Resultat 1 till 5 av 5

Läxhjälp eller laxhjalp

  1. #1
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Hej. Ingen aning om jag lägger frågan i rätt kategori så ursäkta om jag gör fel.
    Jag har läxhjälpen.com och laxhjalpen.com. En av dessa ska jag ha som min huvudsida medan den andra bara ska peka dit (så jag får de som skriver "fel").
    Men vilken bör jag ha som huvudsida så jag syns bäst? Tänker på att ä inte blir så bra i domännamn...
    Jag kommer sika på att ranka högt på orden "läxhjälp gävle" .
    Förslag?

  2. #2
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Just när det gäller länkning så vet jag att på vissa håll kan det vara krångligt att länka till en domän som innehåller å ä ö, just av det skälet kör jag hellre utan svenska bokstäver.

    I ditt fall skulle jag använda: laxhjalpen.com

    Dock så kan du ha kvar läxhjälpen.com och göra en 301-redirect till laxhjalpen.com på så vis kan användaren skriva läxhjälpen.com i webbläsaren om det känns mera naturligt. En com domän kostar inte så mycket, lika bra att ha kvar den.

  3. #3
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Stort tack. Då väljer jag laxhjalpen. Tack

  4. #4
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Strongman Visa inlägg
    Just när det gäller länkning så vet jag att på vissa håll kan det vara krångligt att länka till en domän som innehåller å ä ö, just av det skälet kör jag hellre utan svenska bokstäver.
    I exempelvis artikelkataloger är det i så fall helt ok att länka "läxhjälp" i en text till domänen "laxhjalp", och det är ingen skillnad ur SEO-synpunkt mot att istället länka till den svenska stavningen?

    På vilket sätt kan det bli krångligt? Intressant diskussion, skulle vilja veta lite mer...

  5. #5
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    I exempelvis artikelkataloger är det i så fall helt ok att länka "läxhjälp" i en text till domänen "laxhjalp", och det är ingen skillnad ur SEO-synpunkt mot att istället länka till den svenska stavningen?

    På vilket sätt kan det bli krångligt? Intressant diskussion, skulle vilja veta lite mer...
    Ja det är okej att länka till den "osvenskt" stavade domänen med en svensk stavad ankartext.
    I detta exempel Läxhjälp.

    Dock skulle jag rekommendera att du köper båda domänerna om det är ett seriöst projekt. Och pekar exempelvis www.läxhjälpen.se till www.Iaxhjalpen.se

    Att det är krångligt att länka har att göra med att åäö måste skrivas om till en annan form för att garanterat fungera överallt. Testa att länka en domän med åäö i tex Skype, det fungerar inte, om du inte skriver den konverterade formen. Testa på olika sajter så ser du hur bra det fungerar. Skriver från plattan så kan inte skriva eller ge underlag riktigt.

    Förstod du eller har du några frågor.
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2013-01-21 klockan 17:28. Anledning: Regel 1

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)