Resultat 1 till 5 av 5

Passiva inkomster?

  1. #1
    Göran Jacobsons avatar
    Göran Jacobson Göran Jacobson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    35
    Jag vet inte om jag har postat det här ämnet i rätt kategori här på forumet. Om det så skulle vara att det har hamnat fel så får väl Urban eller någon annan moderator flytta det till rätt ställe. Jag får i så fall skylla på att jag bara är en okunnig content writer

    Min fråga rör ett uttryck som jag ofta stöter på i olika sammanhang på webben. Man talar om "passiva inkomster" och "making money while you sleep". Har förstått att detta fenomen delvis hör ihop med de områden som finns representerade här på seo-forum, men i övrigt så är jag helt okunnig om vad som menas med "passiva inkomster".

    Därför tänkte jag helt enkelt bara slänga ur mig frågan till er SEO-experter. Vad är "passiva inkomster/making money while you sleep" för något? Finns det någon som kan berätta mer om detta för mig? Vad går det ut på? Hur bär man sig åt för att dra in deg medan man sover? Berätta, berätta!

    Ha det jättebäst allihop!
    Göran

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Roligt att du tog upp just det här ämnet då det är något jag brinner rätt mycket för.

    Gällande begreppet passiv inkomst så kommer du säkert få lika många svar som antal personer du frågar. För mig så innebär passiv inkomst att man gör arbete en gång men får sedan betalt flera gånger om framöver utan att behöva göra om arbetet.

    Motsatsen kan man säga är aktivt arbete, exempelvis ett "vanligt" jobb där du är anställd. Där jobbar du aktivt (byter timmar mot pengar) varav du får betalt för det arbete du gör EN gång. Vill du ha mer betalt så får du göra arbetet en gång till.(Byta fler timmar mot pengar).

    Nästa sak man kan fundera kring är om det verkligen finns något arbete som är helt och hållet passivt. Hur det än är så behöver många passiva inkomstkällor som jag ser det underhållas. Ta exempelvis en hemsida där du har Google Adsense reklam på. Du lägger inititalt ner en massa arbete för att få struktur på sidan, skriva innehåll och sedan sköta din SEO. Förhoppningen är sedan att sidan kommer fortsätta att ticka in pengar framöver utan att du behöver jobba aktivt med den igen. Detta är visionen.

    Men verkligheten är snarare att du behöver underhålla sidan med tiden, skriva nytt content, SEO osv. Dock så är min poäng här att det är skalbart till skillnad mot vad ett vanligt timarbete är. Arbetet för att underhålla sidan är långt ifrån lika omfattande som att en gång skapa grunden i min mening. Har du ett vanligt arbete så krävs det däremot samma antal timmar för att få din nästa lön.

    Vad har du själv för bild av vad passiv inkomst är?
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tycker begreppet "Passiv inkomst" är lite felaktigt, för man får ju faktiskt jobba med sidan för att den ska börja generera pengar. Men det man syftar på är att man bygger upp en sida som ska generera trafik, och med hjälp av den trafiken tjänar man pengar.

    Som ett exempel: I ditt fall som content writer skulle det kanske vara intressant att teama upp med någon som bygger en hemsida och någon som bygger lite länkar osv. Du skriver, den andra optimerar och person tre kodar. Ni väljer att satsa på ett ämne, säg att ni är intresserade av staden Paris.
    Så ni skriver en sida om Paris, optimerar för den, och sen när ni fått trafik till sidan kontaktar ni olika företag som kan vara intresserade av att annonsera på er sida. Ni redovisar för ranking och / eller trafiken, de berättar vad de är villiga för att betala och vad för sorts annons de kräver. Företagen ni kontaktar beror på kreativiteten hos er själva och innehållet på sidan. Men lämpligen resebolag i Sverige, hotell i Paris, restauranger i Paris, etc etc etc.

    Det "passiva" här är att när ni är nöjda med hur ni rankar, och hur mycket trafik ni drar in, då tickar ni bara in pengar från annonserna utan att behöva göra något med hemsidan. Ni har redan gjort arbetet och nu kan ni gå vidare till nästa projekt. Många jobbar så här, som affiliates. Man bygger upp en sida, genererar trafik via Google eller Sociala Medier, aktiverar annonser, sen går man vidare till nästa projekt.

    I en drömvärld har man 20-30 sidor som tickar in pengar till en medan man själv ligger i en solstol och tittar på lätt-klätt Men det tar ju ett tag att komma dit, och det kräver mycket arbete innan man hamnat där.

    Hoppas det var en okej förklaring Göran.

  4. #4
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Risken med den traditionella synen (bygg en sajt och låt den ligga) är följande inkomstkurva:



    Idag finns det väl 2-3 olika accepterade definitioner av passiv inkomst.

    1. Du arbetar regelbundet men har möjlighet att lämna några dagar eller rent av en månad utan att inkomsterna påverkas av att du varit iväg. Blir en form av passiv inkomst när du inte är närvarande men kräver ändå regelbundet underhåll.
    2. Du plockar ur dig själv ur ekvationen genom att t.ex. lägga ut arbetet på tredje part eller genom att anställa. Du blir en form av ägare som tar större beslut men sedan delegerar ut ansvaret så att det genomförs medan du sysslar med annat.


    Definitionen brukar ofta innebära en kort period av hårt arbete för att sedan trappa ner och antingen låta andra sköta arbetet eller att själv underhålla det då och då. Problemet är att om man helt undviker underhållet så kommer det förfalla och då är man tillbaka på ruta 1. Lite som äga hyreslägenheter. Du kan låta det förfalla men inkomsterna kommer falla successivt i takt med att kvalitén sjunker tills det enda vettiga är att riva och börja om.

  5. #5
    Göran Jacobsons avatar
    Göran Jacobson Göran Jacobson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    35
    Tack för goda råd och tips, grabbar

    Jag är som sagt var helt okunnig i ämnet men ni har ökat min kunskap om detta genom att reda ut begreppet "passiv inkomst" för mig. Det vore verkligen lockande att prova vingarna i ett projekt som liknar det som du Niklas beskriver. Tack igen till er alla tre för att ni tog er tid att svara på min frågeställning.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nu ska jag sälja min guldgruva - Blogg med PASSIVA inkomster
    Av sgmdesign i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 12:40
  2. SÄLJES: Jämförelsesite SMSlån. Stabila inkomster
    Av WingeN i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 13:30
  3. Hemsidor med inkomster köpes
    Av dillmeck i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 20:45
  4. Bokföring Adsense-inkomster
    Av Niklas i forum Övrigt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 17:03