Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 41

Kommer ingenstans med Adwords

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Precis som topic lyder så kommer jag ingenvart med adwords. Värt att nämna är att jag endast spenderat runt 1000:- inkl kupong. Nu är min fråga, är det värt att ens ha med dom mest eftersökta orden eller ska man endast satsa på ord som det är mindre konkurrans på? Hur brukar grundregeln lyda?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Lite för ospecificerad frågeställning det där.
    Vad kommer du ingenstans med?
    Är det för få klick på den annons, får du besökare på annonsen men de konverterar dåligt?
    Är kostnaden för klicken för hög i förhållande till utfallet?

    De mest eftersökta orden är de mest lönsamma vid affär i förhållande till de med mindre konkurrens?

    Så lite mer detaljer behövs.

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Lite för ospecificerad frågeställning det där.
    Vad kommer du ingenstans med?
    Är det för få klick på den annons, får du besökare på annonsen men de konverterar dåligt?
    Är kostnaden för klicken för hög i förhållande till utfallet?

    De mest eftersökta orden är de mest lönsamma vid affär i förhållande till de med mindre konkurrens?

    Så lite mer detaljer behövs.
    Ber om ursäkt för den dåliga informationen.
    Utan att nämna några nyckelord så kan jag visa upp lite info:

    Pos Clicks Impress. CTR Avg CPC Cost
    5.2 , 56 2,922 1.92% SEK6.44 SEK360.74
    1.8 47 21,340 0.22% SEK4.33 SEK203.59
    3.1 16 5,951 0.27% SEK6.10 SEK97.60
    3.3 10 670 1.49% SEK11.63 SEK116.26


    Nu KANSKE det är så att jag faktiskt fått kunder i efterhand, någon vecka efter att jag pausade Adwords, det vet jag inte. Hittar ingenstans denna datan i Adwords. Antar att jag måste aktivera något i backend?
    Som det känns just nu så verkar Adwords ha fallerat fullständigt för min del.

    Medan jag ändå har dig på tråden (onödigt att skapa en ny tråd för detta), ser du några nackdelar med att använda kanaler som tex Adrecord,, Affelix och Adson? Kan dom ha någon negativ påverkan på sidans SEO?

  4. #4
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Vad har du haft för mål med din Adwordsannonsering? Har du lagt in omvandlingsspårning? Om du t.ex. driver en webbshop så är ju ett tydligt mål att få in besökare som handlar och lägger man in omvandlingsspårning så ser du ju direkt hur många av de som klickat på din annons som sedan även handlat.

  5. #5
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Robiin Visa inlägg
    Vad har du haft för mål med din Adwordsannonsering? Har du lagt in omvandlingsspårning? Om du t.ex. driver en webbshop så är ju ett tydligt mål att få in besökare som handlar och lägger man in omvandlingsspårning så ser du ju direkt hur många av de som klickat på din annons som sedan även handlat.
    Hej Robin,

    Nej jag har inte lagt in någon omvandlingspårning. Det kan tyckas konstigt med tanke på att det just rör en webbutik men anledning till detta är att jag drog igång igång adwords kampanjen i samma stund som siten lanserades. Vet inte varför jag sedan tidigare varit negativt inställd till Adwords men tänkte "aja.. jag ger det en chans" och det resulterade i 0 kunder första månaden. Fokuserade därefter på alternativa kanaler som tex blocket m.m och då gick det bättre. Nu vet jag att denna känslan man har kring adwords endast är subjektiv och vill gärna få igång adwords kampanjerna igen. Då jag varit ganska så skeptiskt till adwords har jag heller inte haft några direkta mål.

  6. #6
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Det är ju ett av de vanligaste misstagen man gör med Adwords, att inte ha några bestämda mål. Då vet man ju inte vad man skall spåra och det blir omöjligt att exakt veta resultatet. Så har du som mål att öka din försäljning i webbshoppen med hjälp av Adwords så är mitt råd att du lägger in omvandlingsspårning så att du vet med säkerhet om det genererar någon försäljning.

  7. #7
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Robiin Visa inlägg
    Det är ju ett av de vanligaste misstagen man gör med Adwords, att inte ha några bestämda mål. Då vet man ju inte vad man skall spåra och det blir omöjligt att exakt veta resultatet. Så har du som mål att öka din försäljning i webbshoppen med hjälp av Adwords så är mitt råd att du lägger in omvandlingsspårning så att du vet med säkerhet om det genererar någon försäljning.
    Ska göra detta tack!
    Men finns det någon generell regler kring keywords vs "long taled keywords" ?

  8. #8
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Handlar återigen om mål; vill du få mycket besök till din sida eller vill du ha rätt typ av besök.

