Resultat 1 till 27 av 27

Vinna över vissa större sidor

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hej!

    Har en liten fråga angående sidor som tillexempel fritidsresor och liknande, dessa erbjuder ju resor och jag har en guide om ett land som också är ett resmål, vill veta ifall det är möjligt att komma före dessa stora charterbolag.. Ving, Fritidsresor och Apollo?

  2. #2
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej lalamus,

    Det är förstås möjligt. Men det är tufft.

    1. Dessa får en hel del organisk (naturlig) länkkraft från bloggar etc. Folk nämner att de får "detta billiga pris" och länkar till bolaget.

    2. De svenska charterbolagen tar SEO på större allvar än tidigare. Inte minst Fritidsresor har jag sett klättra i serpen på många av deras resmål. Vissa större tidningar länkar till dem emellanåt (utöver ren reklam) osv.

    Du måste helt enkelt göra en smått fantastisk sajt och sedan optimerar den smart. Det lär knappast räcka med egna länkar från satellitsidor utan sajten måste vara så uppskattad och kvalitativ att den får organisk länkkraft utifrån. Med en medioker sajt (jag påstår inte att just du har en sån) kommer du inte bara ätas upp av charterbolagen utan även av övriga aktörer i serpen.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  3. #3
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hej! tack för ditt svar
    Det är väl främst wikipedia och fritidsresor jag tävlar mot i övrigt är det mest utländska hemsidor bland topp 10 så tycker jag ändå borde ha en chans fast kan ju vara ute och cykla. Har funderat på ifall man skulle prova SEnuke efter att ha läst om programmet eller market samurai men vet inte ifall det gör så stor skillnad.

    Det är en nyskapad hemsida så domänen har ingen ålder att väga in som t.ex fritidsresor har, däremot så har den mer relevant och mer information angående resmålet än vad både wikipedia och fritidsresor har. Att optimera den vet jag hur jag gör, frågan är bara ifall det är värt att lägga ner tid på att göra inlänkar till den.. Tror inte den kommer bli så "uppskattad" så att flera länkar till den av sig själv, även om information är väldigt nyttig och samlad så att du slipper leta, visst folk kommer uppskatta den.

    Sen har vi alla dessa sponsrade länkar.. 3 st länkar ligger överst så man ser bara wikipedia och fritidsresor.

  4. #4
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Wikipedia är svåra att rubba. Många av mina tidigare topplaceringar (beträffande diverse asiatiska destinationer) har övertagits av just Wikipedia. Jag har ett par där de fortfarande ligger efter.

    Om du bara har Wikipedia och Fritidsresor före dig (gällande svenskspråkiga webbplatser) tycker jag du skall köra på med SEO:n.

    Lycka till!
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  5. #5
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Hej!

    Nu vet inte jag hur pass starka dessa sidor är egentligen om man jämför med "dina konkurrenter" men själv så slåss jag med placeringar mot t.e.x eniro, allabolag, 121, lokaldelen etc.

    Iaf trar jag att jag har hittat en modell som fungerat bra för mig då jag de senaste veckorna har jag fått riktigt bra placeringar och ofta slår dessa konkurrenter.

    Så om "mina konkurrenter" är att betrakta som tuffa...så vill jag berätta att det med relativt små medel går att göra ett bra jobb. Förstår att resebranschen är bland de tuffaste.

    Det har iofs tagit nästan ett år där jag ändrat sidan drastiskt ca 4 ggr gällande upplägg för det grundläggande arbetet med

    -Titel
    -H1
    -Metadesc
    -innehåll
    -osv

    Som så många gånger du säkert läst förut så gäller det att prova sig fram och försöka hitta något unikt med just ditt innehåll.....ligger en hel del jobb o vilja men gillar du det du gör så gör du det även med glädje

  6. #6
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av ICAZeke Visa inlägg
    Hej!

    Nu vet inte jag hur pass starka dessa sidor är egentligen om man jämför med "dina konkurrenter" men själv så slåss jag med placeringar mot t.e.x eniro, allabolag, 121, lokaldelen etc.

