Resultat 1 till 17 av 17

Artikelkataloger riskabla?

  1. #1
    Matssons avatar
    Matsson Matsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    16
    Min uppfattning när jag läser amerikanska bloggar är att många tar avstånd från artikelkataloger, och menar att det definitivt är riskabla länkar som riskerar att straffa din site.

    Jag har använt svenska artikelkataloger tidigare och länkat till min "money site", och har haft stor framgång med detta, men överväger nu att helt sluta bygga länkar därifrån.

    Vad är era tankar, är artikelkataloger något man bör akta sig för? Om de nu inte skulle innebära någon risk för att bli straffad, tror ni istället att svenska artikelkataloger snart kommer tappa allt värde, då deras främsta syfte är att skapa länkar? Skulle ni fortsätta använda dem, men "tvätta" länkarna genom att rikta dem mot en satellitsida som i sin tur länkar till huvudsiten?

    Jag är mycket intresserad av era tankar!

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Visst kan det finnas en risk, men samtidigt så finns det ett så brett spektrum av artikelkataloger idag med allt ifrån rent skräp till sånna som faktiskt är riktigt bra.

    Ett tips om du vill vara på den "säkra" sidan är ju att länka från artikelkatalogen till din satellit etc och sen vidare till din moneysite.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Självklart innebär länkar från artikelkataloger en hög risk. Risken att de resulterar i ett filter eller en manual action finns där. Dessutom finns det en överhängande risk att länkarna helt enkelt slutar ha något värde, och du har lagt ner arbetstid för ingenting.

    Det betyder inte att det inte funkar att använda artikelkataloger för länkbygge, men det är en kortsiktig strategi.

  4. #4
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Matsson Visa inlägg
    Jag har använt svenska artikelkataloger tidigare och länkat till min "money site", och har haft stor framgång med detta, men överväger nu att helt sluta bygga länkar därifrån.
    Ouch.
    Jag förstår inte varför du ska sluta använda något som du har haft stor framgång med bara för att du har läst någonstans att det är riskabelt.
    Det finns många tomtar som byter ut vart tredje ord mot en synonym eller ännu bättre, kopierar av andras texter och sen lägger upp de på hundratals
    AA Approve artikelkataloger som är de-indexerade och sen gråter över att deras sida har blivit straffad.

    Om nu artikelkataloger är så totalt värdelösa i Googles ögon varför har ezinearticles och buzzles PR6, articlesnatch och articlebase PR5?
    Artikelparadis PR3

    Alla de artiklar som rankar top 10 då?
    De har PR, de är indexerade och artiklar återfinns i bra positioner på serpen.
    Google måste verkligen hata artikel kataloger.

    Google rensade ut alla skräp kataloger i samband med Panda och gör nya utrensningar hel tiden på skräp kataloger som ploppar upp.
    De som har klarat sig är kataloger som ger värde enligt Google.
    Se till att skriva unika artiklar och lägg upp dina artiklar på artikelkataloger som har överlevt Panda, och är indexerade och har PR.
    Katalogen ska också vara modererad och artiklar som inte är unika, har för många länkar osv ska filtreras bort.
    Variera även ditt länkbygge så du inte bara har länkar från artikelkataloger och du kommer säkerligen fortsätta att ha lika stor framgång ett tag till framöver.

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jo, jag håller med både Aaron och MOB här. Att använda dåliga artikelkataloger var dåligt förut, och det är ännu värre nu. Många av dom har fått en rejäl push neråt och det finns kataloger som är direkt skadliga också. Men det finns så klart undantag, och gör du det korrekt så är det förstås inga problem att använda artikelkataloger som en del av ditt länkbygge. En sak tycker jag är väldigt noga att poängtera, och det är vad MOB nämner i slutet på sin post. Detta med kataloger och artikelkataloger kan vara en del av din strategi, men förlita dig inte enbart på detta och tro att du nu har en komplett strategi för länkbygge. Har du 19 länkar till din site / undersida från 19 olika artikelkataloger så kvittar det hur bra de katalogerna är, du kommer inte få ett långsiktigt resultat oavsett.
    Variation bland länkarna och ankartexterna äger.

  6. #6
    Matssons avatar
    Matsson Matsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    16
    Många bra och intressanta svar! Jag är mycket tacksam, men ser gärna att diskussionen fortsätter ifall fler har åsikter angående artikelkataloger som de vill dela med sig av.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu är förvisso länkar som skapas aktivt en risk i princip alltid. Oavsett om det är länkbyten, länk- eller artikelkataloger, bloggposter, faktasidor, etc.
    Håller med MOB och Niklas här, rätt skött i rätt katalog så är risken försumbar. Och ha variation i länkbygget för övrigt som de påpekar också.

  8. #8
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Jag har postat artiklar i 6 olika svenska artikelkataloger och kan väl inte direkt säga att jag hittills märkt av någon jättepositiv effekt av detta. Vad har ni andra för erfarenhet?

