Resultat 1 till 15 av 15

Googles vinst minskar - Orsaker och konsekvenser?

  1. #1
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Googles vinst föll med 20% under det tredje kvartalet i år. En ganska markant försämring. Börsvärdet sjönk med 8% (även om det totalt ökat med ca 15% sedan sommaren).

    Tänkbara och nämnda anledningar:

    1. Inkomstmodellen är inte lika framgångsrik. Internetanvändarna bler alltmer "utbildade" och kan skilja sökresultat från ren reklam. Googles prat om att även reklamen är relevant är förvisso delvis sann, men tenderar även att bli floskler emellanåt (personlig åsikt). Internetanvändarnas benägenhet att klicka på sökrelaterade annonser har sjunkit fyra kvartal på raken.

    2. Allt fler använder smartphones och tablets. Google har ännu inte lyckats här som man gjort på "traditionella PC". Folk använder oftare appar vid sök.

    3. Förvärvandet av Motorola, för 12,4 miljarder dollar. Störst vill bli större, men är det verkligen det kunderna vill ha? Är steget in på hårdvarumarknaden rätt väg? Är fokus fel, eller är det rätt att ta upp kampen med bla Apple?

    Vad tror ni? Hur kommer Google igen? Blir deras närmaste tio år lika guldkantade som de senaste tio?

    Källa: http://www.businessweek.com/news/201...ysts-estimates
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Jag tror helt klart på företaget men däremot tror jag att deras produkt adsense exempelvis har nått en mättnad sedan en tid. Men sen kommer dem ju släppa fler tjänster de tjänar perngar på, det är jag helt övertygad om.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tycker det är ganska logiskt. En enkel analys, utan någon större insyn, tänk på hur starkt deras brand är på stationära datorer och laptops, och jämför med smartphones. Fler och fler användare lägger mer och mer tid på sina smartphones, och där är det ju "ingen" som använder Googles produkter.

    "Vad tror ni? Hur kommer Google igen? Blir deras närmaste tio år lika guldkantade som de senaste tio?"

    Jepps. De har vad som krävs, högar med pengar. De köper hjärnor, bryr sig inte om en "nisch" och är inte rädda för att spendera, vilket betyder att de alltid kommer vara framgångsrika.

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Som Niklas säger här, sedan har ändå börsvärdet ökat med 15% sedan i somras vilket är rätt mycket så de är ju troligtvis på rätt väg redan nu.

  5. #5
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Tycker det är ganska logiskt. En enkel analys, utan någon större insyn, tänk på hur starkt deras brand är på stationära datorer och laptops, och jämför med smartphones. Fler och fler användare lägger mer och mer tid på sina smartphones, och där är det ju "ingen" som använder Googles produkter.

    "Vad tror ni? Hur kommer Google igen? Blir deras närmaste tio år lika guldkantade som de senaste tio?"

    Jepps. De har vad som krävs, högar med pengar. De köper hjärnor, bryr sig inte om en "nisch" och är inte rädda för att spendera, vilket betyder att de alltid kommer vara framgångsrika.
    Jag tänker nog och skrev nog också i liknande banor i går/förrgår. Dock är deras överlägset största inkomstmodell de sökrelaterade annonserna och där sjunker intäkterna ganska radikalt. Sökmotorn Google genererar ju inga pengar i sig, tvärtom kostar den miljarder per år. Därför tror jag denna fråga är extremt högprioriterad inom deras toppskikt och tankesmedja, utan att de berättar det för oss. Dvs, hur skall vi (läs: Google) få folk att fortsatt klicka på betalade länkar, trots att de blir mer internetmedvetna?

    Jag klickar otroligt sällan på sponsrade länkar, trots att jag ofta använder Google ≈50-100 gånger per dag. Hur är det med er?
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  6. #6
    Reachgrounds avatar
    Reachground Reachground är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
    Jag klickar otroligt sällan på sponsrade länkar, trots att jag ofta använder Google ≈50-100 gånger per dag. Hur är det med er?
    Undrar hur många annonser jag sett under åren med Google? Säkert tiotusentals. De få gånger jag klickat (säkert under 100 gånger) är det oftast för att jag är nyfiken på vad det är för företag som annonserar. Minns till och med de gånger jag klickat för att jag var genuint intresserad av annonsen. I år var det en distansutbildning som jag fortfarande funderar på att ta.

    Det skulle vara intressant att se hur annonserna skulle se ut om de kunde anpassa sig för sammanhang istället för enstaka ord/fraser. Chansen att jag kommer klicka på en annons för en bank när jag använder ordet "ekonomi" i ett mail är väldigt liten.

