Resultat 1 till 10 av 10

Hur kan man bli bannad på Google?

  1. #1
    Timothy Vasss avatar
    Timothy Vass Timothy Vass är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    ta bort mitt konto
    Inlägg
    44
    Hej hej,

    Såg en indier fråga om svar på en fråga, med svarsalternativ.
    Fick senare reda på att det var en fråga som var med i ett ExpertRating test för SEO, som även används av Elance och Odesk.

    Men själva frågan är så fullkomligt idiotiskt formulerad och svarsalternativen gjorde mig lite irriterad.
    Jag har själv inte lyckats hitta någon officiell information om att något av det här skulle kunna leda till att man blir bannad från Google. Tydligen ska "d. None of the above" vara fel svar.
    Någon som kan hänvisa mig till officiell information om vad som får en bannad? Har hittills uteslutande hittat åsikter och tomma påståenden, något som jag personligen inte tycker att man ska basera ett certifierings-test på...

    Which of the following actions could get you banned by Google? (Multiple answers allowed)
    a. Hiding text on the webpage
    b. Stuffing keywords on the webpage
    c. Linking to sites banned by Google
    d. None of the above
    Kanske bättre att erbjuda nåt som faktiskt behövs?

  2. #2
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej alarian,

    Du blir bannad om algoritmen ger ett sånt utslag som indikerar att du mycket grovt bryter mot en eller flera punkterna i Google's Webmaster Guidelines.

    Tyvärr tror jag det är svårt att ge ett bättre svar, eftersom det inte finns någon officiell information om exakt vad och exakt hur mycket du skall ha gjort för att drabbas av sökmotorjättens strängaste straff. Men mindre eller enstaka "förseelser" renderar ju inte detta.

    Jag känner två aktörer vars båda webbplatser försvann helt från serpen i några månader (men kom sedan tillbaka). De hade båda gömt information på sina webbplatser som bara spindlarna skulle upptäcka. Alltså någon variant av "cloaking". Det kan nämnas att det är några år sedan.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    A, B och C är rätt svar.

    Här har du oficiell info om det:
    http://support.google.com/webmasters...n&answer=35769

    Tillägg:
    Banned är kanske ett lite tveksamt ordval, något som Google själva gärna undviker.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du kan också bli bannad vid köp av länkpaket från exempelvis Indien. Stora mängder länkar från sidor på engelska med exakt ankartext på svenska kan ge straff.

    Och som Captain Thailand säger det finns ingen officiell information om vad som exakt bannar en sida.
    Sedan som Aaron säger kanske bannad som ordval kan diskuteras. Menar vi att sidan helt avindexeras i Google eller att den straffas med kraftig nedflyttning?

  5. #5
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Tillägg:

    Jag skulle tro att dessa tillhör de kriterier som kan få dig avindexerad:

    1. Gömt innehåll (Sk "cloaking" eller gömd text)

    2. Virus och trojaner (webbplatsen är smittad med något skadligt)

    3. Duplicerat innehåll (man har kopierat/snott/återanvänt texter etc)

    4. Automatiserade länkar (Du betalar en struntsumma för att få 10,000 skräplänkar på en dag, eller motsvarande)

    Det finns nog fler, men dessa tillhör nog de "allvarligaste".
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    A, B och C är rätt svar.

    Här har du oficiell info om det:
    http://support.google.com/webmasters...n&answer=35769

    Tillägg:
    Banned är kanske ett lite tveksamt ordval, något som Google själva gärna undviker.
    Skönt, det var lite så jag kände också. Alla de 3 är väl tillräckligt illa för att bli exkluderad från G om de körs i extrem överdrift.

  7. #7
    Timothy Vasss avatar
    Timothy Vass Timothy Vass är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    ta bort mitt konto
    Inlägg
    44
    Jag tycker att frågan är idiotiskt formulerad, och det blir tydligt när jag läser era svar.

    Tack för mycket välformulerade svar.

    Man förstår ju hur de "vill" att man ska tolka frågan, fast "banned" borde bytas ut mot "penalized".
    Kanske bättre att erbjuda nåt som faktiskt behövs?

  8. #8
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Banned brukar användas när sidan är helt borta från Googles index, dvs. deindexerad annars brukar det vara penalized.
    Detta är dock inget officiellt utan har blivit så när brukar formulera sig på engelska.

    Bland annat kan man hitta banned bland kommentarer på Matt Cutts blogg,dock han använder det aldrig själv, men han säger aldrig emot heller.

    Kod:
    "my site has been banned too and no returns on doing site:www.mysite.com neither from link:www.mysite.com"
    Kod:
    http://www.mattcutts.com/blog/reinclusion-request-howto/
    Kod:
    "3. If the site is not banned or penalized, should I submit another report and maybe request a explanation from Google?"
    Kod:
    http://www.mattcutts.com/blog/calling-for-link-spam-reports/
    Kod:
    "Hi Matt,
    It seems my website http://www.xxxxx.com has been banned by google.....The domain is new (registered on 07-Jul-2005) and was previously regularly indexed by Google."
    Kod:
    http://www.mattcutts.com/blog/seo-mistakes-unwise-comments/

  9. #9
    Bygger89s avatar
    Bygger89 Bygger89 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    52
    Jag känner två aktörer vars båda webbplatser försvann helt från serpen i några månader (men kom sedan tillbaka). De hade båda gömt information på sina webbplatser som bara spindlarna skulle upptäcka. Alltså någon variant av "cloaking". Det kan nämnas att det är några år sedan.
    Tog dem bort informationen direkt efter att sajterna försvunnit från serpen ? I så fall så får man en hyfsat bra bild över hur Google tycker om sånt beteende. Det tar tid att återhämta sig med andra ord.

  10. #10
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Bygger89,

    Som jag förstår det tog de bort det tveksamma innehållet så fort de fick klart för sig att det kunde ligga bakom. Dock dröjde det ytterligare ett par månader innan de var tillbaka. Båda hade även kontaktat Google.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bannad på Adsense?
    Av latehorn i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 17:19