Resultat 1 till 14 av 14

Duplicate content straffad

  1. #1
    jumas avatar
    juma juma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    25
    Råkade få test-versionen av en sajt indexerad och blev nu straffad pga detta.

    Har lagt in noindex, nofollow och disallow / i robots.txt på sajten. - Finns det något jag kan göra för att påskynda processen att få bort test-sajten från Googles index och återfå mina placeringar för orginalsajten.

  2. #2
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Radera testsajten? Den borde du ju hosta lokalt i en testmiljö, och inte på ställen där en besökare kan halka in!

  3. #3
    jumas avatar
    juma juma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
    Radera testsajten? Den borde du ju hosta lokalt i en testmiljö, och inte på ställen där en besökare kan halka in!
    Yes, det hade varit betydligt bättre. Servern skiljer sig en del mot lokala miljön plus att det finns en del kopplingar till externa system som därför gör att vi behöver ha den här setupen...

  4. #4
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Går det att låsa access till sidorna? Det skulle ju kunna vara ett sätt. Canonical skulle också fungera om det ställs in korrekt!

  5. #5
    jumas avatar
    juma juma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
    Går det att låsa access till sidorna? Det skulle ju kunna vara ett sätt. Canonical skulle också fungera om det ställs in korrekt!
    Ja, det har vi gjort. Går inte att komma åt test-sidan utan lösenord.

  6. #6
    jumas avatar
    juma juma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    25
    Googles sökspindlar söker igenom sidan varje dag och de borde väl ha upptäckt blockeringen nu, 24h efter? Har googlat runt men inte hittat mycket info om hur lång tid det kan ta...

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det är skillnad på när Googles spindlar besöker en webbplats och när de uppdaterar sitt index.
    Tiden det tar kan variera från några minuter till dagar. Ibland ännu längre tid.

    Nog därför du inte hittar några uppgifter om hur lång tid det tar.

  8. #8
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    nyfiken.. hade du kopplat in analytics koden på test sajten innan google hittade den?

  9. #9
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av juma Visa inlägg
    Har lagt in noindex, nofollow och disallow / i robots.txt på sajten.
    Ta dort "Disallow: /" från din robots.txt-fil. Det kommandot kan möjligen användas för att hålla Google borta från sidor de inte redan indexerat, men är inte ett bra verktyg för att ta bort indexerade sidor. Det som normalt händer är att de helt enkelt behåller URLen i sitt index, men uppdaterar inte innehållet där, då de inte får läsa sidan. De kommer alltså inte få reda på att du ger en 404 eller att du lagt till en noindex-tagg på sidorna.

    Jag skulle ta bort hela sajten, och göra 301 redirects till motsvarande sidor på den nya sajten. När Google har plockat bort det mesta kan du möjligen ta bort redirecten och skicka ett 404-svar istället.

  10. #10
    jumas avatar
    juma juma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av gelki Visa inlägg
    nyfiken.. hade du kopplat in analytics koden på test sajten innan google hittade den?
    Ja, påverkar detta indexeringen?

  11. #11
    jumas avatar
    juma juma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Ta dort "Disallow: /" från din robots.txt-fil. Det kommandot kan möjligen användas för att hålla Google borta från sidor de inte redan indexerat, men är inte ett bra verktyg för att ta bort indexerade sidor. Det som normalt händer är att de helt enkelt behåller URLen i sitt index, men uppdaterar inte innehållet där, då de inte får läsa sidan. De kommer alltså inte få reda på att du ger en 404 eller att du lagt till en noindex-tagg på sidorna.

    Jag skulle ta bort hela sajten, och göra 301 redirects till motsvarande sidor på den nya sajten. När Google har plockat bort det mesta kan du möjligen ta bort redirecten och skicka ett 404-svar istället.
    Tack för tipset!

  12. #12
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av juma Visa inlägg
    Ja, påverkar detta indexeringen?
    Definitivt. Du talar ju om för Google ganska handmässigt att du har gjort en ny sida / sajt. Så logiskt sätt så är detta ganska nära en förklaring. Jag gjorde ett sånt experiment och testade att göra en ny sajt på en gammal och gjorde bara en underkategori som hette "New" i denna lade jag den nya sajten men den var helt fri från utlänkningar externt eller länkningar mellan orginal sajten och den nya. Utan att lösenordsskydda den nya sajten. ingen sajtmap, robots.txt eller liknande eller analytics påkopplad. JAg kopplar alltid på sådana saker när jag väl kör live för att testa nån vecka eller två. Jag har gjort så några gånger och sålänge man inte länkar in från någon sajt till den nya så kan ju google lämligen inte heller se den nya sajten. Men jag rekommenderar ändå att man lösenordsskyddar alla avdelningar på den nya sajten om man testar live ändå för säkerhetskull.

  13. #13
    jumas avatar
    juma juma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    25
    Sidan är fortfarande inte borttagen ur indexet. Hjälper det att lägga till sidan i webmaster tools?

  14. #14
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av juma Visa inlägg
    Råkade få test-versionen av en sajt indexerad och blev nu straffad pga detta.

    Har lagt in noindex, nofollow och disallow / i robots.txt på sajten. - Finns det något jag kan göra för att påskynda processen att få bort test-sajten från Googles index och återfå mina placeringar för orginalsajten.
    Sätta noindex i robots är ingen garanti för att bli borttagen från Googles Index.
    Finns det en sida som länkar, så finns risken att den inte tas bort.

    Du behöver sätta noindex i meta för att vara säker på att google tar bort den.
    Använd Remove URL verktyget I WMT om du vill få bort den direkt.

    Tips: Sök alltid efter svaret först på Googles Officiella hjälp sidor / forum
    Här är länken till det aktuella ämnet:
    Kod:
    http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=93708

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content
    Av Guran i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 11:28
  2. Duplicate content
    Av Fredrik Lundahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 18:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  4. Flytta content från straffad sida till ny domän
    Av Erik i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 11:58
  5. Duplicate content
    Av johant i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 20:31