett om man är ett brand eller om man vill köra MFA sidor. Väldigt varierande länkar från olika källor och mycket fokus på content / internt länkande är väl en vettig standard rekommendation nu för tiden.

    Tiden för simpel "trycka på en knapp och få perfekta länkar" och få ett långsiktigt bra resultat är förbi. Vissa kan hävda motsatsen, och vissa klarar sig förstås fortfarande, men långsiktigt så är det nog inte en bra idé utan man bör satsa på en snygg och varierad länkprofil och en bra och användbar hemsida.

    Mina 2

  4. #4
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Vettiga svar!

    Jag tänker i liknande banor. SEO skall man nog betrakta som en långvarig och dynamisk process. Nu är det dessutom viktigare än någonsin att beakta Googles riktlinjer, där (förhoppningsvis) innehåll, kvalitet, "naturlighet" och relevans premieras.

    Det är också lite intressant att se hur vissa SEO-företag numer marknadsför städning av överoptimerade sajter och deras länkstruktur, istället för "det motsatta".
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Finns nog många som ger upp, och ingen är gladare än de som väljer att stanna kvar och kämpa.

    Det känns ändå som att överlag har Googles uppdateringar haft bra genomslag mot spam. Även bra och populära tjänster kan ha valt spam som en genväg till snabbare framgång. Dock faller man likt Maradona i en dopingkontroll Men så länge man är riskmedveten så är det i alla fall ett genomtänkt drag.

    Hela mitt arbetssätt har förändrats sedan Penguin. Jag gör fortfarande en del manuell länkning men det sker inte med alls samma "girighet" som tidigare.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ny Penguin Refresh - 2012-10-05
    Av MOB i forum Nyheter
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 16:38
  2. Panda uppdatering 23/3
    Av Jones111 i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 20:42
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 21:53
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 22:45