Resultat 1 till 14 av 14

Vill synas bättre på Google

  1. #1
    Purplines avatar
    Purpline Purpline är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    8
    Hej

    Jag driver en enskild firma och har en webbsida där all informationen(mest statisk) om min verksamhet finns. Har haft väldigt dåligt med trafik till sidan och har försökt mig på ända sedan sidan kom upp att sökmotoroptimera den så att jag får mer trafik från Google och andra sökmotorer. Mina försök har givet mycket svaga resultat p.g.a. bristande kunskap i SEO och webbkodning. Lite snabb konstruktiv kritik skulle vara på sin plats.

    Vad bör jag göra?

  2. #2
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Vilken bransch rör det sig om?

    Vilka platser har du på nyckelord för din sida i sökresultaten?

    Hur många exakta sökningar sker på nyckelorden? (enligt google keyword tool)

  3. #3
    Purplines avatar
    Purpline Purpline är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Vilken bransch rör det sig om?

    Vilka platser har du på nyckelord för din sida i sökresultaten?

    Hur många exakta sökningar sker på nyckelorden? (enligt google keyword tool)
    1: Tv-spel, datorspel och tillbehör.
    2: Hur kollar man platser på nyckelord?
    3: Efter som att jag inte vet exakt vilka mina nyckelord är så är det svårt att säga. Har en undersida där jag försökt optimera för barnspel och "spel till barn" och de orden har ju 33 100 och 480 sökningar enligt google keyword tool. Verktyget ger mig också förslag på ord som "Ps3", "Xbox 360" " wii spel" och dylikt men alla de relevanta termerna för min verksamhet verkar det ju var superhård konkurrens om.


    Ska väl tillägga att jag inte säljer något direkt via webbsidan.

  4. #4
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Vad du kan göra är att skriva artiklar om olika spel t.ex. sen ordna inlänkar till din sida från relaterade sidor.

    Platser på nyckelord kan du enkelt hålla koll på via gserp.se, fast en bra ide är att välja ut några nyckelord du vill synas på innan.

    Vet du inte vilka nyckelord du vill synas på är det svårt att nå framgång i sökmotorerna genom organisk trafik. Ja tv-spel, datorer och tillbehör är väl inte bland de lättaste branscherna att slå sig in på om man vill fajtas på google.

    Men ingenting är omöjligt, kanske du kan börja med att optimera med nyckelord som inte har lika många sökningar som då troligtvis är lättare att ranka på. Har inte någon särskild stor koll på just den branschen du är i, men allmänt seo kan vara en start.

    Vad vill du få ut av att besökarna kommer till din hemsida? Har du ett svar på den frågan är det lättare både för dig och andra att hjälpa dig att komma fram till vad du är ute efter.

    Något jag lärt mig och som nämns ofta är att sidan ska tillföra något på webben, helst något som inte redan finns. Det älskar Google.. Unikt innehåll och sidor som är bra för användarna.

  5. #5
    Purplines avatar
    Purpline Purpline är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg

    Vad vill du få ut av att besökarna kommer till din hemsida?
    Att det klickar sig vidare och köper det jag säljer alternativt klickar sig vidare och gillar min Facebooksida. Främst det första.

    Jag får tänkta på vilka nyckelord jag vill ha bra ranking på och jobba med de förutom de jag nämnt.

  6. #6
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Kolla med google analytics vilka ord och fraser som personer använder för att hitta din sida. Ta ut några nyckelord och jobba med dem. Skriv eller köp en mängd artiklar och länka ordentligt. Det är tips från en nybörjare.

  7. #7
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    hmm... purpline. Det är några fundamentala saker som fattas hos dig gällande en sådan webbplats. Det bästa rådet är faktiskt att ge dig är att kontakta någon admin här på forumet och budgetera hjälpen så att du speedar upp din kunskaps nivå och inte faller i fallgroparna. Elelr så tar du tid på dig och pluggar stenhårt SEO och implenterar lärdomarna efter som.

  8. #8
    Purplines avatar
    Purpline Purpline är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av gelki Visa inlägg
    hmm... purpline. Det är några fundamentala saker som fattas hos dig gällande en sådan webbplats. Det bästa rådet är faktiskt att ge dig är att kontakta någon admin här på forumet och budgetera hjälpen så att du speedar upp din kunskaps nivå och inte faller i fallgroparna. Elelr så tar du tid på dig och pluggar stenhårt SEO och implenterar lärdomarna efter som.
    Är det så illa?

  9. #9
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Purpline Visa inlägg
    Är det så illa?
    Det är inte så illa. Du väljer själv hur mycket du vill lära dig. Jag gav dig bara ett ärligt svar.
    Lär dig analytics, html, webbsidans struktur, nanalysera målgrupperna, rikta in dina tunga sökord, tänk affärsmässigt och att din webbplats slås med andra med betydligt fetare budget varje dag. Du fixar det men du bör i det här läget välja om du ska ha hjälp (tillfälligt men rekommenderas då du pratar med mänmniskor som gånger redan har experimenterat med olika saker. Dessa experiment kan du hoppa över i viss mån om du tar hjälp av någon duktig här på forumet eller någon annan stans) eller lära dig själv, tar naturligtvis tid och du gör experiment själv.