    Iaf trar jag att jag har hittat en modell som fungerat bra för mig då jag de senaste veckorna har jag fått riktigt bra placeringar och ofta slår dessa konkurrenter.

    Så om "mina konkurrenter" är att betrakta som tuffa...så vill jag berätta att det med relativt små medel går att göra ett bra jobb. Förstår att resebranschen är bland de tuffaste.

    Det har iofs tagit nästan ett år där jag ändrat sidan drastiskt ca 4 ggr gällande upplägg för det grundläggande arbetet med

    -Titel
    -H1
    -Metadesc
    -innehåll
    -osv

    Som så många gånger du säkert läst förut så gäller det att prova sig fram och försöka hitta något unikt med just ditt innehåll.....ligger en hel del jobb o vilja men gillar du det du gör så gör du det även med glädje
    Dessa sidor är tyvärr väldigt svaga i jämförelse. Att genom bra onpage seo gå om de stora drakarna i resebranschen är bara att glömma

    Mitt tips till TS är att fixa bra och starka länkar. Har du fler och starkare länkar än dina konkurrenter kommer du ranka bättre. Självklart är allt tillsammans viktigt men det är länkarna som kommer göra att du hamnar före eller efter.

  7. #7
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Citat Ursprungligen postat av plekis Visa inlägg
    Dessa sidor är tyvärr väldigt svaga i jämförelse. Att genom bra onpage seo gå om de stora drakarna i resebranschen är bara att glömma

    Mitt tips till TS är att fixa bra och starka länkar. Har du fler och starkare länkar än dina konkurrenter kommer du ranka bättre. Självklart är allt tillsammans viktigt men det är länkarna som kommer göra att du hamnar före eller efter.
    Helt riktigt, för att fightas i exempelvis resebranchen räcker det inte på långa vägar att enbart erbjuda en webbplats som är bra on-page-optimerad om man ämnar att tampas i toppen på starkt konkurrensutsatta ord och fraser. Exempel: "Flyg till London", "Hotell i Turkiet"

    Antingen måste webbplatsen:

    1. Vara så nyskapande och attraktiv att den får organisk länkkraft naturligt. Det är få förunnade.

    2. Erhålla länkar på andra sätt, genom egen aktiv SEO.

    3. En kombination av 1 och 2 (givetvis det absolut bästa).
    Senast redigerat av Captain Thailand den 2012-11-14 klockan 14:27. Anledning: Ändrade en märklig formulering
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  8. #8
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Tillägg:

    Egen aktiv SEO kan innebära:

    - Satellitsidor eller en egen domänportfölj med webbplatser inom samma nisch/segment

    - Vara aktiv på sociala medier kopplade till huvuddomänen

    - Knyta en blogg till huvuddomänen

    - Genomtänkta länkbyten (trevägs etc)

    Osv. De flesta av er vet ju redan detta. Men en liten påminnelse till ev nybörjare kanske är på sin plats?!
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Hej!

    Har en liten fråga angående sidor som tillexempel fritidsresor och liknande, dessa erbjuder ju resor och jag har en guide om ett land som också är ett resmål, vill veta ifall det är möjligt att komma före dessa stora charterbolag.. Ving, Fritidsresor och Apollo?
    Det handlar om vilka sökord du siktar på och vad syftet med din sida är. Du lär inte kunna spöa resebolagen om du siktar på "Resa till Resmålet" men däremot kanske du kan spöa dom om du satsar på sökord som "Resmålet - Guide" eller "Allt du behöver veta om Resmålet"

    Tänk så här, bättre att vara 1:a på ett litet sökord än plats 57 för ett stort. Även om trafikmängden kanske är den samma så är möjligheterna så mycket större om du ligger 1:a på något. Säg att du ska skaffa länkar eller samarbeten. Att vara 1:a på "Dortmund - Guide" är mycket mer värdefullt än att vara 57:a på " Resa till Dortmund" eller "Dortmund" när du pratar med potentiella partners. Resebolag lär älska att byta länkar med dig om du ligger 1:a på "Dortmund - Guide" men de skiter i dig om du är på plats 57 för Resa till Dortmund.

