Resultat 1 till 18 av 18

Automatiska dropdownmenyer

  1. #1
    W2Bests avatar
    W2Best W2Best är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    21
    Vad tycker ni om de dropdownmenyer som blir mer och mer inne - som innehåller alla menyval på alla nivåer?

    Jag tycker inte om det för att det blir extremt mycket interna länkar på samtliga sidor, men med tanke på hur otroligt populärt det börjar bli kanske jag blir tvingad att ändra åsikt framöver.

    Exempel finns bl.a på:
    Bangerhead.se
    Nordea.se
    SEO:at anonymt de senaste åren...

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Nej, jag tycker inte du ska ändra åsikt. Det är, ur SEO-perspektiv, dåligt. (Personligen är jag inte nåt större fan av det ur användarperspektiv heller...)

    Just de två sajterna är väl inte så imponerande i övrigt heller, men jag skulle säga att just Bangerhead gör menyn så dålig den kan bli, med nofollow på alla länkar till underkategorier, och på så sätt späder ut all kraft sidorna har utan att ge någonting vidare.

    Sättet att lösa det på är att istället se till att det är tydligt vad man kan förvänta sig att hitta i respektive kategori, och därifrån länka vidare neråt.

  3. #3
    W2Bests avatar
    W2Best W2Best är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    21
    Okej. Då är vi på samma plan. Jag gillar det inte ur SEO-perspektiv eller ur användarperspektiv.

    Vad ska man säga till Företag som är påväg att byta från en vettig navigering till denna typ? Hur påverkar det att drop-downfunktionen styrs av Javascript?
    SEO:at anonymt de senaste åren...

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag skulle säga att Javascriptet inte spelar nån roll i det här läget. Google hittar länkarna i menyn ändå.

    Jag skulle nog försöka övertala dem om att det helt enkelt inte är värt det, men det är svårt. Har de fått för sig att de ska ha det så så tror jag att det kanske inte räcker med SEO-argument.

  5. #5
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    nu får jag inte skriva url här. men en struktur som tillhör en underordnad struktur ska även visas visuellt för lättare överblick. Låt dig inte luras in i endast nivå 1 strukturer. Eller dölja med att konstruera alla länkar på en sida till alla underordnade sidor. Jag som är lite tradionell av mig behåller gärna saker som faktiskt fungerar, är bra ur SEO och är logiska även för farmor.

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Så länge man har en meny med rimligt antal länkar i så ser jag inga nackdelar att ha det ur ett SEO-perspektiv. (Motivera gärna om jag har fel.) På mina WP sidor brukar jag bygga en dropdownmeny med CSS.

    Om du vill argumentera mot dopdownmenyer så finns argumentet att personer med funktionshinder och nedsattsyn kan har svårigheter att navigera på din webbsida.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  7. #7
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Ubermenu är ett exempel på seo-optimerad dropdown meny för Wordpress.

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Så länge man har en meny med rimligt antal länkar i så ser jag inga nackdelar att ha det ur ett SEO-perspektiv. (Motivera gärna om jag har fel.)
    Nej, Drop Down-funktionen i sig är det inga problem med, det är antalet länkar jag vänder mig mot.

    Problemet som jag ser det är att man helt enkelt späder ut länkkraften för mycket.

  9. #9
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Den här tråden var intressant. Så länkarna i en drop down-meny räknas med av Google och det blir en massor av sitewide länkar av dem? Även om dem ligger i kategorier och underkategorier?

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av ewestergard Visa inlägg
    Den här tråden var intressant. Så länkarna i en drop down-meny räknas med av Google och det blir en massor av sitewide länkar av dem? Även om dem ligger i kategorier och underkategorier?
    Ja. I alla fall i de exempel som tagits upp här i tråden, Nordea och Bangerhead. Även det tips som MOB har på plugin för WordPress skapar menyer där Google läser av länkarna i menyn som just länkar.

  11. #11
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Men om jag har en dropdownmeny med olika nivåer kommer alla sidor räknas då?

    Till exempel: Om jag har Platser som nivå 1, typ Bangkok, Phuket osv och nivå 2 är olika stränder eller lokala platser för just den destinationen, typ Patong Kata Beach för Phuket. Kommer alla dem länkarna räknas eller är det bara den första nivån som får länkkraft?

  12. #12
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ja, alla länkar i menyn delar på länkkraften, tillsammans med alla andra länkar på sidan.

