Resultat 1 till 5 av 5

Facebook börjar ta betalt för att visa dina inlägg

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Om du använder Facebook Pages som en viktig kanal för att nå ut till dina kunder så kan det bli kostsamt, för Facebook har börjat ta betalt för att visa dina inlägg.

    I början av oktober så har Facebook släppt en ny logik för hur inlägg för en sida visas för de som gillar sidan. Tidigare så har inlägget inte haft några begränsningar för hur det visas (förutom på samma vis som med andra inlägg, vissa har högre prioritet) men nu är det snart slut med det. Istället så kommer dina inlägg rejält begränsas och istället bygga på den budget som du ger till Facebook för att marknadsföra inlägg.

    Amerikanska fotografer rapporterar att från att nått 70-80% av de som gillat sidan, har antalet som sett inläggen gått ner till ett tiotal visningar.

    Den nya funktionen finns bara för sidor med mer än 400 gilla-markeringer.
    http://www.fotosidan.se/cldoc/facebo...lt-for-att.htm

    Har aldrig arbetat med Facebook och kan inte uttala mig hur det fungerar i praktiken men det låter absurt att jag måste betala för att visa inlägg för personer som gillat min sida. Vore det inte som att Get a Newsletter eller Aweber plötsligt började ta betalt om man ville skicka ut mail till fler än 10% av sina prenumeranter?

    Nu kommer det troligtvis inte vara stor skillnad ur användarperspektiv (främst företag som påverkas) men är detta möjligtvis ett tecken på desperation? Facebook vill hitta inkomstmodeller och tvingar i princip alla företag att börja betala.

  2. #2
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Jag upplever det inte alls så med mina Facebooksidor (de med fler än 400 likes). Jag tycker mängden som ser mina inlägg är konstant, eller har ökat i takt med att fler gillat sidan. Däremot stämmer det att denna funktion tillkommit.

    Jag gick precis in på en av mina sidor och antalet som ser ett av mina inlägg är som sagt ganska konstant i augusti, sepetmber och oktober. Ingen negativ skillnad (än i varje fall) för mig.

    Däremot kan man (som artikeln hävdar) betala för att fler skall se ett inlägg. Exempelvis de som gillar sidans vänner etc. Men denna funktion har jag sett ganska länge. Den tillkom inte i oktober, utan betydligt tidigare.

    Ps. Facebook är ett vinstdrivande företag och jobbar nog hårt med inkomstmodeller. Att detta skulle komma var inte helt oväntat.
    Senast redigerat av Captain Thailand den 2012-10-28 klockan 06:44. Anledning: Jag formulerade mig illa
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  3. #3
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Fast så där har det länge varit, i alla fall längre än oktober. Kan inte exakta siffror, men när du skickar en uppdatering oavsett om det är ifrån din egna profil eller från en en fanpage så når du bara en viss procent (10-14%) av din vänkrets/fanbas. Sedan beroende på hur andra integrerar med din uppdatering kan den få större spridning, både viral och organisk. Sedan har sidor då även möjlighet att marknadsföra uppdateringar. Då når man även dom som inte ens är fans.

    Jag har sett räckvidd för organisk variera allt mellan 10-30% av fanbasen.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  4. #4
    Kjells avatar
    Kjell Kjell är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    8
    Intressant, men hur vet man att bara 10-14% nås av en Facebookuppdatering? Vad är källan till siffrorna? Har Facebook gått ut med den informationen vid något tillfälle? Jag skrev en notis om att företagen använder Facebook för att dra kunder, men jag undrar om de alla gånger vet vad de gör och hur de inte når en massa fok de tror de når. / Kjell Meyer
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2013-05-13 klockan 15:46. Anledning: Regel 1

  5. #5
    Thorans avatar
    Thoran Thoran är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Florida
    Inlägg
    14
    Är det för alla användare eller bara för premium medlem eller för företag som annonserar?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Uppdaterat inlägg kommer upp under nya inlägg
    Av Micke i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 16:11
  2. Visa länk till din Twitter i dina inlägg
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 09:04
  3. Var börjar ni? Hur tänker ni?
    Av SimonSay i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 22:22
  4. börjar bli konfunderad..
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 12:15
  5. Nu börjar det likna nått!
    Av Da Bear i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 22:07