    Skulle jag bygga en ny resesida från scratch idag hade jag hellre satsat på "Kitesurfing i Zanzibar" och "Långweekend i Sevilla" än "New York Resor" för att bygga brandet och för att garantera lite enkla förstaplatser. Sen bygger man större och större, mer och mer mainstream, och så småningom så kan du konkurrera på de stora sökorden för att du har byggt så mycket content och fått så mycket länkar/samarbeten/social närvaro att folk och Google bedömer dig som en stor och seriös sida.

    För nya sidor gör jag alltid en 5-stegs plan. När jag gör min keywordresearch så lägger jag in exempelsökord i 5 olika kategorier där 1 är enkelt och 5 är ap-svårt. Sen börjar jag bygga för att dominera 1orna, och sen 2orna osv osv. Når man 5orna (i vissa branscher räcker 3 eller 4orna) så har man mycket trafik och då kan man börja generera bra med pengar om man vill det.

    Lycka till med ditt nya projekt!
    Senast redigerat av Niklas Aronsson den 2012-11-14 klockan 15:02. Anledning: Rookie Niklas gjorde för många Smileys....

  10. #10
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av plekis Visa inlägg
    Dessa sidor är tyvärr väldigt svaga i jämförelse. Att genom bra onpage seo gå om de stora drakarna i resebranschen är bara att glömma

    Mitt tips till TS är att fixa bra och starka länkar. Har du fler och starkare länkar än dina konkurrenter kommer du ranka bättre. Självklart är allt tillsammans viktigt men det är länkarna som kommer göra att du hamnar före eller efter.
    Ja "de stora drakarna" lär ju snällt titta på när de blir omsprungna i placeringarna av lite länkar

  11. #11
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
    Hej,

    Wikipedia är svåra att rubba. Många av mina tidigare topplaceringar (beträffande diverse asiatiska destinationer) har övertagits av just Wikipedia. Jag har ett par där de fortfarande ligger efter.

    Om du bara har Wikipedia och Fritidsresor före dig (gällande svenskspråkiga webbplatser) tycker jag du skall köra på med SEO:n.

    Lycka till!
    Borde man inte kunna gå in på Wikipedia och rubba den on-page optimering som finns? Man kan självklart skriva bra innehåll, men man undviker nyckelordet man jobbar med?

  12. #12
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej je019,

    1. Wikipedia modereras hårt av eldsjälar och användare i allmänhet. Att justera deras texter för att optimera egna sajter tror jag är dömt att misslyckas. I varje fall sett i ett längre perspektiv.

    2. De har oftast fått en hel del organisk länkkraft för respektive begrepp/ankartext. I vissa fall hundratals eller tom tusentals länkar.

    3. Wikipedias TrustRank, PageRank osv är i grunden enorm. Bara det faktum gör dem svåra att "rubba", i nuläget.

    4. Varför konkurrera med en ickekommersiell webbplats, som dessutom är bäst i världen totalt sett (en personlig och inte nödvändigtvis objektiv åsikt)?
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  13. #13
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Det handlar om vilka sökord du siktar på och vad syftet med din sida är. Du lär inte kunna spöa resebolagen om du siktar på "Resa till Resmålet" men däremot kanske du kan spöa dom om du satsar på sökord som "Resmålet - Guide" eller "Allt du behöver veta om Resmålet"

    Tänk så här, bättre att vara 1:a på ett litet sökord än plats 57 för ett stort. Även om trafikmängden kanske är den samma så är möjligheterna så mycket större om du ligger 1:a på något. Säg att du ska skaffa länkar eller samarbeten. Att vara 1:a på "Dortmund - Guide" är mycket mer värdefullt än att vara 57:a på " Resa till Dortmund" eller "Dortmund" när du pratar med potentiella partners. Resebolag lär älska att byta länkar med dig om du ligger 1:a på "Dortmund - Guide" men de skiter i dig om du är på plats 57 för Resa till Dortmund.

