Resultat 1 till 13 av 13

Toppdomäners vikt för ranking

  1. #1
    badbuds avatar
    badbud badbud är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    4
    Undrar om toppdomänen har något beydelse för rankning inom Sverige. Exempel om jag registrerar ett nytt domän för en sajt med ett domännamn resor.dk istället för resor.se.

    Tack på förhand

    Badeen

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Tidigare råd från de riktiga SEO-rävarna här på forumet är att regga domäner i de länder där man vill att sajten skall ranka bra.

    resor.se är mer relevant för svenskar än resor.dk

    Det beror naturligtvis på hur konkurrentutsatt ordet MEN rätt domän rankar alltid bättre på samma villkor.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det har visat sig ha betydelse när man söker från google.se och kanske även men osäker vid Googles bestämmande av språk för sidan.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    badbuds avatar
    badbud badbud är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    4
    Hur det skulle gå till om jag tar till ex. resor.org eller resor.name. Dem här domänerna är inte sammanbundna till något land. Har de i så fal samma möjlighet att konkurrera med resor.se domänen?

    MVH
    Badeen

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    som jag brukar säga men ibland tar det lång tid innan man har en lösning

    Du kan alltid konkurera med landsdomäner. De har en liten fördel mot dig men med ett bättre SEO jobb on-site och off-site så ka man slå de flesta domäner.


    Det gäller bara att ha bättre innehåll än konkurrenterna och fler inlänkar. Att sidan är sökmotoroptimerad ser jag som en självklarhet.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    bättre innehåll än konkurrenterna och fler inlänkar
    Inte fler - men bättre!

    Vad gäller TDLen så har valet mer att göra med vilken listning du tror att folk ska komma att klicka på. Förstaplatsen ger förstås besökare ändå, men för att få trafik på platserna 2-7 krävs bästa title-taggen, bästa description-texten och en domän som ser tillförlitlig ut och ser ut att vara på rätt språk dessutom.

    Google kan övertygas om att vilken sajt som helst är på svenska. Är mer osäker på hur MS Live beter sig just nu.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-10-25 klockan 08:02.

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Inte fler - men bättre!
    Men för att inte riskera för mycket skall man väl spä ut sina PR9 inlänkar med X antal länkar.

    Skulle jag skaffa 15 PR 9 länkar direkt utan att ha några andra inlänkar så skulle Google se till att jag lekte länge i sandlådan

    Ja jag vet att det är en utopi för de flesta men någon måste ju sitta på PR 9 länkarna
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    badbuds avatar
    badbud badbud är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    4
    Jag tack er verkligen för fina svar.
    MVH
    Badeen

  9. #9
    l00zekks avatar
    l00zekk l00zekk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    14
    Hur rankar de olika domänerna om man inte riktar in sig på ett speciellt land utan bara vill ha en så stor mängd besökare som möjligt via ex google.com? Sidan görs på engelska. Hur skulle ni rangordna de olika topdomänerna ur seosynpunkt

    .com
    .org
    .net
    .info
    .eu
    .name
    .co.uk

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    ur seosynpunkt
    Förmodligen ingen skillnad men jag har en misstanke om att .com rankar något bättre men det stämmer nog inte eller borde inte stämma.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av l00zekk
    Hur rankar de olika domänerna om man inte riktar in sig på ett speciellt land utan bara vill ha en så stor mängd besökare som möjligt via ex google.com? Sidan görs på engelska. Hur skulle ni rangordna de olika topdomänerna ur seosynpunkt

    .com
    .org
    .net
    .info
    .eu
    .name
    .co.uk
    Jag tror inte att det spelar roll, de rankar inte sämre. Däremot så om man vänder sig mot europa så ska man ha .eu, mot usa .com och mot Storbrittanien .co.uk. Dels för att det ger mer klick men Google specificerar ju även resultaten utifrån var resultaten kommer ifrån.

    En sökning på Google.com i USA och en sökning här i Sverige behöver ju inte visa samma sak...

  12. #12
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Förmodligen ingen skillnad men jag har en misstanke om att .com rankar något bättre men det stämmer nog inte eller borde inte stämma.
    Nog ingen större skillnad på algoritmnivå, men att .com funnits så länge gör att den har en viss "trovärdighet" och igenkännande. Så, folk klickar hellre på en .com än en .name i SERPEN normalt och därför kan .com sidor ofta ranka bättre.

    Sedan finns det lite andra faktorer men dem får ni fundera själv över

  13. #13
    cyners avatar
    cyner cyner är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Folk i allmänhet känner inte till alla TLD:er. När jag hade en mailadress på en .name-domän envisades folk med att lägga till ".se" efter ".name"... De trodde inte på mig när jag sa att domänen hette så!

    Om man riktar sig till människor som inte är datanördar bör man nog hålla sig till .se, .com och .nu i första hand. Exotiska domäner som .info, .eu, .biz eller andra länders TLD:er kommer nog mötas av viss skepsis.

    Jag är själv skeptiskt till kryptiska domäner och ovanliga TLD:er. En kort domän på .se inger mycket större förtroende än en lång på .cx... Så visst har det betydelse!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Påverkas ranking av flytt till annan server?
    Av Thomas Sjöberg i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 20:46