Resultat 1 till 11 av 11

Hur ser din drömarbetsvecka ut?

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Fredrik drog nyligen upp frågan på sin blogg genom ett inlägg med den identiska titeln.

    Tänkte att vore roligt att höra hur andras drömarbetsveckor ser ut. Helt enkelt hur du helst av allt skulle vilja spendera dina arbetsveckor. Tanken är att du har helt fria händer att skräddarsy arbetsveckan precis så som du önskar att den vore.

    Några bra frågor att svara på skulle kunna vara:

    • Hur många timmar skulle du jobba?
    • Hur skulle en typisk arbetsdag se ut?
    • Skulle du vilja jobba själv eller i team?
    • Vilken månadsinkomst skulle du nöja dig med?
    Känns fel att kopiera frågan rakt av, även om syftet är att ge den mer uppmärksamhet, så i gengäld rekommenderar jag att samtliga börjar prenumerera på hans blogg - den är läsvärd! Jag kände dock att det är en otroligt intressant frågeställning och jag har funderat på det en hel del tidigare - tyvärr har jag fortfarande inte listat ut hur min drömvecka skulle se ut.

    Huvudproblemet är att jag måste lista ut hur min vardag ska se ut innan jag kan välja en arbetssituation som passar in i den livsstilen. I princip finns det tre, någorlunda lockande, vägar att vandra.

    1. Korta arbetstider med lägre lön för att få mycket fritid.
    2. Mycket arbete för projekt livet kretsar kring (osäker lön).
    3. Intressant anställning på stort företag med hög lön och mindre fritid.


    Hur ser din drömsituation ut?

  2. #2
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Drömsituationen för mig är en trettiominuters arbetsvecka med en saftig lön, så jag kan ägna resten åt att skriva, familjen, fotografering och lite muay thai. ;-)

    Nä, realistiskt nu. 50 timmar brukar jag jobba och det trivs jag bra med. Jag är faktiskt ganska noga med att hålla det där numer. Varken mer eller mindre. Fyra-fem dagar i veckan jobbar jag på kontor. En dag i veckan sitter jag på en restaurang etc med min bärbara.

    Jag är ganska övertygad om att jag kommer vara "egen" resten av livet. Jag gillar friheten det medför. Mitt nuvarande jobb innefattar även min gamla hobby och dessutom bor jag på en tropisk ö, så jag känner att jag ligger nära min "drömsituation" redan.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  3. #3
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Dubbelpost - beklagar *radera gärna*
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  4. #4
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    En bra fråga. Något man gått och filosoferat på ett par gånger.

    Just nu jobbar man en hel del individuellt. Lite så man saknar diskussionerna som en arbetsplats ger. (Ja minus kontorsdrama, det klarar man sig bra utan.) Kanske på hungrigt stort företag inom SEO branschen. Google? Saknar också en hel del "mänsklig" feedback. Då man får känna sig uppskattad. Var en i laget så att säga.

    Har funderat lite på det där med att ibland kunna jobba hårt när man brinner för något för att andra dagar tar det mer lugnt. Problemet blir ju att man sviktar lite ibland i för långa perioder när man inte känner sig på topp. Så tror det skulle vara stabilare att ha ett fast arbetschema. 40h arbetsvecka där man jobbar fokuserat hade nog varit great, eller 50h som Captain Thailand är ovan =)

    Sen om man skulle kunna slippa allt det administrativa som ett eget företag innebär, så skulle det vara toppen. Går liksom inte att komma undan, hur mycket man än outsourcar känns det som. Alltid massa pill som krävs innan man får jobba med det mer "kreativa".

  5. #5
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Tack för att du uppmärksammar min post stefan! Och visst är det en intressant fråga.

    Frågar på hur länge man vill jobba är ju väldigt svårt att säga tycker. För när jag jobbar med ett projekt som jag verkligen brinner för så springer tiden verkligen iväg. Gränsen mellan arbete och fritid suddas i viss mån ut. Men samtidigt vill man ju inte vara "anställd" hos sig själv i framtiden. Jag vill bygga en business som inte kräver att jag byter timmar mot kronor. Med andra ord något jag om jag vill kan driva vid sidan av en anställning.

    Just nu kör ju jag "trygg" anställning på ett stort företag också, så jag får känna på hur den biten är nu.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Väldigt kul topic!

    Angående arbetstiden så har jag haft drömveckan (för mig) så den kopierar jag rakt av. Måndag, Tisdag, Torsdag, Fredag. 7-10 timmar per dag beroende på arbetsmängd. Ledig varje Onsdag!, Lördag och Söndag. Att aldrig jobba mer än 2 dagar i rad är rätt episkt, det kan jag lova. Man blir ruskigt mycket effektivare när man aldrig får den "Fy fan vad jag är trött och det är bara Tisdag eftermiddag" - känslan.