    Skulle jag bygga en ny resesida från scratch idag hade jag hellre satsat på "Kitesurfing i Zanzibar" och "Långweekend i Sevilla" än "New York Resor" för att bygga brandet och för att garantera lite enkla förstaplatser. Sen bygger man större och större, mer och mer mainstream, och så småningom så kan du konkurrera på de stora sökorden för att du har byggt så mycket content och fått så mycket länkar/samarbeten/social närvaro att folk och Google bedömer dig som en stor och seriös sida.

    För nya sidor gör jag alltid en 5-stegs plan. När jag gör min keywordresearch så lägger jag in exempelsökord i 5 olika kategorier där 1 är enkelt och 5 är ap-svårt. Sen börjar jag bygga för att dominera 1rna, och sen 2rna osv osv. Når man 5rna (i vissa branscher räcker 3 eller 4rna) så har man mycket trafik och då kan man börja generera bra med pengar om man vill det.

    Lycka till med ditt nya projekt!
    Jag tycker att detta är något alla som startar en ny sida bör utgå ifrån eller ta till sig på något sätt. + rykte

    edit: kan tydligen inte ge dig + rykte igen

  14. #14
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Tack så jättemycket för alla fina svar!

    Är inne på samma spår som du pratar om Niklas och är mer ute efter att synas på underkategorier för att börja generera trafik, men har lite svårt att bedöma hur hård konkurrensen verkligen är, jag har läst så mycket olika saker. Skulle vara skönt ifall någon kunde ge mig några riktlinjer att kolla efter eller något verktyg.

    * Forum sidor? enkla eller svåra?
    * utländska domän utan svensk text? enkla eller svåra?
    * andra "amatör" hemsidor ungefär som mina, bara det att min SEO on page kommer vara bättre på alla sidor på siten. Enkel eller svår motståndare? *

    Oftanstående har säkert ett något enklare svar och jag har ett hmm åt att det lutar mot en "lättare motståndare" ifall man optimerar sidan och börjar skaffa fler länkar än dem., men skulle gärna vilja få det bekräftat så att jag inte går och tror något helt galet.

    När man letar efter starka länkar så är det många som nämner .edu .gov länkar, är detta något att leta efter?

  15. #15
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tack för den snälla kommentaren Plekis, viktigare än plus ryktet

    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Tack så jättemycket för alla fina svar!

    Är inne på samma spår som du pratar om Niklas och är mer ute efter att synas på underkategorier för att börja generera trafik, men har lite svårt att bedöma hur hård konkurrensen verkligen är, jag har läst så mycket olika saker. Skulle vara skönt ifall någon kunde ge mig några riktlinjer att kolla efter eller något verktyg.

    * Forum sidor? enkla eller svåra?
    * utländska domän utan svensk text? enkla eller svåra?
    * andra "amatör" hemsidor ungefär som mina, bara det att min SEO on page kommer vara bättre på alla sidor på siten. Enkel eller svår motståndare? *

    Oftanstående har säkert ett något enklare svar och jag har ett hmm åt att det lutar mot en "lättare motståndare" ifall man optimerar sidan och börjar skaffa fler länkar än dem., men skulle gärna vilja få det bekräftat så att jag inte går och tror något helt galet.

    När man letar efter starka länkar så är det många som nämner .edu .gov länkar, är detta något att leta efter?
    Är det bloggen du länkar till som vi pratar om eller ska du skapa andra sidor?

  16. #16
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Nej pratar om andra sidor som är under uppbyggnad angående detta, men min blogg är också lite intressant för mig i ämnet eftersom jag gärna vill ranka högre med den också inom vissa områden.

  17. #17
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    När du är klar med strategierna för de nya sidorna så får du gärna skicka mig ett PM så kan jag tipsa lite. Bloggen har lite för mycket "issues" och ingen struktur, så det är lite svårt att ge mig något direkt SEO - tips där. Där får du nog börja skaffa trogna läsare först, och be dom om hjälp att sprida bloggen.