    Har du en låg budget så kan du satsa på mer nischade sökord där det inte görs lika många sökningar men där dina annonser visas för folk som verkligen är ute efter dina produkter. Då bör du också tänka på detta när du skriver dina annonstexter, så att du får in besökare som verkligen är ute efter att köpa och inte bara ute efter information.

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej.

    Grundregeln för Adwords är att allt handlar om syftet med din kampanj och storleken på din investering / ditt brand.

    Vill du branda dig ska du satsa på de stora sökorden, då är det ju viktigt att vara en av de stora seriösa aktörerna i branschen. Då läggs dina Adwords pengar på det, och du kommer troligen inte att få någon förtjänst alls kortsiktigt.
    Om du vill ha en effektiv investering via Adwords måste du ju tänka konvertering och inte branding. Då investerar du mycket mer tid i att bygga upp själva kampanjen. Detta är det vanligaste för mindre brands med en begränsad budget.

    SEO = Massvis med klick, nästan inga direkta försäljningar. Däremot mycket besökare, och potentiellt försäljningar långsiktigt då folk kommer att bli bekanta med din hemsida.
    Köpa SEO tjänster i Göteborgsområdet = inte många klick, men hög chans på konvertering av de som väl besöker.

    För mig låter det som om du har en mindre budget, och då ska du satsa på de longtail sökorden som konverterar bäst för din sida. En blandning av logik och Google Analytics (under förutsättning att du satt upp det korrekt) bör ge dig de bästa orden att satsa på.

  10. #10
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tack Niklas och Robiin! Det ni båda säger låter väldigt logiskt när man tänker på det. Börjar få en helt annan syn på Adwords och dess tekniker

  11. #11
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Om man registrerar sig på ett nytt email har man rätt att få använda google adwords 750kr kupong för en andra gång?

  12. #12
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Olof, tror tyvärr inte det spelar någon roll utan jag tror att det är kopplat till webbplatsen. Handlar det om en annan webbplats så borde du dock kunna använda en ny kupong.

  13. #13
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Robiin Visa inlägg
    Olof, tror tyvärr inte det spelar någon roll utan jag tror att det är kopplat till webbplatsen. Handlar det om en annan webbplats så borde du dock kunna använda en ny kupong.
    Typiskt när man nu äntligen börjat sätta sig in i denna nya fantastiska värld (seo)
    Tack för svaret robin

  14. #14
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Ingen idé att starta en ny tråd så tänkte fråga hur länge bör man testa sig fram innan man ändrar max cpc?
    Räcker en dag ifall man fått 0 klicks och vet att man tidigare fick en del för det dubbla priset exempelvis?

  15. #15
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Ett test bör nog rulla längre än en dag innan man kan utvärdera. Adwords handlar ju mycket om att utföra olika testet så det är ju ett pågående jobb som man utför kontinuerligt. Även om vi har bra siffror för ett konto så kan man alltid förbättra det ännu mer varför vi fortsätter att köra tester.

  16. #16
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Robiin Visa inlägg
    Ett test bör nog rulla längre än en dag innan man kan utvärdera. Adwords handlar ju mycket om att utföra olika testet så det är ju ett pågående jobb som man utför kontinuerligt. Även om vi har bra siffror för ett konto så kan man alltid förbättra det ännu mer varför vi fortsätter att köra tester.
    Ok tack återigen Robiin, det är ingen ide att köra på 2 olika (nästan) identiska kampanjer där man byter ut CPC för att få fram resultat snabbare?

  17. #17
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Tror inte det är någon speciellt bra idé. Det finns så många andra olika parametrar du kan testa utöver att ändra max CPC. T.ex. testa olika annonser, öka landningssidans relevans m.m. Du kan ju få lite mer information genom att läsa lite på vår blogg som jag länkar till i min signatur under inlägget.

  18. #18
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Robiin Visa inlägg
    Tror inte det är någon speciellt bra idé. Det finns så många andra olika parametrar du kan testa utöver att ändra max CPC. T.ex. testa olika annonser, öka landningssidans relevans m.m. Du kan ju få lite mer information genom att läsa lite på vår blogg som jag länkar till i min signatur under inlägget.
    Tackar

  19. #19
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Efter att jag nu testat flera olika alternativ börjar jag få den uppfattning att adwords är rena lurendrejeri. Använder intressant titel som bäst i test, bra landningssidor och olika kampanjer men trots detta ger det ingen utdelning.. Börjat att tröttna och kommer endast köra på vanlig seo.

  20. #20
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Konverterar inte dina besökare? Tar pengarna slut och till hög kostnad? Är det sökordet som har hög CPC?

  21. #21
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    AdWords KRÄVER en hel del kunskap, och införskaffandet av den kunskapen kostar. Antingen genom "trial & error" som du kört, att köpa en adwordskurs eller investera i någon som sköter din adwordsmarknadsföring.

