Resultat 1 till 9 av 9

Saker att köpa på företaget!

  1. #1
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    Har lite oskattade pengar tillövers och behöver lite inspiration!
    Få höra, vad har ni för roliga tips på saker man kan få godkänt av revisorn!?

  2. #2
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Saknar erfarenhet på området men det mesta är väl okej så länge du kan motivera det?

    Vet inte hur Skatteverket ser på det men teoretiskt sett så skulle du kunna dra det till absurdum. Resa? Starta en blogg om platsen och res dit för att samla information. TV-spel? Tjäna pengar på livestream. Sedan har du det vanliga där alla företag är i behov av laptop, extern hårddisk, kamera, monitor och all annan kringutrustning.

    Kanske att dra det för långt men teoretiskt sett så skulle du kunna ha en blogg som recenserar produkter och då tvingas köpa in vad som helst för att kunna recensera det. Allt ifrån GPS, mat, tidningar, böcker, sängar, etc. Som sagt, troligtvis att dra det för långt men det är en nödvändighet i verksamheten om den går ut på att tjäna pengar på att recensera produkterna.

    Saknar som sagt erfarenhet då jag endast köpt min företagsdator genom företaget. Frågan är hur den exakta definitionen lyder - lyckas inte hitta den nu. Lista ut vad du vill ha (köp inte skit bara för att), titta på definitionen, bekräfta med Skatteverket/revisor så att det är okej.

  3. #3
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Om du har kontor, så kanske en snygg LED-belysning? Kanske i någon färg?

    Jag köpte bland annat en sån här fuling till mitt kontor tidigare. Dock har jag ingen aning om den är avdragsgill i Sverige?!

    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  4. #4
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Hehe snygg figur där!
    Rent regelmässigt så säger väl skatteverket att man får dra av allt som behövs för att företaget ska tjäna pengar.

    Men i många branschen så kan man ju låta fantasin flöda. Så länge du har all data och kringutrustning blir det kanske lite klurigare.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  5. #5
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    - Telefon
    - Laptop
    - Extern skärm
    - Gymkort
    - Diverse affärsresor
    - Bredband

    Gillar ditt förslag om recensionsblogg Ducedo Testa en ny 47" tv kanske, se om man hittar någon bra att recensera!

  6. #6
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Om jag förstått det rätt beror det också på vad det är för verksamhet. Mitt företag är rätt brett så kommer undan med lite allt möjligt. Har gjort ca 20 spel så underhållning är inga problem. Datorer självklart.

    Har du enskild firma kan du inte dra av gymkort eftersom friskvård inte funkar. Telefon och abonnemang går bra, så länge du också har det privat. Vissa år har jag delat företag- och privattelefon/abonnemang och dragit av 50% på schablon. Inte helt populärt dock.

    Kontorsutrustning funkar alltid. Tänk dock på att det finns en gräns för vad du kan dra av direkt. Tror att det ligger kring 22-23,000 någonstans i år.

  7. #7
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Ja, man för köpa allt som du behöver för att företaget ska tjäna pengar.
    Så länge man kan motivera det, och inte överdriver är det lugnt.

    Skatteverket ser hellre att du slösar pengarna och köper något och på så sätt genererar mer inkomster till andra företag än att du skattar för pengarna och sen sitter på dem.
    För i slutändan är det konsumtionen som får samhället att gå runt.
    Det var därför de för något år sedan ökade summan på inventarier man kunde dra av direkt.

    Generellt gäller det att det återförsäljare/grossiter säljer till företag inom din bransch, det får man dra av.

    Ska försöka bäst förklara det med ett exempel från när jag ägde restaurang.
    Jag brukade alltid handla på Axfood och allt jag hitta inne på Axfood fick man dra av.
    Även om det var deodoranter, tandborste eller schampo.

    Sen allt annat, måste man kunna motivera vid en kontroll från Skatteverket.
    Det är ju svårt att motivera skjorta och slips till kocken, men desto bättre går det till serveringspersonalen
    och min 42 tums TV använde jag för att visa hästarna på varje lördag.

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "behöver lite inspiration"

    Luktar affärsresa!

  9. #9
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    hahahah den är jag inte sen på! har en god vän som driver en mediebyrå i Kanada, flera ggr pratat om att ha ett utbyte där han kör ett par dagars upplärning med videoeditering osv för mig och jag visar honom lite med programmering, klockren affärsresa?
    Kan man göra upskov på vinst från ett år till ett annat inför en sån resa?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 13:48
  2. Seo-företaget Elfving Imc?
    Av Elvis i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 19:41
  3. Design till salu - Perfekt för bloggen eller företaget.
    Av musse1 i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 09:15