Resultat 1 till 6 av 6

Allmänna bloggar - domännamn?

  1. #1
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Hej alla

    Här kommer nog en ganska basic fråga, men vill vara helt säker innan jag köper alla mina domäner.

    Jag ska köpa ett par allmänna bloggar och ska fundera ut domännamnet. Hur bör jag tänka när jag väljer? Kan det vara helt random? Eller får domännamnet inte vara likt något annat?

    Den får till exempel inte hela hembygden.tdl? Det kan ju förknippas med med bygge osv. Så, hur tänker man? Är det bara innehållet som räknas?

    JE

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    En blogg utan något specifikt ämne kan du naturligtvis döpa till vad du vill. Eller, ja, det är väl samma sak med alla bloggar i och för sig.

    De flesta hittar väl antingen på ett namn eller använder sitt eget namn som domännamn, men det spelar inte så stor roll.

    För att få en blogg med namnet Hembygden att kopplas till "bygge" så får du nog se till att vara väldigt fokuserad på just bygge, eftersom ordet i sig inte har något med det att göra alls.

  3. #3
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Att hembygden.tdl skulle förknippas med bygge var mer ett exempel på hur långt det kunde sträckas med match. Men då är jag med! Får tänka som en bloggare ett tag framöver

    Tack Aaron!

  4. #4
    Andreas Hogmalms avatar
    Andreas Hogmalm Andreas Hogmalm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    35
    Att ha med det ordet man vill synas på i sin domän ger ju fördel rent seo mässigt. Nackdelen är att man begränsar sig i vad man kan skriva om Men ifall man vet att sidan enbart ska handla om, vi säger Hamburg. Då är ju hamburg.se den bästa domänen. Men sen efter ett tag så kanske du vill skriva om en till stad, och sen kanske du vill skriva om tysklands alla största städer. Då är ju domänen tyskland.se ett bättre val. Fundera på hur sidan kanske kommer utvecklas.

  5. #5
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Om man är riktigt seriös med sitt bloggande tycker jag man inte enbart skall tänka SEO-mässigt när man väljer domän, utan även ha brandingen i åtanke. Inte minst sedan EMD-uppdateringen gör att Google tar mindre hänsyn till domännamnet än innan.

    - Hur bygger du ett varumärke för din blogg?

    - Hur kan du få ditt val av namn att väcka intresse bland presumtiva läsare och senare fastna i deras medvetande?


    Personligen är jag övertygad om att:

    - Fokis är ett bättre namn än "Tjej-i-Thailand.se"

    - Google är ett bättre namn än "Searchengine.com"

    - Lunarstorm var ett bättre namn än "Ungdomscommunity.se"?

    - Flashback är ett bättre namn än "Frittforum.nu"

    Hoppas ni förstår mitt lilla resonemang.


    MEN, om bloggen mest fungerar som ett verktyg att dra in lite ytterligare trafik till huvudsidan, eller är ett sätt att mest skapa mer innehåll (content), då kan förstås en EMD vara på sin plats, inte minst om man hittar en riktigt bra sådan.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  6. #6
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Tack för svaren, ni är alltid lika hjälpsamma!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-22, 16:06
  2. Allmänna frågor om länkar
    Av Nils Fridlund i forum Länkbygge
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-12-16, 12:31
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 16:28
  4. Allmänna reflektioner+ specifik fråga
    Av johant i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 19:10
  5. SEO - Med bloggar??
    Av Mactim i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 05:31