Resultat 1 till 6 av 6

Fråga om konkurrens

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hejsan!

    Håller på att leta efter en nisch att göra en hemsida inom och letar bland sökord som jag har en chans att ta mig högt upp i sökresultaten.

    Nu undrar jag vad innebär det egentligen att google keyword tool anger det som låg konkurrens?

    Där finns ju tillexempel viss väldigt populära sökord som dom anger som låg konkurrens

    Om vi tar Dublin och använder som exempel,
    dublin
    Låg
    11 100 000 global
    60 500 lokal

    Ifall en svensk söker via google anpassar den då till svenska sidor? så att man inte konkurrerar med den globala också ifall man är ute efter svenska besökare?

    kan ju omöjligt tänka mig att konkurrensen på den globala sökningen för Dublin är av låg konkurrens eftersom så många söker på det varje månad.

    Skulle vara tacksam ifall någon skulle kunna hjälpa mig med detta

  2. #2
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Hej jag är långt ifrån en expert så någon som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel.

    Konkurrensen som GWT visar är för Adwords alltså hur många annonsörer som annonserar på sökordet.
    60 000 för svenska sökningar låter väldigt mycket, har du satt det på "exakt match" på matchingstyper? För annars beräknar den
    alla sökningar som innehåller ordet "Dublin" och det blir lite missvisande. Personligen brukar jag köra på exakt för att få en uppfattning av hur många som söker på just ordet man ska optimera för.

    När det gäller konkurrensen så visar google.se resultat som är mest relevanta för svenskar (baserat på inlänkar från svenska sidor)? . Med det sagt så kan det fortfarande komma med engelska siter i resultatet, så visst kan man konkurrera med internationella sidor, framför allt på internationella sökord.

  3. #3
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    För att få veta konkurrensen SEO-mässigt så brukar jag skriva intitle:"sökord" för att få veta hur många som har det i sin Title
    För Dublin var det 19 900 000 stycken. Dock behöver inte det betyda att alla har bra onpage men det kan ge en hint om konkurrensen.
    Det var någon som skrev någonstans att: "hellre springer jag ett lopp mot 1000 sköldpaddor än 1 leopard"
    vilket passar ganska bra här
    Viktigast är att kolla topp 10

  4. #4
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Såg att jag hade det inställt på bred, vilket var mindre bra.. tyckte väl det var lite väl många

    Min tanke är att försöka mig på adsense inom någon nisch jag är intresserad av, helst någon form av guide om något eller något ställe men kan tänka mig vadsomhelst att satsa på, mest för att lära mig först men också en chans att komma igång med adsense.

    Om det är som du säger att adwords låg konkurrens osv endast riktas mot annonsörer så är det ju irrelevant för mig som vill tjäna pengar, eller har jag missuppfattat?

    Har använt mig av det här intitle när jag kollat vissa av mina nyckelord jag kan tänka mig, men har svårt att uppskatta utifrån det här sökresultatet där man ser hur många sidor som innehåller nyckelordet.

    visst springer man hellre ett lopp mot 1000 sköldpaddor

    har även förstått att man kan se någorlunda ifall det är hård konkurrens att ta sig högt i resultaten genom att kolla vilken typ av sida det är, är det en vanlig blogg eller om det är sidor som inte innehåller nyckelordet i domänen så bör man ha en rimlig chans, eller har jag fel?

  5. #5
    Andreas Hogmalms avatar
    Andreas Hogmalm Andreas Hogmalm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    35
    Brukar kika igenom denna guiden när jag gör en sökordsanalys. Och jag tror även den kommer att hjälpa dig med dina frågor.

  6. #6
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Har läst den! Tyckte den var bra, men skulle vilja ha svar på frågorna i mitt senaste inlägg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Mäta konkurrens
    Av gently i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 23:27
  2. Konkurrens sökord; huvudord
    Av KeepMeAlive i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 10:20
  3. Konkurrens och sökord
    Av Johnz i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 15:04
  4. Konkurrens med sökord
    Av KrukaaN i forum SEO-verktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 13:08
  5. Konkurrens med mig själv?
    Av TStone i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 17:40