  9. #9
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Det beror på ett antal faktorer. Bland annat hur din artikel är utformad, styrkan på katalogen, OBL på artikelkatalogen du länkar ut från, men också konkurrensen i serpen. För mig så har artikelkataloger hjälpt en hel del i vissa serpar, men i hårt konkurrensutsatta serpar har det inte gjort ett smack.

  10. #10
    Micke Erikssons avatar
    Micke Eriksson Micke Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    41
    Vill nämna i den här tråden att jag har postat en artikel i vardera katalogerna halsoartiklar.se, infhost.com och artikel24.se där jag optimerat för ett hyfsat konkurrensutsatt ord. På en vecka så har det ordet klättrat från plats 33 till 19 på svenska Google. Tycker det är bra betalt mot en liten ansträngning.

  11. #11
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Canvio katalogerna du nämner är förmodligen några av de bättre svenska som finns idag. Däremot är jag lite nyfiken på hur du med säkerhet kan säga att just de länkarna fick dig att klättra?
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  12. #12
    Micke Erikssons avatar
    Micke Eriksson Micke Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    41
    @Legendarisk, baserar uppgiften på att sökordet varit stabil på 33:e plats en lång tid och ingen optimering, varken on-page eller off-page, har gjorts i.a.f. det senaste halvåret. Åtgärden att lägga upp dessa tre artiklar är den enda optimeringen som gjorts och därför utgår jag från att det är artiklarna som påverkat resultatet.

  13. #13
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Ja Canvio det är ju intressant fakta helt klart. För min del så kan det nog vara så att utgångspunkten var ett något högre resultat vilket gör det svårare att klättra. Det är ju klart svårare att klättra från t.ex. 15:e plats än från 33:e plats. Sen om man vill placera ut sina artiklar i kataloger med DA över 40 så har vi inte så många att välja på i dagsläget.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller med Canvio där att det är inte så svårt att mäta effekten av länkar. Skulle t.o.m. vilja säga att det är ett grundkrav för att syssla med SEO.
    Kan man inte mäta effekten av åtgärder så är man ute och famlar i blindo.

  15. #15
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Håller med Canvio där att det är inte så svårt att mäta effekten av länkar. Skulle t.o.m. vilja säga att det är ett grundkrav för att syssla med SEO.
    Kan man inte mäta effekten av åtgärder så är man ute och famlar i blindo.
    Japp, så är det så klart. Man får även jämföra det med andra typer av länkanskaffning. Vad ger bäst effekt i förhållande till tiden man lägger ner? Är det bättre att leta upp bra bloggar där man kan gästblogga än att publicera artiklar i artikelkataloger?

  16. #16
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Håller med Canvio där att det är inte så svårt att mäta effekten av länkar. Skulle t.o.m. vilja säga att det är ett grundkrav för att syssla med SEO.
    Kan man inte mäta effekten av åtgärder så är man ute och famlar i blindo.
    Självklart är det så. Läste lite fel i hans inlägg och trodde att han länkat till en massa artikelkataloger men att juste de tre gav effekt.

    I det här fallet är det ju dock uppenbart eftersom inget annat arbete gjorts.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  17. #17
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    All SEO innebär risk. Artikelkataloger är inget undantag. Se till att använda artikelkataloger som en del i din mix av inlänkar.
    Använd de som har högre kvalitet och ser seriösa ut. Arbeta inte enbart med kataloger, utan använd dem som en del i ditt bygge.
    Sedan de två större uppdateringarna förra året, så får man vara extra försiktig med sitt länkbygge och sitt innehåll oavsett vilka metoder du använder.

    Bygg i första hand din egen sajt först! Oavsett vilken nisch du arbetar med.
    Du tar dig en bit uppåt med en välbyggd informativ sajt, som ger besökaren och Google vad de vill ha.
    Bygger du en bra sajt i första hand och dina länkar i andra hand, så "tar" länkarna bättre. Du kommer att behöva färre inlänkar för att ranka högt.

    Sprid ut din länkprofil genom att använda dig av varierande ankartexter och olika metoder för att skaffa dig dina länkar.
    Väldigt lite innehåll på nätet får ju naturliga länkar tyvärr.

    Här nedan ser du en tråd med några av de sätt du kan skaffa länkar på:

    http://www.seo-forum.se/showthread.p...5010#post55010

    Jag har svarat lite längre ner i tråden, om några av de enklaste sätten som du kan använda för att skaffa dig inlänkar.
    Senast redigerat av Petter Hedman den 2013-01-18 klockan 17:49.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svenska artikelkataloger
    Av Urban G i forum Kataloger
    Svar: 434
    Senaste inlägg: 2019-10-31, 12:19
  2. Danska artikelkataloger
    Av Kreditkort i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-24, 10:18
  3. Lönt med engelska artikelkataloger ?
    Av pleyya i forum Kataloger
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 16:16
  4. Artikelkataloger?
    Av Bjorn i forum Kataloger
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 19:41
  5. Artikelkataloger
    Av Tina Isola i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 09:36