    En perfekt arbetsdag är rätt lik den jag har i dagsläget fast jag hade förstås velat lägga mer tid på egna projekt. Annars är det att sitta i möten med våra olika teams där vi går igenom hur de olika hemsidorna presterar. Jag gillar att ha kontrollen och att kunna fatta kreativa beslut i mitt nuvarande arbete. Så länge mitt jobb inkluderar en position där jag får vara kreativ kring att konvertera bättre och att generera relevant trafik så är jag nöjd.

    Team, helt klart. Har jobbat själv i eget bolag, jobbat i stora och små team. Den sociala aspekten överväger alltid möjligheten att välja sina arbetstider i mitt tycke.

    Inkomst är svårt. Total inkomst med lön plus passiva intäkter bör överstiga 30 efter skatt för att jag ska kunna leva det livet jag vill ha, men jag hade säkert kunnat klara mig med lite mindre också. (lite!) Det viktigaste för mig är att jag har tillräckligt med pengar för att kunna göra vad jag vill....
    I London kräver det rätt mycket, i Sverige lite mindre, och i Thailand hade det krävt ännu mindre.

  7. #7
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Intressant svar Niklas! har inte tänkt på det där att man kan vara ledig onsdagar och bara jobba två dagar i streck. kan nog vara riktigt bra för motivationen. Hoppas jag kan testa det någon gång i framtiden
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det är lite kul det där med att ta en dag ledigt i veckan. Frågar man folk som inte har testat så tänker de i 99 fall av 100 på Fredagar eller Måndagar för att få en långhelg. Men jag kan lova att om folk hade provat de olika alternativen så hade alla valt just Onsdagar.
    Man blir mycket effektivare på jobb och Tisdagen blir dessutom som en extra Fredag vilket man inte får om man kör alla dagarna tillsammans.

  9. #9
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Jag älskar att starta och driva projekt. Hade jag fått mer ledig tid skulle jag helt enkelt fyllt ut den med nya projekt. Som det ser ut nu arbetar jag så gått som varje dag, måndag till söndag. Försöker ta det lite lugnare under helgerna men det var ett bra tag sedan jag inte gjorde något alls under en lördag eller söndag.

    Drömscenariot är en passiv inkomst och inte arbeta alls. Det rimliga scenariot är att arbeta få timmar per dag. Säg att man klarar sig på 3-4 timmar. Gillar Niklas idé om att ta en onsdag ledig men jag tror inte jag skulle klara av det. Gillar att hålla igång. När jag studerade arbetade jag extra på Skansen. Min chef var den bästa man kan tänka sig. Sa ifrån när något var fel men gjorde det på ett bra sätt. Alla anställda var eniga, bättre chef kunde man inte tänka sig. Hans filosofi var att trodde arbete skulle ske intensivt. Han arbetade hårt under sommarmånaderna, sedan tog han paus under vintern och reste, tog flyglektioner och så gott som så lite som möjligt.

    Min passion är datorspel. Har länge velat testa att spela in medan jag kommenterar som många gör på YouTube. Har lagt upp ett par stycken men man behöver ladda upp konstant för att få tillräckligt många followers.

    Älskar att undervisa men det gör jag redan på universitetet så där har jag inget mer att önska. Hoppas det kommer fortsätta vara i mitt liv på ett eller annat sätt.

    Är lite av en ensamvarg så jobbar gärna själv och tar in arbetskraften som behövs för olika delar av ett projekt. Älskar att träffa människor och arbeta tillsammans men har svårt med chefer som lägger sig i. Med bra chefer är det inga problem men de är svåra att hitta.

    Har aldrig spenderat mycket pengar. Studerade tills studiemedlen tog slut helt. Få gånger jag hade problem med ekonomin. Första steget är att täcka upp det och lite till. Nästa steg är bara så jag ska kunna leva, köpa lägenhet verkar vara tvång om man ska bo i Stockholm. Resa för mycket är aldrig fel. Med min livsstil skulle 15k efter skatt räcka långt. Bränner ofta inte mer än 10k per månad så 5 skulle jag kunna lägga undan lätt. Kommer jag undan att köpa lägenhet vore det perfekt.

    Okej, nu jobba så jag kommer dit någon gång

  10. #10
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Verkligen roligt att höra allas drömveckor!
    Det här med hur mycket lön man skulle vara nöjd med så beror ju det på hur man ser på saken. Jag skulle klara mig lätt på 15 tusen efter skatt, men det är ju sällan inkomstkällan är 100% säker. Därför skulle jag vilja ha pengar att investera för framtiden.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  11. #11
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Niklas (och ni andra),

    Jag har också lediga onsdagar, men jobbar lördagar istället. I framtiden hoppas jag kunna ta tre dagar helledigt i veckan.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)