-
Kan man ranka bra med en idn-domän (domän med äöå)? Det är frågan jag ställer mig, för jag har då inte sett någon ranka bra (möjligen av naturliga skäl). Tänkte därför göra ett litet test med följande domän:
http://www.oknö.se
Admin får ta bort länkningen om denne vill, tänkte dock att forumet kunde hjälpa mig lite med testet. Konkurrensen på sökordet är relativt dålig, men inte urkass direkt http://www.google.se/search?q=Okn%C3...=&start=0&sa=N (btw, förstaträffen är riktigt high-tech
)
EDIT 06-11-14: Tredjeplatsen är intagen för ett tag sen och det ser stabilt ut. Slutsats: Det går att ranka bra med en idn-domän
Senast redigerad av Per Renemark den 2006-11-14 klockan 13:51.
-
Ta gärna bort länkningen på ditt förra inlägg.
Lägg till mycket mer relaterad text på sidan och lägg minst en seriös utlänk på sidan, sen stödjer jag gärna dig med några länkar för att vara med och se detta experiment 
Jag har också reggat några å ä ö domäner
ska bli kul att följa din ranking....
-
Heh, jag tänke just starta en tråd om detta. Se till att posta uppföljning i denna tråd så att vi kan följa utvecklingen. Kan google ens översätta IDN-domäner till dess riktiga form (xn-...) och hantera dem?
-
Jag har sett helskumma sökresultat i Google på just å ä ö domäner på senare tid... kanske har Google något cooking ??? perfekt tillfälle att testa nu med Pers nyreggade sida.
-

Ursprungligen postat av
per_r
Admin får ta bort länkningen om denne vill, tänkte dock att forumet kunde hjälpa mig lite med testet.
Jag låter den ligga. Om Jim tycker annorlunda får han ta bort den. (Och vi kan ju alltid rensa bort den senare.)
Dessutom kommer strax en länk från Nikkes Index. Jag tycker absolut att det är värt att testa hur de funkar, för jag kan faktiskt inte påminna mig att någonsin ha sett en IDN-domän i serpsen. Men det kan ju ha helt andra anledningar, som att ingen någon har satsat på det.
(Såg förresten just att någon har reggat IDN-domänen internetvärd.se.)
Tillägg: Ägaren är visst en rätt ökänd herre vid namn Marcus Everflod:
http://www.nic.se/nydoman/domansok_r...4G3F25&x=0&y=0
Senast redigerad av Nikke Lindqvist den 2006-10-19 klockan 00:50.
-
Jag utökar testet en smula och har skrivit om det på Nikkes Index. Lade just den allra första länken till djurgårdsskolan.se som hanteras på ett mer klassiskt vis med 301-redirect till sin (lika nya) å-lösa domän.
Kommer under en period enbart att länka till IDN-domänen.
Länkarna till Oknö.se ligger därmed på plats från mig.
-
Vi har säsong.se som 301ar till sasong.se, tyvärr har vi inga länkar, så jag hoppas det är ok att jag lägger en här.. häh.
Vad tror ni händer?
1) Google kodar om till punycode och lagrar den urlen.
2) Google kodar om internt till punycode och tillbaka vid visning.
3) Google sparar den felaktiga urlen (med åäö).
Jag har tidigare försökt optimera för IDN-domäner med helt frånvarande resultat. Det var lite halvhjärtat dock eftersom det var uppenbara trademark-infringments (elaka företag dessutom.. hehe).
Senast redigerad av Nikke Lindqvist den 2006-10-19 klockan 07:44.
Anledning: Kom igen nu Hjalmar... bättre kan du. Räcker med ett test här.
-
Jag är faktiskt rätt övertygad om att google kommmer att vandra vidare till sasong.se, vilket jag även tror kommer att hända med mitt skolexempel.
Vore roligare om du ville kasta in en 302 för säsong.se. Det skulle rättfärdiga en länk härifrån och ett tredje förhållande att testa.
-
Som Nikke säger. Om du har en 301 från säsong.se så kommer den förmodligen inte att listas. Istället plockar Google in den domän som pekas till av 301:an.
