Resultat 1 till 5 av 5

Locka besökare, få "likes" etc med tävling eller liknande?

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Har funderat en del på att lägga ut en "tävling" på en av mina hemsidor, något i stil med: "gilla oss på FB under mars månad och delta i utlottningen av...", eller "skriv en produktrecension på vår FB-sida och delta i utlottningen av..." etc etc.

    Har ni någon erfarenhet av liknande?

    Jag funderar lite på om det kan ha någon direkt skadlig effekt att plötsligt få en ordentlig boost av trafik. Jag drar paralleller till en annons jag la ut på Elance förra sommaren, då jag hade problem med en del CSS på en sida och frågade om hjälp. I annonsen nämnde jag domänen (dumt eller smart), och på några timmar hade jag haft hundratals besökare. Mitt intryck var sedan att sidan betedde sig märkligt den kommande tiden i serpsen mm. Kan ju se märkligt ut om hundratals indier plötsligt stormar till en svensk sida om ni förstår vad jag menar, vad vet jag... Det är ju inte garanterat lätt att lyckas med kampanjer, men träffar man rätt så blir det snart snöbollseffekt av det hela. Ibland ser man ju liknande på FB där de fått några tusen "likes" på en vecka... (Mitt primära mål är dock inte att skaffa x antal likes, utan snarare att marknadsföra sajten och dess produkter.)

    Behöver man oroa sig för penalty etc?
    Senast redigerat av torkel den 2013-01-22 klockan 10:47. Anledning: tillägg

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Kort och gott, Nej. Du behöver inte vara orolig för att få för mycket trafik

    Om du går från att inte ha någon länkaktivitet på din sida och plötsligt får massvis med länkar, eller samma sak med besökare, så tror jag att Google bedömer det som att ni faktiskt har en marknadsföringskampanj på gång, vilket i detta fallet då är sant

    Så kötta på bara!

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Kort och gott, Nej. Du behöver inte vara orolig för att få för mycket trafik

    Om du går från att inte ha någon länkaktivitet på din sida och plötsligt får massvis med länkar, eller samma sak med besökare, så tror jag att Google bedömer det som att ni faktiskt har en marknadsföringskampanj på gång, vilket i detta fallet då är sant

    Så kötta på bara!
    Låter ju vettigt... Det jag funderar lite på är ju att man som bekant kan sänka sin sida om man exempelvis köper hundratals länkar för 10 euro eller liknande, som vissa tyvärr faller för. Har ingen erfarenhet från detta dock.

    Tycker detta är intressant, vad är skillnaden på sådana "tjänster" och att plötsligt få en massa länkar från en kampanj med sociala medier. Är det att först och främst källan från de länkarna suger, inte att det rör sig om relativt många?

    Vidare kan man ju köpa 1000 likes eller liknande. Är inte så insatt i hur sådant fungerar, och tror inte på tjänster som lovar guld och gröna skogar för några dollar. Men tycker det skulle vara intressant att förstå vad som är skillnaden här.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Relevansen på länkprofilen över lag är skillnaden. Om du har 0 länkar, och du köper 100 - tals eller 1000 - tals irrelevanta länkar så faller din sida om / när Algorithmen eller Googles sökteam gör en check på din sida.
    Om du kör en marknadsföringskampanj där folk är genuint intresserade av att länka till dig från vad som anses vara relevanta sidor, och det går en social media våg om din Facebook sida samtidigt, så ser det mer naturligt ut. Då klarar du antagligen både av Algorithmen och Sökteamets kontroller galant.

    Det är alltså inte "köpa Fiverr länkar funkar inte", men om hela din länkprofil består av ett köp på Fiverr så är det bara en tidsfråga innan du kraschar. Ju mer smuts du blandar in i länkprofilen, ju mer bra länkar måste du ha där också i min erfarenhet.

    Likes kan du ignorera helt från en sökmotors synpunkt. Du kan göra det för att din Facebook sida ska se levande ut, men från sökmotorernas synpunkt kan du ha en miljon likes, det spelar ingen som helst roll för din ranking.

  5. #5
    albinstoops avatar
    albinstoop albinstoop är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    10
    Hej Torkel,

    Ett tips är att inte göra dessa typer av tävlingar. Anledningen är att Facebook mycket ofta håller på att bygga på sin EdgeRank för att förebygga att sidor får högre synlighet bara för att man lagt ut en gullig video eller en bild med en gripande historia som många delar och gillar. Facebook gillar inte att man fiskar likes på detta sättet och en tävling går även det under den kategorin.

    Personligen tycker jag dock inte det är något fel med det och tycker du ska göra det bara för att engagera kunderna lite. Facebook har inte kommit så långt än att de är superduktiga på att filtrera bort när de upptäcker "fiskande" av likes. De har bara förvarnat genom diverse bloggposts att detta utvecklas och rullas ut sakta med säkert.
    SEO-content för 40 öre/ord - kontakta [email protected] :)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 20:07
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 01:15
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 21:15