    Alla sökord ÄR inte lönsamma, så är det bara.

    En sak till. Får du inga klick, är din annons INTE INTRESSANT, oavsett vad just DU tycker. Det är betraktarna du skapar annonserna för, de i sin tur bestämmer vad de tycker är en inressant annons, och det ser man DIREKT med adwordsannonsering, om man lyckats för då ligger CTR högt (+4%)

  22. #22
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Om du vill ha relativt billiga (men ändå bra) kurser kan jag varmt rekommendera lynda.com. Du betalar typ 19 eller 25 dollar per månad (går att säga upp närsomhelst) och får då tillgång till tusentals kurser inom många olika områden. Webprogrammering, marknadsföring, photoshop etc. De har videokurser om bl.a. adwords, marknadsföring online etc etc etc etc... Jag har använt deras kurser för at lära mig WP, html, php, SEO mm och mycket annat. Kan inte uttala mig specifikt om adwords-kurserna, men generellt har de en hel del vettigt, och kurserna är graderade från nybörjare till avancerad. Ser att de har: "Google AdWords Essential Training", 6 timmars videokurs online...

    I långa loppet hade jag nog låtit någon annan, som verkligen kan, sköta adwords. Men det kostar ju en del, och inget man kanske börjar med i tidigt skede.

  23. #23
    Karres avatar
    Karre Karre är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Om du vill ha relativt billiga (men ändå bra) kurser kan jag varmt rekommendera lynda.com. Du betalar typ 19 eller 25 dollar per månad (går att säga upp närsomhelst) och får då tillgång till tusentals kurser inom många olika områden. Webprogrammering, marknadsföring, photoshop etc. De har videokurser om bl.a. adwords, marknadsföring online etc etc etc etc... Jag har använt deras kurser för at lära mig WP, html, php, SEO mm och mycket annat. Kan inte uttala mig specifikt om adwords-kurserna, men generellt har de en hel del vettigt, och kurserna är graderade från nybörjare till avancerad. Ser att de har: "Google AdWords Essential Training", 6 timmars videokurs online...

    I långa loppet hade jag nog låtit någon annan, som verkligen kan, sköta adwords. Men det kostar ju en del, och inget man kanske börjar med i tidigt skede.
    Mycket intressant. Denna sida ska jag verkligen prova. Tack för tipset.
    Streetwear online at Urbanzone.se

  24. #24
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Karre Visa inlägg
    Mycket intressant. Denna sida ska jag verkligen prova. Tack för tipset.
    Låter kanske som att jag marknadsför sidan, man jag har ingen koppling till dem. Måste ändå understryka att det är fantastiskt att man för en kostnad av vad en enstaka onlinekurs i bästa fall kostar, får tillgång till tusentals kurser.

    Mitt problem har tidigare varit att jag har haft svårt att komma igång, ska jag lära mig WP eller börja med HTML? hur fungerar det ena och det andra? etc etc. Då blir det svårt att köpa relevanta böcker eller betala för kurser, eftersom man ständigt lär sig nytt, och upptäcker att det finns kunskapsluckor att fylla, och att det kanske finns andra och bättre vägar att gå. Den här sidan har varit lite av min räddning, allt jag har behövt finns där, för en struntsumma... Nu är snarare problemet att jag blir fast i intressanta kurser

  25. #25
    Karres avatar
    Karre Karre är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Låter kanske som att jag marknadsför sidan, man jag har ingen koppling till dem. Måste ändå understryka att det är fantastiskt att man för en kostnad av vad en enstaka onlinekurs i bästa fall kostar, får tillgång till tusentals kurser.

    Mitt problem har tidigare varit att jag har haft svårt att komma igång, ska jag lära mig WP eller börja med HTML? hur fungerar det ena och det andra? etc etc. Då blir det svårt att köpa relevanta böcker eller betala för kurser, eftersom man ständigt lär sig nytt, och upptäcker att det finns kunskapsluckor att fylla, och att det kanske finns andra och bättre vägar att gå. Den här sidan har varit lite av min räddning, allt jag har behövt finns där, för en struntsumma... Nu är snarare problemet att jag blir fast i intressanta kurser
    Jag förstår precis vad du menar. För min del så är det att jag är ny i SEO, man vill ju alltid lära sig nya grejer samt ha kontroll själv.
    Med tanke på alla icke seriösa aktörer på marknaden samt att ekonomin är ganska begränsad. Så att jag är ganska tacksam för alla tips jag kan få.
    Streetwear online at Urbanzone.se

  26. #26
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Konverterar inte dina besökare? Tar pengarna slut och till hög kostnad? Är det sökordet som har hög CPC?
    Dom konverterar inte alls. Sökorden har ca 4-8 minimum cpc kostnad och min ctr ligger på 0.7 till hela 7% beroende på nyckelord.

