Resultat 1 till 12 av 12

Startdatum för hemsida

  1. #1
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Hej!

    Jag ska bygga upp ett nätverk av hemsidor. Det känns logiskt att man inte kan starta alla domäner samtidigt. Men hur ska man tänka här? Hur snabbt kan man starta hemsidorna efter varandra?

    JE

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Får man fråga varför du ska bygga ett nätverk av hemsidor? Skulle du kunna vidareutveckla syftet så svarar jag gärna.

  3. #3
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Ursäkta, det ska jag absolut göra!

    Jag håller på att gå in i affiliate världen och ska som SEOJonas sagt bygga upp moneysiter och satelitsidor. Ett nätverk i mina termer är väl runt 40 hemsidor totalt.

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Ett tips på tal om ingenting är: börja smått, släng inte ut dig skitsidor bara för att öka på antalet sidor, det blir lätt så när man har på pappret att man ska ha 40 sidor inom 3 månader eller va det nu innebär

  5. #5
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Min tanke är väl att starta en hel del hemsidor nu i början och låta dem åldras. Jag länkar aldrig till en site före 2 månader, så har 2 månader på mig att bygga upp siter. Sedan är tanken att de ska åldras och att jag väljer ut en viss % av dessa och gör något med dem.

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Okej, tänkte om det var ett nätverk av sidor som du enbart skulle ha för länkbygge eller om det var "riktiga" hemsidor.
    Utan att gå in på ämnet, vad ska dina 40 hemsidor göra? Om du tänker -Jag ska bygga en sida som ska vara decent, och sen 39 sidor som ska pusha länkar till den sidan enbart för att öka rankingen! så har du ju problem oavsett när sidorna byggs.

    2 Exempel:
    Ska du ha en sida som heter "Beach 2013" och sen bygger 39 kvalitets-sidor om allt från nyttig mat, träning, sommar, resor, badkläder och liknande som ska länka som "sponsrade av" huvudsidan så behöver du nog inte vara orolig för när sidorna byggs / skapas. Så länge du även skaffar andra länkar bör inte det vara något som helst problem (om du inte överdriver med en massa perfekta ankartexter eller andra uppenbart manipulerande strategier)

    Ska du ha en sida som heter "Blirikonline" och du bygger 39 hemsidor / bloggar med extremt tunt innehåll och enstaka blogginlägg om "blirikonline" så får du vara betydligt mer försiktig.

    Är du orolig för vad Google ska tycka och nervös över hur du ska dölja ditt uppenbara mål så är det nog ingen bra satsning från början, om du hänger med på vad jag menar?

  7. #7
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Nu är jag säkert mer negativ än de flesta men mitt råd är att fundera på vad du egentligen vill uppnå i slutändan. Är målet att rikta länkkraft till 2-3 projekt du vill satsa på så säger min erfarenhet att du får ut så mycket mer av tiden om du fokuserar på ett projekt och bygger kvalitativa länkar till det. På så vis slipper du fixa webbhotell, domän, webbdesign, innehåll och länkar till 40 småprojekt som kräver administration i framtiden. Genom att fokusera på kvalité så vet du dessutom att du har ryggen fri vid framtida förändringar i sökmotorerna. Det blir, i mina ögon, mer långsiktigt.

  8. #8
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Jo, jag är nog med. Nu hade jag tänkt ca 3-4 moneysiter per segment och kanske 2 segment totalt som en början. Sedan har jag 1-2 satelliter per moneysite och några allmänna bloggar. Jag kommer inte länka alla mellan varandra, utan med 75% kanske. Ankartexterna kommer jag vara lugn med på mina egna sidor och istället använda dem på andras sidor. Hur låter det?

    Var går gränsen för en tunn sida? Jag har skrivit 6 sidor på min första moneysite med snitt 300 ord på varje sida (mellan 100-400 per sida). Var går gränsen mellan en tunn sida för en satellit? Jag kommer skapa 1 inlägg per länk som är relevant. Så det blir ju en hel del text på dem. Sedan ska jag även ha några texter som inte har någon länk utan som bara fyller ut satellitsidorna.