  13. #13
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Ja. I alla fall i de exempel som tagits upp här i tråden, Nordea och Bangerhead. Även det tips som MOB har på plugin för WordPress skapar menyer där Google läser av länkarna i menyn som just länkar.
    Yes, det är exakt som Aaron säger.
    Pluginet som jag gett som exempel gör att Google läser av alla länkar i meny, men den ersätter Wordpress original meny och talar om för Google att det är en meny att tala om.

  14. #14
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Tack för svaren! Sitter och skapar en ny design och hade tänkt mig att använda en dropdownneny, men det känns dumt att små undersidor ska få lika mycket länkkraft som de man vill ranka på.

  15. #15
    W2Bests avatar
    W2Best W2Best är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Yes, det är exakt som Aaron säger.
    Pluginet som jag gett som exempel gör att Google läser av alla länkar i meny, men den ersätter Wordpress original meny och talar om för Google att det är en meny att tala om.
    Menar du att sökmotorerna får en hierarkisk navigering att följa?

    Jag har pratat med flera om detta de senaste dagarna. Samtliga konsultet på företaget jag jobbar på sätter sig emot denna typ av navigering.
    Andra jag pratat med har hävdat att google inte läser länkar som är dolda med javascript, vilket inte stämmer, för text i en drop-down som de exempel jag gett indexeras site-wide.

    Då kommer vi till nästa del. Företag som lägger dels denna form av navigering och sen en footernavigering med samtliga produkter eller samtliga huvud+underkategorier och även om de förekommer flera gånger och endast en av utlänkarna till samma URL räknas blir det ju en 50-60 nya länkar som ligger sitewide.

    Nästa steg då blir att de vill lägga nofollow på en stor del av site-widelänkarna, och jag tycker att man grötar in sig i ett träsk där man försöker täta läckande hål istället för att göra en bra lösning från början...

    Webbyråerna hävdar att detta är det bästa sett ur användarsynpunkt. Finns det någon som har en artikel eller undersökning som visar på detta eller motsatta?

    Någon som har en artikel som visar värdet av olika menystrukturer sett ur SEO-perspektiv. Jag skulle verkligen uppskatta att ta del av sån info...
    SEO:at anonymt de senaste åren...

  16. #16
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Användarsynpunkt / SEO Perspektiv är helt skilda saker och man kan inte rikta in sig blint på ett område utan det gäller att försöka skissa upp en plan som har bägge delarna i balans utifrån vad man vill få ut av hemsidan.

    Att ha en usel navigering / meny ur SEO synpunkt men utmärkt struktur på själva hemsidan och sidorna kommer överväger den usla menyn.
    Det gäller både användare och Google.

    Google Silo Structure / Architecture så kommer du hitta mycket användbart.
    Senast redigerat av MOB den 2013-01-15 klockan 00:05. Anledning: felstavat

  17. #17
    W2Bests avatar
    W2Best W2Best är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    21
    Jag har läst det mesta jag kunnat hitta på ämnet nu, och det verkar vara väldigt olika åsikter både inom SEO och Ux... Hittat 20 exempel på olika för och nackdelar.

    Det mest intressaanta var en artikel om att testa viilka menuval som fick flest klick och sedan rensa på allt annat onödigt. Det var i det fallet 10 länkar som stod för 99% av klicken, och en länk för nästan 50%.
    SEO:at anonymt de senaste åren...

  18. #18
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av W2Best Visa inlägg
    Jag har läst det mesta jag kunnat hitta på ämnet nu, och det verkar vara väldigt olika åsikter både inom SEO och Ux... Hittat 20 exempel på olika för och nackdelar.
    Det jag syftade på hade inte med menyer att göra.

    Citat Ursprungligen postat av W2Best Visa inlägg
    Det mest intressaanta var en artikel om att testa viilka menuval som fick flest klick och sedan rensa på allt annat onödigt. Det var i det fallet 10 länkar som stod för 99% av klicken, och en länk för nästan 50%.
    Att testa sig fram är alltid en bra idé.
    Vissa tjänar på att ha fullproppade menyer (t.ex e-handels sidor med stort utbud där sökmotorer genererar lite trafik) medan andra tjänar på att ha slimmade menyer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Automatiska länksystem
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-09-01, 22:25
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 10:05
  3. Automatiska länkbyten och artiklar
    Av Mortfiles i forum Länkbyten
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 12:18
  4. Pagerank script - Automatiska förfrågningar
    Av Magnus-SEO i forum PageRank
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 01:13
  5. Automatiska url-omskrivningar ger duplicate content?
    Av Niclas Strindell i forum URL-omskrivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 00:42