    Jag har nu påbörjat en ny kampanj tack vare ny kampanjkod och epostadress
    Kampanjen som sagt genererar helt ok CTR mässigt men konverterar inte inte något alls. Detta får mig att anse att Adwords är en enda stor bluff men men (*irriterad o därför negativ *).. får ge det ännu en chans på 1000kr totalt.

    Nyckelorden har alla hög CTR, texten är bra i likhet med "Bäst i test enligt etc etc.." och inget annat att klaga på direkt. Landningssidan är kanon och designen är väldigt inbjudande och såväl priserna.

  27. #27
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    AdWords KRÄVER en hel del kunskap, och införskaffandet av den kunskapen kostar. Antingen genom "trial & error" som du kört, att köpa en adwordskurs eller investera i någon som sköter din adwordsmarknadsföring.

    Alla sökord ÄR inte lönsamma, så är det bara.

    En sak till. Får du inga klick, är din annons INTE INTRESSANT, oavsett vad just DU tycker. Det är betraktarna du skapar annonserna för, de i sin tur bestämmer vad de tycker är en inressant annons, och det ser man DIREKT med adwordsannonsering, om man lyckats för då ligger CTR högt (+4%)
    Jo jag vet, du har ju helt rätt egentligen. Men min bransch är väldigt nischad och därför vet jag att sökorden är bra. Finns inte direkt SÅ mycket av att välja emellan. CTR är som sagt rätt hög..

  28. #28
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Olof86 -> Adwords är fantastiskt bra, men du måste ju ha kunskap i det och i marknadsföring över lag. Och din budget är helt avgörande.
    Du måste skriva bra ads och lägga tid på att testa olika sorters ads, och du bör testa massvis med olika sökord för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Gärna analysera dina resultat ett par gånger i veckan, och framförallt ha tillräckligt med data för att kunna dra några slutsatser. Den budgeten du pratar om, en gratiskod för 1000 spänn...... alltså hur många klick lyckas du få för de pengarna? Det kan inte vara särskilt många.
    Hur mycket tid lägger du på AdWords? Om du lägger för lite tid är det meningslöst att analysera det och om du lägger för mycket är det ineffektivt eftersom din budget är obefintlig.

    Om du ska använda Adwords med en så liten budget så tycker jag du ska slänga upp 10-20 högt konverterande sökord, aktivera kampanjen, och sen skita i hur det går i princip.
    Jag tycker att du ska ignorera Adwordsstrategier tills dess att du kan investera ordentligt. Jag jobbar och har jobbat en del med Adwords konton åt mina kunder, men är det mindre än 100,000kr i månaden tycker jag inte det är lönt att lägga för mycket tid på det. Det är inte effektivt helt enkelt.

  29. #29
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Jaså är det verkligen så illa kring budgeten?
    Jag brukar köra med gratiskuponger här och där, totalt sätt har man spenderat 3000 kr varav 750 kr varit egna pengar. Nu är jag inte direkt säker på hur många konverteringar jag haft då jag inte haft möjligheten att spåra detta. Det är först nu (jo ja vet.. världens misstag..) som jag har fullständig överblick över konverteringar. Man tycker ändå att en budget på exempelvis 100-200kr per dag bör ändå ge hyfsade resultat? Värt att nämna är att företagen inom mitt område inte omsätter mer än 5-10 miljoner per år. Inga större företag med andra ord.

  30. #30
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om du inte vet konverteringen blir det lite svårt att bedöma hur det fungerar. Dessutom behöver du titta på konverteringen via den organiska trafiken också.

    Om du lägger 200:- per dag och varje klick kostar 6:- så får du in ungefär 1.000 besökare per månad via AdWords.
    Konvertering i en webbshop varierar naturligtvis men 1-2% brukar man räkna ibland, men finns stora skillnader både uppåt och nedåt. Vid 1% så pratar vi om 10 affärer per månad via AdWords.
    Vilket gör att varje affär kostar dig 600:- att få.

    Du behöver som sagt veta vad den organiska konverteringen är för att få ett jämförelsetal. Annars vet du inte vad du gör. Om det är bra eller dåligt.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO är död! Kommer SEO att dö ut?
    Av Petter Hedman i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 14:06
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 16:22
  3. Tror ni att Mynewsdesk kommer få en smäll av Panda när den kommer till Sverige?
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 00:43
  4. Hur kommer det att gå för Getupdated?
    Av parisian i forum Nyheter
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 11:48
  5. Här kommer jag!
    Av freakalis i forum Introduktion
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 22:16