    Tack för ditt svar hittills!

  9. #9
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    Nu är jag säkert mer negativ än de flesta men mitt råd är att fundera på vad du egentligen vill uppnå i slutändan. Är målet att rikta länkkraft till 2-3 projekt du vill satsa på så säger min erfarenhet att du får ut så mycket mer av tiden om du fokuserar på ett projekt och bygger kvalitativa länkar till det. På så vis slipper du fixa webbhotell, domän, webbdesign, innehåll och länkar till 40 småprojekt som kräver administration i framtiden. Genom att fokusera på kvalité så vet du dessutom att du har ryggen fri vid framtida förändringar i sökmotorerna. Det blir, i mina ögon, mer långsiktigt.
    Låter vettigt. Hur många satellitsidor och/eller allmänna bloggar rekommenderar du?

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tror jag och Stefan är rätt överens här.

    Jag håller på med lite egna Affiliate projekt i olika branscher och för mig handlar det alltid om att i första läget bygga ett brand. En riktigt stark sida som man senare kan utvidga genom att bygga andra sidor i samma / liknande nischer som är brandade av huvudsidan. På så sätt är jag aldrig orolig över vad Google ser eller inte ser. De skiter i om jag äger 10 sidor som länkar till min egna sida, för allting är kvalitativt och allting är relevant. Länkande måste vara logiskt. Om jag har en sida med 10 länkande domäner där jag äger alla 10 så är det konstigt. Har jag 450 länkande domäner och 10 av dom är från mina egna högkvalitativa sidor är det inga problem.

    Om jag ska ge ett exempel så bygger jag något som www. phuket.se och gör den massiv. Där finns oändligt med affe-pengar att dra in förstås. Men sen kan man ju utvidga med ganska många sidor som man kan ha som sidoprojekt. Jag siktar aldrig på ett nummer, utan jag satsar på att fylla på med content hela tiden. Ibland på huvudsidan, ibland på nya sidor. (restaurang guide kanske passar på hemsidan, utflykter runt patong kanske passar på en annan sida)

  11. #11
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av je019 Visa inlägg
    Var går gränsen för en tunn sida? Jag har skrivit 6 sidor på min första moneysite med snitt 300 ord på varje sida (mellan 100-400 per sida). Var går gränsen mellan en tunn sida för en satellit? Jag kommer skapa 1 inlägg per länk som är relevant. Så det blir ju en hel del text på dem. Sedan ska jag även ha några texter som inte har någon länk utan som bara fyller ut satellitsidorna.
    Tunnt innehåll går inte riktigt att mäta i antal ord eller artiklar. Det är en stor skillnad mellan "tunt innehåll" och "lite innehåll".

    Skapa sidor och artiklar som har ett värde för en besökare. Mycket fakta, handfasta tips, användbara verktyg, visa data på ett attraktivt sätt, komplettera med bilder och video till exempel.

    Du kan få ett riktigt bra exempel för att visa på att det inte är mängden text som spelar roll.
    Open Site Explorer, rankar normalt mellan 1 och 4 på Google.com för ordet "backlink analysis" (kom på det för att det var med i senaste WBF).
    De har omkring 50 ord totalt på sidan, inklusive ord i navigeringslänkar och liknande, och nämner där inte termen.
    Men, innehållet på sidan är utan tvekan topp 4 i världen för den sökningen. Det är så långt man kan komma från "tunt innehåll", utan att rabbla massa ord.

  12. #12
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Då har jag fått ett grepp om hur det är. Tackar för era svar! Har varit mycket hjälpsamt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Blogginlägg om hemsida
    Av Haren i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 21:30
  2. Hemsida med PR6-8 köpes
    Av xxxphxxx i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 12:00
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 16:54