  18. #18
    introstands avatar
    introstand introstand är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Det handlar om vilka sökord du siktar på och vad syftet med din sida är. Du lär inte kunna spöa resebolagen om du siktar på "Resa till Resmålet" men däremot kanske du kan spöa dom om du satsar på sökord som "Resmålet - Guide" eller "Allt du behöver veta om Resmålet"

    Tänk så här, bättre att vara 1:a på ett litet sökord än plats 57 för ett stort. Även om trafikmängden kanske är den samma så är möjligheterna så mycket större om du ligger 1:a på något. Säg att du ska skaffa länkar eller samarbeten. Att vara 1:a på "Dortmund - Guide" är mycket mer värdefullt än att vara 57:a på " Resa till Dortmund" eller "Dortmund" när du pratar med potentiella partners. Resebolag lär älska att byta länkar med dig om du ligger 1:a på "Dortmund - Guide" men de skiter i dig om du är på plats 57 för Resa till Dortmund.

    Skulle jag bygga en ny resesida från scratch idag hade jag hellre satsat på "Kitesurfing i Zanzibar" och "Långweekend i Sevilla" än "New York Resor" för att bygga brandet och för att garantera lite enkla förstaplatser. Sen bygger man större och större, mer och mer mainstream, och så småningom så kan du konkurrera på de stora sökorden för att du har byggt så mycket content och fått så mycket länkar/samarbeten/social närvaro att folk och Google bedömer dig som en stor och seriös sida.

    För nya sidor gör jag alltid en 5-stegs plan. När jag gör min keywordresearch så lägger jag in exempelsökord i 5 olika kategorier där 1 är enkelt och 5 är ap-svårt. Sen börjar jag bygga för att dominera 1rna, och sen 2rna osv osv. Når man 5rna (i vissa branscher räcker 3 eller 4rna) så har man mycket trafik och då kan man börja generera bra med pengar om man vill det.

    Lycka till med ditt nya projekt!
    Tack så mycket bra för en bra genomgång! Väldigt intresssant att läsa framför allt det skriver om du hur du lägger upp din keywordresearch.

    Skulle du vilja utveckla hur du rent praktiskt arbetar med optimeringen efter att du gjort researchen? Antar att det även beror på hur du lägger upp de olika kategorierna av sökord. Min fråga grundar sig egentligen i att jag inte riktigt förstår hur man ska utföra det rent praktiskt, att optimera sidan för många sökord. Mitt problem, såsom jag tänker, är hur gör man om optimerar sin första sida efter ett "lättare" sökord (med titel, H1, relevant text osv. osv.) som man sedan kommer att ranka som 1:a på. Vad gör man sedan då för att optimera för de svårare sökorden utan att "förstöra" sin optimering av det lättare sökordet?
    Senast redigerat av introstand den 2012-11-14 klockan 16:10. Anledning: Bra svenskat :)

  19. #19
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av introstand Visa inlägg
    Tack så mycket bra för en bra genomgång! Väldigt intresssant att läsa framför allt det skriver om du hur du lägger upp din keywordresearch.

    Skulle du vilja utveckla hur du rent praktiskt arbetar med optimeringen efter att du gjort researchen? Antar att det även beror på hur du lägger upp de olika kategorierna av sökord. Min fråga grundar sig egentligen i att jag inte riktigt förstår hur man ska utföra det rent praktiskt, att optimera sidan för många sökord. Mitt problem, såsom jag tänker, är hur gör man om optimerar sin första sida efter ett "lättare" sökord (med titel, H1, relevant text osv. osv.) som man sedan kommer att ranka som 1:a på. Vad gör man sedan då för att optimera för de svårare sökorden utan att "förstöra" sin optimering av det lättare sökordet?
    Tack för de snälla orden.

    Till dina frågor, ska försöka förklara så gott jag kan. I exemplet ovan så nämnde jag en rese-site, så fortsätter att använda den som ett exempel. När jag skapar min hemsida så har jag en affärsplan, en långsiktig målsättning. Så om vi börjar med domännamnet så väljer jag en domän som kommer att passa in till mitt "slutmål".
    Om min målgrupp och majoriteten av marknadsföringen görs via Sociala Medier så ska det låta bra, är det via SEO och Google så ska det vara smart. Vi säger att målet är att dominera den svenska sökmotorn med min rese-site, då väljer jag resor.se eller något liknande. Något som har en väsentlig del av min huvudsakliga affärsidé som del av domännamnet, för att underlätta marknadsföringen och SEO'n.

