Resultat 1 till 7 av 7

Hur bör jag tänka med webbhotell?

  1. #1
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Hej!

    Jag jämför olika alternativa lösningar för hur jag ska ge webbhotell till mina domäner. Jag har övervägt seohosting, en VPS med extra IP och olika webbhotell. Men jag blir inte klok på hur viktigt det är med att sprida ut IP adresserna, hur bra webbhotell man behöver osv... Det jag ska jobba med är affiliate och jag har planer på ca 80 domäner på sikt. Men samtidigt vill jag inte ha en spärr där, utan jag vill ha möjligheten att växa ännu större. Mina hemsidor är inga större sidor, utan tanken är att de på ett eller annat sätt ska klicka sig vidare ganska snabbt. Jag länkar inte mellan mina hemsidor.

    Vad för alternativ skulle ni föredra?

    Jag har övervägt VPS hos crystone, men att sätta upp VPSen skulle tydligen inte vara det lättaste. Någon som har någon erfarenhet av detta?

    Tacksam för svar
    JE

  2. #2
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Ska försöka att svara på några av dina frågor, även om alla inte har ett bra svar.

    Hur viktigt det är att sprida ut IP-adresserna är svårt att säga, men självklart ska det se så naturligt ut som möjligt. Att 10 av 10 inlänkar kommer från samma IP-adress klassar inte jag som speciellt naturligt.

    Jag gjorde en gång ett test (ett mycket litet sådant ska tilläggas, så dra inga direkta slutsatser av det) där jag satte upp två sajter och gav dessa länkar från sidor som enbart låg på samma IP. Ingen av sidorna blev straffade, men samtidigt stod de också ganska still i serpen. Andra sidor inom samma segment som startades upp samtidigt och fick inlänkar från olika IP-adresser rankade betydligt bättre. Som sagt, testet var inget stort, men jag tror att det ska ganska mycket till för att du ska bli straffad för många länkar från samma IP-adresser. Samtidigt kan det nog bli problem att ranka med inlänkar från endast en IP-adress. Det är i alla fall min uppfattning.

    När du säger att du inte ska länka mellan dina sidor tycker jag att det kan vara ganska onödigt att sätta upp en VPS. Att skaffa många webbhotell känns också onödigt när du inte ska länka mellan sidorna.

  3. #3
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Kan jag ha 40 domäner per webbhotell? Om jag inte länkar emellan dem?

    VPS känns bra i längden. Och det pga att man kan köpa till IP-adresser med tiden då man växer.

  4. #4
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Om tanken är att du ska länka mellan dina sidor senare så är VPS ett bra alternativ. Om du däremot inte ska göra det förstår jag inte varför du ska ha en VPS eller flera webbhotell.

  5. #5
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Ett litet råd. Nu vet jag inte hur pass ny du är på detta, men om du är i startgroparna att börja med denna bransch så tycker jag inte du ska lägga för mycket fokus på sådana här frågor så som antal IP adresser.

    Väldigt många som vill börja skapa sidor, bli affilaite och fixa sin SEO lägger alldeles för mycket tid och energi på sånna här frågor som knappast kommer ha någon betydelse om man nu inte tänkt bygga ett enorm imperium. Dessutom finns det ingen som kan ge ett exakt svar.

    Lägg istället energi på grunderna och på att skapa riktigt bra sidor med unikt välskrivet innehåll. Allt det här andra handlar mycket om att finjustera och det kommer du säkerligen kunna göra en bra bit längre fram.

    Bara ett tips sådär, vet själv hur lätt man fastnar i frågeställnignar som dessa. En bra ide kan väl vara att skaffa ett webbhotellskonto där du kan ha flera sidor och sedan skaffa ett till om behovet dyker upp.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  6. #6
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Då är jag nog med. Jag vill kunna expandera och jag vill inte ha 3 webbhotell som jag betalar onödigt mycket för i längden då jag förmodligen senare ska skaffa någon form av VPS eller seo-hosting.

    Hur många domäner per webbhotell tror ni är rimligt?

  7. #7
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Jag skulle tippa på att man kan ha en 20-30 per konto hos de vanligaste webbhotellen. Nu vet jag inte vad VPS kostar med har för mig att det är en aning dyrare än 3 webbhotell. Kan ha fel dock.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Robots.txt, hur ska man tänka?
    Av Annika Lindstedt i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 09:02
  2. vad bör man tänka på?
    Av snoddas i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 23:52
  3. Vad bör man tänka på när man låter bygga..
    Av SimonSay i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 14:28
  4. Hur tänka med nya sidor?
    Av robbanf i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 20:59