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag tycker att du gör helt rätt som ställer frågor om hur du kan få hjälp här i tråden Purpline, absolut. Men om vi ska ta en ordentlig genomgång av sidan så är det absolut viktigaste att du fokuserar på rätt sökord. Det är grunden till hur och varför sidan ska byggas.
    När lalamums ber dig kolla de sakerna som verkligen är grunden för att du ska kunna optimera din sida så kan du inte svara på vilka sökord du ska sikta på.

    Så här kör jag igång varje nytt projekt jag startar, och det är en hel del.

    1. Planering. Här går jag igenom alla tankegångar inför projektet. Vad ska sidan göra, varför, hur ska den marknadsföras, konkurrensresearch, vilka sökord ska vi sikta på, vem / var är vår målgrupp, när ska vi öppna fler domäner, nya språk, vilka utomstående resurser behövs, vad ska man ha för design, målsättning för VARJE undersida etc etc.
    Här finns det massvis att fundera på, och SEO MÅSTE vara inkluderat i detta steget.
    Ett Creative Brief och en Timeplan ska alltid finnas för varje projekt! Det är här man motiverar varför hemsidan / projektet ska launchas. I många fall raseras mina potentiella projekt redan på detta stadiet. Man gör sin research och ibland avslöjar researchen att det inte kommer att bli lönsamt att köra vidare. Men bättre att det raseras efter att jag själv har lagt 20 timmar än att jag inser det när sidan är uppe och jag har lagt 300 timmar och 50.000kr

    2. Uppbyggnad. Man bygger och optimerar sidan baserat på ovanstående planering. Detta är egentligen den enkla biten. Den tar tid, men om steg 1 har gjorts ordentligt så är detta simpelt.

    3. Underhåll. Här sitter man och följer analytics slaviskt, man kollar intäkter vs utgifter, man letar förbättringar. Man utökar sidan med mer content med fler sökord, baserat på information som man hittar i Google Analytics.
    Trafik, Konverteringar och Ranking är det viktigaste att hålla koll på. Ranking är minst viktigt av de tre! <--- Viktigt!

    Jag känner att du inte har gjort steg 1 ordentligt, i ditt fall har du kanske inte rådfrågat en SEO expert inför projektets start och nu är du i steg 3 och vill förbättra sidan baserat på dina resultat, men du vet inte riktigt var eller hur.
    Det är ingenting konstigt med det, inte alls! Jag skulle snarare säga att det är fullt normalt. Minst 9 av 10 kunder jag har jobbat med har inte gjort steg 1 ordentligt, utan de kommer med en hemsida och vill att man ska optimera den, men de vet inte hur eller för vilka ord. De säger till mig att jag är experten, jag får ge mina rekommendationer. Och det är helt okej. Men att jämföra att optimera en befintlig sida med att optimera en sida innan launchen är väldigt annorlunda. Ni behöver oss experter innan sidan byggs. För allt som oftast så går det inte att implementera vissa väldigt viktiga SEO - delar eftersom sidan inte är optimalt byggd. Eller så kanske CMSet suger. Mer än hälften av de förfrågningarna jag har fått genom åren har slutat med att jag har sagt - Sorry, det är inte lönsamt. Jag rekommenderar er att ni börjar om med en ny hemsida istället för att anlita mig att jobba med den nuvarande.

    Min rekommendation är att du investerar lite pengar som Gelki säger, går till en duktig konsult och ber dom att gå igenom sidan från grunden. Då kommer du att få sidan optimerad för sökord som är viktiga för dig, och du kommer att få en klarare bild över vad som behövs i framtiden. Nästa gång du sitter och jobbar med vad jag kallar för punkt 3 så vet du vad du ska kolla efter, var du ska förbättra och förhoppningsvis även hur du ska förbättra sidan.
    Tycker du inte att du har råd att gå till konsulten så är antagligen inte sidan tillräckligt lönsam för att den ska vara värd din tid heller.


    Lycka till, och vill du ha rekommendationer över konsulter eller seo-företag att kontakta så kan du skicka ett PM så kan jag hänvisa dig till de som jag tycker är bäst i branschen.

  11. #11
    Purplines avatar
    Purpline Purpline är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    8
    Tack för information nu har jag fått lite mer kött på benen. När budgeten tillåter ska en extern person få kolla på sida ordentligt.

  12. #12
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Purpline Visa inlägg
    Tack för information nu har jag fått lite mer kött på benen. När budgeten tillåter ska en extern person få kolla på sida ordentligt.
    GOtt, det gör du helt rätt i den här situationen. :-)

  13. #13
    Purplines avatar
    Purpline Purpline är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    8
    Har hållet koll på mina sökord ett tag nu via gserp. Har noterat att vis ord hoppar upp och ner jättemycket t.ex. en dag på plats 50 nästa dag 100+.

  14. #14
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    nähä... bungyjump. Jag kan säga att jag hoppar rejält på ordet ****. kan vara stabilt 1-2 månader sedan PANG ner i träsket och upp med solen dagen efter. Google kan helt enkelt inte bestämma sig vad den avdelningen handlar om... hållit på så sedan augusti 2012. Inget jag lipar för eftersom det är oviktigt för min del eller för besökarens syften. Jag bungyjumpar från placering 5-100. hehe

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vill Du Bli Rankad #1 På Google? Kontakta oss!
    Av August i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 12:43
  2. Google+ Invites för er som vill prova
    Av Mathias GBM i forum Google
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 18:33
  3. Google vill inte indexera
    Av wthomas i forum Google
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 18:44
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 10:34
  5. Information bättre än försäljning enligt Google?
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 20:04