Intressant att följa detta. Har lagt en länk till oknö och en länk till djurgårdsskolan från berntjohansson.com.
-
Jag har ett exempel på en IDN domän som rankar rätt bra, sjuksköterska dot se.. 2:a på samma term.
-
Jadu, det var intressant! En av de första sökorden som jag sett med IDN domän..
Jag reggat ett antal IDN domäner nu när det är gratis och självklart kommer jag hålla er upprättade om hur det går med rankingen av dem. Ska bli intressant att se hur Sesam, Live Search och Yahoo klarar av dem också.
En av dem jag tänker satsa lite på är åre-sälen.se.
Övriga hittar ni på anton.blogmole.com/domannamn-med-a-a-och-o-gratis/
-
hehe agaton, jag tänkte regga fläskfile men insåg att jag inte skulle hinna lägga något kul på den. Kul att du fick den istället.
Nu verkar mackke redan ha avslöjat det roliga
, att det faktiskt går att ranka bra med idn domän även fast att mer än 80% av användarna inte kan följa adresserna.
Får tacka för inlänkarna, vi får avvakta och se hur det går för sidan. Mer bevis och testing är aldrig fel. Ska försöka uppdatera lite då och då, i klassisk seo anda
.
-
Bra tråd och info. Jag reggade sökmotoroptimering.nu för drygt ett år sedan (den var ledig) så man kan ju prova med den med något. Har satt upp det på projektlistan.
Senast redigerad av Jim Westergren den 2006-10-19 klockan 21:19.
-
Idag släpptes ju även IE7, så nu blir det ännu mer intressant..
-
Nu ska IDN-domänerna utvärderas av ICANN och svenska Autonomy gör jobbet:
http://www.icann.org/announcements/a...nt-19oct06.htm
Cool.
-
Nu blir era nyreggade IDN-domäner snart värdefulla på riktigt. Vad jag trodde bara var ett rykte har nu bekräftats av Microsoft:
IE 7 pushas ut genom Windows Update till alla med SP2
http://www.microsoft.com/windows/ie/...s/default.mspx
Festligt! Jag har alltid tyckt att IE6 var ett virus och en bugg.
Dags att bygga om en och annan sajt nu tror jag.
-
Ja, det blir å bygga sajter som funkar i alla webbläsare (hurra!).
Blir så irriterad i skolan dock. Läser webdesign A just nu och vad tror ni vi har inlämningsuppgift i till nästa vecka? Jo, att bygga en helt fungerande hemsida med innehåll i frames!!!
Och min lärare: "Vissa är för frames, andra emot". Jag - inga är för längre. Alla emot...
-
Det är verkligen tragiskt att man pratar frames. Och katastrofalt att man gör det på en utbildning 2006. Ibland går tiden tydligen baklänges :-/
Några roliga adresser du har där Agaton
Får nog utröna om det finns några mer intressanta IDN-domäner kvar att regga. Dags att vara lite kreativ!
-
Det tycker jag du ska vara! Fick hjälp av lite kompisar att komma på ett par av dem. Ibland krävs det att man är en väldig idésprutare!
Ska försöka komma på några fler bra snart igen...
-
Det skulle samtidigt vara intressant med ett motsatt test.
Hur skulle IDN-domänerna Äpple.se, Microsöft.se, Göögle.se stå sig i konkurrensen tro? Det kan ju inte vara helt omöjligt. Lindqvist.com får fortfarande (ja inte just nu då då) referenser från såväl Google som MSN Search där folk har sökt på www.google.se...
Just dessa kommer man väl snabbt bli av med om man inte utvecklar någonting oerhört seriöst på dem, men det finns ju motsvarande termer att pröva. Någon som vill testa att bygga viågra.se?
Ämnesinformation
Användare som tittar på det här ämnet
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Liknande ämnen
-
Av latehorn i forum Kataloger
Svar: 46
Senaste inlägg: 2009-05-05, 13:13
-
Av Jim Westergren i forum PageRank
Svar: 36
Senaste inlägg: 2007-04-22, 03:01
-
Av Niklas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
Svar: 5