    Sen gör jag research. Lvl 5 sökorden är huvud sökorden som jag vill ranka på långsiktigt. Lvl 1 är de enkla sökorden. Så jag börjar med att skapa själva hemsidan med huvudsökorden i bakhuvudet, och sen skapar jag content och undersidor. Dessa kommer jag att lägga i en av huvudkategorierna för att börja bygga styrka där.

    Exempel: Ett av Lvl 5 sökorden är Utlandsresor, och en Lvl 4 är Thailandsresor och de olika Lvl 3 varianterna i den kategorin får bli specifika resemål. För att göra det enkelt döper vi dom till Bangkok och Phuket.
    Dessa kategorierna bygger jag upp, och skriver content om trots att jag inte kommer att ranka där just nu, men de är med i den stora planen. I de kategorierna så finns det däremot en mängd Lvl 1 varianter där jag vill börja ranka, för att bygga styrka till mina tyngre sökord samt till hela min domän.
    "Snorkling i Karon", "Saker att göra i Bangkok" och "Bästa festerna på Bangla Road" bestämmer jag mig för. Sen hanterar jag dessa tre sidor som enskilda projekt och bygger länkar mot de sidorna tills jag rankar 1:a, och sen fortsätter jag med andra sidor. Kanske tar en Lvl 2:a och ett par Lvl 1 sidor till när jag börjat ranka med de första sidorna.
    När jag bygger länkar till dessa sidorna så tänker jag alltid på "hela trädet", så jag trycker ju inte på med Ankartexter som enbart stödjer Lvl 1 sökorden, utan ibland använder jag sökord från de högre kategorierna som ankartexter.

    Så, nej, jag ändrar aldrig texten eller mina META för att ranka högre, utan jag tänker på slutmålet redan när jag bygger upp sidan.

    Vet inte om detta var bra förklarat eller om jag bara babblar en massa Hoppas att du förstod vad jag menade i alla fall.

  20. #20
    introstands avatar
    introstand introstand är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    31
    Jättebra! Blev ganska klart tror jag
    Jag har bara en ytterligare fråga som kanske är väldigt specifik och orelevant men hur styr du upp url:en? Gör du tex. http:// resor.se/utlandsresor/thailandsresor/Bangkok/Saker-att-gora-i-bangkok

    Vid länkbygge sedan, länkar du i början då direkt till "http://resor.se/utlandsresor/thailandsresor/Bangkok/Saker-att-gora-i-bangkok" med lite varierade ankartexter (som även stödjer de högre kategorierna), eller börjar du redan här att bygga länkar till "http://resor.se/utlandsresor/thailandsresor". Om du förstår min fråga?
    Senast redigerat av introstand den 2012-11-14 klockan 17:54.

  21. #21
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av introstand Visa inlägg
    Jättebra! Blev ganska klart tror jag
    Jag har bara en ytterligare fråga som kanske är väldigt specifik och orelevant men hur styr du upp url:en? Gör du tex. http:// resor.se/utlandsresor/thailandsresor/Bangkok/Saker-att-gora-i-bangkok

    Vid länkbygge sedan, länkar du i början då direkt till "http://resor.se/utlandsresor/thailandsresor/Bangkok/Saker-att-gora-i-bangkok" med lite varierade ankartexter (som även stödjer de högre kategorierna), eller börjar du redan här att bygga länkar till "http://resor.se/utlandsresor/thailandsresor". Om du förstår min fråga?
    Just så skulle URLen se ut i mitt fall. Och länkbygget hade jag varierat med ankartexter som pushar enligt omvänd prioritering från hela planen. Så i förstaläget så pushar man dokumentet (lvl 1) och sen även de olika katalogerna den ligger i, med passande ankartexter för huvudrubrikerna förstås. Men i förstaläget ser jag till så att dokumentet rankar med mer direkta länkar till http:// resor.se/utlandsresor/thailandsresor/Bangkok/Saker-att-gora-i-bangkok
    Ankartexterna varierar jag väldigt mycket. Kanske runt 25% med exakt match, sen 25% long tails som är Bangkok eller Thailands Relaterat. Men även en mindre % "naturliga" (klicka här varianter) och en lite större del brandade (resor.se) eller hela URL'en.

