Resultat 1 till 9 av 9

Har hittat idén!

  1. #1
    winston1984s avatar
    winston1984 winston1984 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    12
    Jag har försökt läsa så mycket som möjligt på detta forum, för bra råd och inspiration...och det är kanon att folk vill dela med sig på detta sätt

    Jag kommer att börja med en sajt, och som många säger skapa en sajt med omsorg, och jobba långsiktigt. Jag vill givetvis inte avslöja idéen i detalj, men så här tänker jag:

    Jag vill skapa en plats för människor som har ett särskilt behov. Man skall kunna anmäla sig och skapa/gå med i en grupp där man stöttar varandra. Vitsen är att människor med behovet skall hjälpa och stötta varandra.

    På sätt och vis blir det ett community, och sidor som t.ex Ning skulle passa, men har testat det i ett annat sammanhang, och det finns alltid saker man vill ha annorlunda...

    Skall försöka detaljera lite:
    Jag har ett behov.
    Jag går in på en startsida www.behov.se.
    Jag läser och inspireras.
    Jag vill gå med i en grupp med ledig plats, eller så anger jag att jag vill starta/uppmana andra att gå med.
    Gruppen blir därefter sluten/hemlig och kommunikation kan ske i chat- eller inläggsform.
    Gruppen sköter sig därefter själv, med "communityt" som plattform.

    Plattformen som helhet kan sedan användas som annonsplats för mig som skapare/grundare.

    Facebook som plattform skulle kunna lösa detta, men jag vill vara oberoende av plattform, vilket inte utesluter att gruppen flyttar dit.

    Min fråga är hur ni ser på detta som idé, och vilka plattformar man kan använda. Skulle man kunna lösa detta på en wordpressplattform med rätt plug-ins..?

    Kanske finns en självklar lösning och att jag inte ser skogen för alla träd, men kan inte komma på en självklar lösning, så vore glad om ni kunde bidra

  2. #2
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Om jag vore i din sits så skulle jag ritat upp ett tänkbart scenario utifrån en valfri person.

    Vi har Agda, 53 år.
    Hon har ett behov att lösa x.
    Hon söker på "lösning för x".
    Hon hittar din sajt.
    Utifrån din enkla, korta, beskrivning så registrerar hon sig.
    Hon gör vad man nu gör på din sajt.
    Du tjänar pengar genom att den rekommenderade lösningen är produkt Y.
    Agda rekommenderar sin väninna att registrera sig för att ...

    Ett rörigt exempel då jag inte riktigt hänger med vad sajten egentligen handlar om. Låter som ett allmänt forum och då finns det redan en mängd med tusentals aktiva användare. Sätt dig ner och fundera exakt hur processen kan tänkas se ut när du tjänar pengar.

    Exempel för en av mina sajter:

    Johan, 23 år, är missnöjd med sitt nuvarande webbhotell p.g.a. dålig support och letar därför efter ett nytt. Han ger sig ut på Google och söker efter "bra webbhotell" eller "sveriges bästa webbhotell" - två termer som leder till min sajt. Där så kan han läsa kunders recensioner och åsikter om vad som är dåligt/bra med varje webbhotell. Han kan även lämna en kommentar om sitt nuvarande webbhotell - något han gärna gör då han är irriterad och inte vill att fler ska bli "lurade". När han väl hittat ett webbhotell med bra rekommendation angående support så klickar han vidare till webbhotellet och beställer vilket gör att jag får provision. Några dagar senare så blir Johans kompis, Anders, irriterad på samma webbhotell och Twittrar sin ilska. Johan vet vad han går igenom och tipsar därför honom om att skriva en recension på min sajt så att inte fler potentiella kunder blir "lurade" av samma webbhotell.

    Naturligtvis ett önskescenario men bilden av vad jag vill uppnå är uppenbar. Hur ser din process ut?

  3. #3
    winston1984s avatar
    winston1984 winston1984 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    12
    Förstår att det blir svårt...

    Jag går ut med idén, i stället...snor någon den så har jag lärt mig något nytt.

    Domänen heter fimpatillsammans.se och då blir det förmodligen enklare att förstå.

    Gunilla 46 vill sluta röka.
    Hon går in och söker andra som vill sluta röka.
    Antingen går hon med i en grupp under uppstart, eller startar en grupp själv. Kanske kan hon via sajten skicka en utmaning till några kamrater.
    En social sajt för människor som vill bli rökfria.
    Förslag på program för gruppen kan erbjudas, sätta datum, planera och förebygga fällor, kontrollstationer, stöd i svåra stunder mm.

    Är själv nybliven ickerökare, och vet hur det är...

    Kan också kompletteras med ett självhjälpsprogram om man inte vill vara i grupp.

    Visst finns det sluta röka sidor redan, men att det finns säger inte att man kan göra samma fast bättre, och jag har mycket idéer om hur man kan kommunicera detta budskap.

    Något liknande kan man väl säga att Aftonbladet Viktklubb är...men här här bygger idén på små stötta-varandra-grupper...

    Tack för reflektionen!

  4. #4
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag tror att buddypress(WP) grundplattform borde vara en bra start och bygga utifrån det. Har inte använt det speciellt mycket själv bara gått igenom dokumentation och sånt.

    Kanske någon som har erfarenhet av buddypress vill dela med sig lite info?

  5. #5
    winston1984s avatar
    winston1984 winston1984 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    12
    Tack Kimpo, ska kolla upp det.

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av winston1984 Visa inlägg
    Förstår att det blir svårt...

    Jag går ut med idén, i stället...snor någon den så har jag lärt mig något nytt.

    Domänen heter fimpatillsammans.se och då blir det förmodligen enklare att förstå.

    Gunilla 46 vill sluta röka.
    Hon går in och söker andra som vill sluta röka.
    Antingen går hon med i en grupp under uppstart, eller startar en grupp själv. Kanske kan hon via sajten skicka en utmaning till några kamrater.
    En social sajt för människor som vill bli rökfria.
    Förslag på program för gruppen kan erbjudas, sätta datum, planera och förebygga fällor, kontrollstationer, stöd i svåra stunder mm.

    Är själv nybliven ickerökare, och vet hur det är...

    Kan också kompletteras med ett självhjälpsprogram om man inte vill vara i grupp.

    Visst finns det sluta röka sidor redan, men att det finns säger inte att man kan göra samma fast bättre, och jag har mycket idéer om hur man kan kommunicera detta budskap.

    Något liknande kan man väl säga att Aftonbladet Viktklubb är...men här här bygger idén på små stötta-varandra-grupper...

    Tack för reflektionen!
    Vill du ha feedback på dina tankar? Eller du ska köra på oavsett?

  7. #7
    winston1984s avatar
    winston1984 winston1984 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    12
    Tar gärna feedback...kan ju vis sig vara feltänk ur andras synvinkel sett. Ofta ser man ju en egen idé med "färgade" ögon och ignorerar nackdelarna...

    Och om det uppenbart inte skulle funka, är det ju slöseri med tid.

    Så gärna lite feedback

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Drar iväg ett PM så snackar vi där.

  9. #9
    winston1984s avatar
    winston1984 winston1984 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    12
    Gott!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kul att ha hittat er
    Av limo i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 09:10
  2. Vill inte bli hittat på ett keyword
    Av jon i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 19:24
  3. Hittat hit också
    Av Urban G i forum Introduktion
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 11:30