    Funderar också över Googles förändring i sina gratistjänster. Det var många år sedan jag flyttade över mina dokument helt till Google (Drive) Docs. Förändringen av interfacet i mail och dokumenthantering var helt värdelöst. Gråa menyer där man inte kan urskilja vad som är vad. Förenkling av dokumenthantering där man inte längre ens kan lägga in sidnummer i innehållsförteckningen. Småsaker kan tyckas, men när man använder verktyget varje dag spelar det roll. I Gmail använder jag numera ett plugin som lägger till subtila färger för bättre översikt. Kollade runt bland diskussionerna och det verkade vara många som inte tyckte om förändringen. Nåväl, har ingen statistik som stödjer min teori men det var faktiskt första gången som jag kände att Google skiter i vad folk tycker. Byte av interface blev till sist ett tvång.

    Min personliga gissning är att Google gått från att vara ett stort företag med gräsrotskänsla till bara ett stort företag. Någonting har hänt och det märks. Tror det vore bra för alla om Google fortsätter gå back och måste fundera över hur de hanterat utvecklingen under åren. Det är nästan aldrig bra när någon har monopol.
    Senast redigerat av Reachground den 2012-10-19 klockan 20:14. Anledning: Jag åt en glass

  7. #7
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej Reachground,

    Intressanta iakttagelser och ett bra resonemang.

    Fortfarande är ju Googles vinster enorma, men inte lika enorma som de senaste kvartalen. Jag kan hålla med om att gräsrotskänslan och hypen kring Google mattats av de senaste åren, men det är nog oundvikligt för en sådan global jätte. Nåja, undantaget Apple.

    Jag själv något av en Google-fanboy förr (gillar dom fortfarande) och läste allt jag kunde hitta om deras fascinerande framgångssaga. Dock skall de nog passa sig för att bli frånvända sina kunder och användare. Utan dem är inte ens Google något.

    Jag kommer med spänning se fram emot nästa kvartalsrapport. Kanske har det vänt då? Kanske är den ännu mer alarmerande? Spänningen är olidlig.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  8. #8
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Jag gillar Google fortfarande starkt personligen men jag har fått indikationer från andra företagarna att Google har allt för mycket monopol. Och detta gör att flera av dem är skeptiska till att Google samlar ihop för mycket data om folk. Många är skeptiska huruvida Google hanterar all den enorm data mängd. Och vad Google kan använda den informationen till. Här uppstår en rädsla typ den typ av rädsla när vi tyckte att Microsoft var enorm med sin Webbläsare och operativ. Microsoft hade också sina rötter i konsumentens marknad när datorerna initierades innan de började att roffa åt sig företag och företagslösningar. Jag får en känsla av att man kan bli stor men förr eller senare mattas storleken av och man hamnar inför en mer balanserad konkurrens, precis som Microsoft har blivit drabbad av. När det gäller Google söktjänster så tror jag också att de kommer fler nischade söktjänster från andra leverantörer. Då blir inte Google ett självklart val för många. Dessutom så tror jag bestämt att fler har lärt sig att första sidan är manipulerad och villigheten att klicka på sidan 2...3 är större än den var förr. Annonser på höger sidan och de tre längst upp och ner till har också gjort sitt snart. Jag klickar bara på dessa om det är något specifikt och jag gör verkligen ett val att göra detta och tänker: Oj nu dras det lite pengar från annonsören. LOL. Så Addwords tror jag på att folk har börjat att klicka mycket mindre på, eftersom dessa ÄR annonser. Och här kommer vi in på om söktjänst annonsernas utforming är så effektivt för användaren? Google vill ju jobba åt en relevant resultat. Hur kan en akutionerad annons vara av relevans? Folk är inte dumma. Eller ja folk börjar att fatta mer.
    Det som är framtid för Google är att jalla på med utveckling av Mobilsöktjänsterna. Och Goolge får inte glömma bort att prioritera användaren och inte annonsören. Eftersom det är användaren som de facto nyttjar Google på det sätt som Google i begynnelsen grundade sig på.
    Men visst Google har hjärnorna, pengarna, kontakterna så det är bara att sätta igång med olika experiment. Förr eller senare hittar man tillbaka men kanske inte tillbaka till super sälj.

  9. #9
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Google "borta" om fem-åtta år. Känns osannolikt. I varje fall finns det amerikanska analytiker som tror det kan bli en realitet:

    http://www.svd.se/naringsliv/bransch...ia_7603108.svd

    http://www.affarsvarlden.se/hem/article3565964.ece (se gärna videon, den är mycket intressantare än själva artikeln).
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Känns som en riktig nybörjaranalys, måste vara någon som söker uppmärksamhet den där Erick. Gillade Aaron's Tweet svar på denna dumma artikeln, "Ehh. Ja. IKEA kan också vara borta om fem år. Folk kanske har möblerat färdigt då. Till exempel." Så jävla bra

    Att jämföra Yahoo när de var "stora" med hur Google ser ut idag är ju inte lite löjligt. Det kvittar vad som händer, Google har tillräckligt med pengar och resurser för att stanna i 50 år oavsett om det kommer att gå sämre för deras PPC vilket är vad deras snack handlar om.