    Här kan SEO gurus diskutera vilket som är "bästa procentsatserna" i all oändlighet, men det är så jag försöker fördela mina ankartexter i alla fall.

  22. #22
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Intressant! och väldiga nyttiga saker som tas upp.

    Jag har en liten fråga

    hur får man den här länkadressen som nämns?

    Är utlandsresor en kategori i menyn
    thailandsresor en underkategori
    bangkok en underkategori av thailandsresor
    och "saker att göra i bangkok" är ett inlägg?

    eller hur bygger man detta på ett bra strukturerat sätt?

  23. #23
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Intressant! och väldiga nyttiga saker som tas upp.

    Jag har en liten fråga

    hur får man den här länkadressen som nämns?

    Är utlandsresor en kategori i menyn
    thailandsresor en underkategori
    bangkok en underkategori av thailandsresor
    och "saker att göra i bangkok" är ett inlägg?

    eller hur bygger man detta på ett bra strukturerat sätt?
    Det beror på vilket verktyg du bygger i. Wordpress och många andra system tillämpar URL redirect vilket skapar en fiktiv mappstruktur, på större sajter är det ju ohållbart att lägga statiska undersidor i olika mappar för att få till en tydlig URL-struktur!
    Senast redigerat av logic den 2012-11-16 klockan 15:29. Anledning: Missade en felskrivning

  24. #24
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Jag använder Wordpress så kan ju bestämma själv vad länken ska heta men det kanske blir fel struktur då?

  25. #25
    limos avatar
    limo limo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    28
    Intressant tråd med att klättra förbi "stora drakar".
    Jag analyserade konkurrenterna i en av mina nischer via backlinkcheckerverktyg och fann att min sida har den i särklass mesta länkstrukturen om man ser till till antal länkande domäner, variation på nyckelord, och blandning do-no-follow. DÄREMOT är min sajt den näst nyaste på topp 12-listan enligt whois. Då är min testade domän ändå 3 år gammal... Det är dock ett wildcard med på listan som är två år gammal och ligger i mitten.

    Fler som har erfarenhet av att en gammal, tung domän väger så mycket tyngre? Jag kan ju förstå om det rör sig om en nattafärsk domän kontra en 10-årig. Men 3 år är ändå hyggligt lång tid. Kanske en slump?

  26. #26
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det är svårt att svara på exakt varför just det sökresultatet ser ut som det gör utan att titta på det. Men av den information du gett här skulle jag dra slutsatserna:

    1. Ålder är inte en direkt faktor i det resultatet. Med en sajt som är 2 år gammal som yngst är det något annat som spelar in.
    2. Hur ordningen ser ut beror troligen på vilka länkar sajterna har, hur länge de haft dem, vilket innehåll Google värderar som bäst och sajternas generella historia.

    För punkt två kan ålder spela en indirekt roll. Att ha en gammal sajt, med länkar som funnits länge och utan en historia av att göra konstigheter (On Page-tricks, länkspam och så vidare) är en stark signal till Google att man är värd att synas högt i sökresultaten.

    Rent generellt skulle jag säga att länkar med nofollow inte är en del i en "naturlig" länkprofil. Går man upp mot gamla sajter är det ännu mer så. Har man byggt upp en bra och informativ företagssajt har man förmodligen inte nofollow-länkar i någon större utsträckning. De kommer med ett beteende som de flesta inte har.

  27. #27
    Chrittons avatar
    Chritton Guest
    Jag tycker personligen om SEO än större och mer måste vi överväga hur snabbt och effektivt publicitet, är i fokus för vårt övervägande.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 16:36
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 14:55
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 14:59
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 19:48
  5. Riskera mycket för att vinna mer (frames)
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 20:59