  11. #11
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Spontant tycker jag det känns som om vissa har märkliga tidsbegrepp. För att dra en parallell: För sex år hävdade en del debattörer att det för människor med normala inkomster skulle bli omöjligt att flyga 2011-2012, eftersom oljepriset skulle vara gå i höjden. Flygpriserna ligger dock kvar på ungefär samma nivå som då.

    YouTube, Instagram, Maps, Earth, Gmail, Android, Analytics, Translate osv är alla extremt populära och välfungerande tjänster och ingen av dessa känns det minsta mossiga. Att Google+ inte riktigt lirar ännu (nåja, allt är relativt) är ju inte så konstigt, med tanke på Facebooks enorma popularitet.

    Yahoo! är ju fortfarande stora i många länder, men att de tappat beror väl delvis på att deras portaltänkande inte attraherat gemene användare. Google har förvisso mängder av tjänster, men har sett till att dela upp dessa snyggare och framförallt smartare. Dessutom tycker jag Yahoo! fastnat i ett gammalt tänkande om att det som funkade 2002, borde funka 2012 (jo, jag förenklar naturligtvis). Det räcker ju med ta en titt på deras huvudsida, för att se att det inte känns jättefräscht.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  12. #12
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jo men det är lite så jag menar också. Att ens jämföra Google och Yahoo känns bara löjligt

  13. #13
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Det är väl inte så förvånande egentligen att antalet klick sjunker, likt bannern, i takt med att allt fler vänjer sig vid den. Likt många andra så kan jag troligtvis räkna på en hand de gånger jag, senaste åren, klickat på en annons av genuint intresse för produkten och inte enbart för att se hur marknadsföringen går till. Kanske får vi se en temporär ökning igen i takt med att allt fler får tillgång till internet världen över men det känns som att dess bästa tid ligger bakom.

    Från annonser till "in content"-reklam. Skiftet har pågått under lång tid och bör inte vara några nyheter.

    Google har fortfarande en fantastisk grundprodukt samtidigt som man ständigt utvecklar och breddar utbudet. Så länge användarna finns kvar så finns det alltid möjlighet att leta nya inkomstmöjligheter. För ett par månader sedan nämnde jag t.ex. att Google kan ersätta affiliatebranschen inom bl.a. prisjämförelse, resor, hotell, biljetter, etc. Allt beroende på hur diverse lagar och liknande utformas.

    Man har alltså mängder av återkommande besökare som letar efter något att spendera sina pengar på. De söker efter en resa, en produkt, en butik, etc. Jämför det med Facebook, Instagram och Twitter där få (om någon) är intresserad av att spendera pengar utan främst kommunicera med sina vänner. Tror snarare att Facebook ligger pyrt till när människor slutar finansiera dem med våra pensionspengar...

  14. #14
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    Kanske får vi se en temporär ökning igen i takt med att allt fler får tillgång till internet världen över men det känns som att dess bästa tid ligger bakom.
    Det är här Googles största problem ligger.
    Inte nog med att fler och fler internet användare går från att sitta framför datorn och surfa till att surfa på mobilen / tabs utan nästan all ökning utav
    internet tillgång världen över är just mobilt internet.

    Eftersom de inte kan proppa en skärm på 3.5 tum med lika många annonser som på en vanlig data skärm så blir intäkterna helt naturligt lägre.
    Att utvecklare som valt att göra reklamfinansierade appar till Android många gånger väljer andra lösningar än Google AdMob gör inte saken lättare.

    End of the day så har Google ändå så mycket pengar i kassan att om de lägger ner all verksamhet idag, så har de råd att betala ut löner till alla sina anställda
    i 100 år så tror jag det är större chans jorden går under före Google går under.

  15. #15
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Svaret på frågan är på ren svenska: att internet användarna har insett att de betalda annonerna inte är de bäst relevanta webbsidorna på vad de söker..

    //Lennart (tillbaka nu till hängmattan i +25 grader, blå himmel och en sangria)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Butik med vinst säljes
    Av Klassemaja i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 14:37
  2. Googles sökförslag?
    Av tintinskoog i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 10:47
  3. SEO-vinst från affiliate-länkar. Finns det?
    Av Bosse i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 15:48
  4. Ang googles PR
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 17:21
  5. Googles?
    Av Elvis i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 16:27