Resultat 1 till 6 av 6

Google-bombing. Fungerar eller inte?

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För er som följer mig och Nikke och några fler på twitter har nog sett att vi har haft en diskussion om Google-bombing fungerar numera eller inte. Dvs att sätta upp en webbplats i serpen på en fras som inte förekommer på sidan med enbart externa länkar.

    Efter att jag visat att det fungerade i några fall inom ” så eskalerade det till ett litet större test med benäget bestånd av Nikke och flera. Ett politiskt parti skall sättas upp på en fras och resultat skall avläsas i början av juni i år.

    Finns här ett antal faktorer att ta hänsyn till då.
    1. Det kommer inte att lyckas då Google satt stopp för det
    2. Kommer att bli för många länkar med ankartexter så frasen straffas. Svårt att undvika då det inte går att länka med ord som här, klicka, då frasen inte finns på webbplatsen.
    3. Partiet använder något av orden själva på webbplatsen. Händer det faller testen.
    4. Google noterar vad som händer och åtgärdar att det inte fungerar, med manuell åtgärd. Inte så sannolikt att de skulle bry sig men en faktor.

    Om det lyckas fullt ut kan man förstås diskutera vilken placering som bör nås och även hur svårt ordet är. Men den delen kan vi ta senare. Jag har skrivit lite om det här och det finns länk till Nikkes inlägg i den texten.

    Några reflektioner
    Jag gjorde två enkla länkningar mot olika webbplatser som visade att principen med en Google-bomb fungerade i en liten skala. Tidsåtgång drygt en och en halv vecka.
    Det lite större testet nu löper på tre månader. Vilket är en rimlig tidsperiod och kanske en tankeställare för några som förväntar sig att SEO skall gå snabbt och tappar tålamodet när en vecka har gått.

    Kunskapen om när länkar skall ge effekt verkar vara lite eftersatt ibland. Redan efter några dagar kom det kommentarer om att det inte verkar fungera med bomben.
    Vi får här skilja på vilken effekt länkar ger och när de uppmärksammas av Google.
    Tidsrymden för att en länk skall uppmärksammas kan ligga från någon dag upptill en eller flera veckor.
    Effekten av den rankningsmässigt är en annan sak.

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Nu är det ju bevisat att Google bomb faktiskt fungerar.

    Urban hade rätt om att detta faktiskt fungerar även 2013:

    Här nedan ser du en länk till Google.se och urbota inskränkthet som sökfras:

    http://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&sp...w=1454&bih=697

    Tidsaspekten som Nikke satt upp på 3 månader var inte med från början. Han argumenterade hårt för att Google bomben inte fungerar idag 2013, men det gör den i allra högsta drag.

    En Google bomb har ju ingen tidsaspekt på sig när den utförs. Den kanske görs för att en sajt skall ligga i topp för en irrelevant fras i evigheter eller i en dag. Det är ju olika för vilka sökfraser man arbetar med i det specifika fallet.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan tillägga följande:
    Jag har både pratat med del kollegor om det här med Google-bomb under åren samt testat själv i liten skala när det gäller att optimera länktexter etc.
    Och att det fungerar i mindre skala har varit rätt så klart. Så det blev aktuellt att göra det öppet när jag fick mothugg i en tweet av Nikke att det inte skulle fungera.

    Samtidigt skalade Nikke upp det här över den nivån som jag hade visat, dvs att principen fungerade. Vilket gör det än mer intressant.
    Har varit en del synpunkter på att orden inte är svåra placera sig på, vilket iof inte är ett krav för en Google-bomb.
    Där kan man titta på de ord som använts tidigare i USA. miserable failure, more evil than Satan himself, dumb motherfucker, med flera finns mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Google_bomb
    Och man kan fråga sig hur stor var konkurrensen på de orden vid den tiden.

    En lärdom man kan dra är: Var skeptiskt till vad Google och experter inom SEO säger hur saker och ting fungerar. Köp det inte rakt av. Jämför med andra och se vad de säger, testa själv för att se om det stämmer.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ny artikel från Nikke där han inser att det fortfarande fungerar:
    http://www.lindqvist.com/tamejtusan-...-inskrankthet/
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    En liten delrapport om Google-bomben urbota som gäller att placera partiet som nu finns på plats 2 högt upp på denna fras.

    Att en Google-bomb fungerar råder det bland de allra flesta namnkunniga i SEO-branschen en stor överensstämmelse om. Finns några förnekare till att det inte fungerar, men inga av betydelse inom sökmotoroptimering.

    Förnekarna bygger sin argumentation på att Google har algoritmer som skall motverka Google-bomber som körs då och då. Ingen vet dock när.
    Att webbplatsen ligger kvar beror då på att de algoritmerna inte har körts. Och om de har körts så har de missat det. Så man kan sammanfatta förnekarnas argument som nedan:
    1) De fångade inte upp den men kommer att göra det nästan gång.
    2) Frasen har för låg konkurrens för att Google skall bry sig om den.
    3) Den svenska marknaden bevakas inte så noga av Google när det gäller detta område.
    4) Punkt 1 till 3 i kombination.

    Här hamnar vi i ett läge som liknar den teoretiska tankegången som benämns Schrödingers katt som handlar om kvantmekanik.

    Det paradoxala blir här att om sidan försvinner på sin placeringen så är det en Google-bomb detta då Googles algoritmer tagit bort den. Men om den ligger kvar så är det ingen Google-bomb.
    Men då vi inte vet när Google kör sina algoritmer vet vi inte heller om det är en Google-bomb.
    Så vad som finns är uppe i serpen på ord som inte förknippas med webbplatsen och som enbart länkas dit. Är det med andra ord ingen som vet…än.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Och nu kan vi anse att en Google-bomb definitivt fungerar. Drygt tre månader har nu mp.se funnits i toppen på frasen urbota inskränkthet.
    Och detta utan att orden nämns på webbplatsen.

    Att den sidan inte toppar har sin förklaring i att andra sidor naturligtvis är mer relevanta då de har frasen med på sina sidor. Samt att det görs ett mer eller mindre aktivt arbete att få upp dessa av en del personer.
    Sedan föll ju intresset bland de flesta att länka till mp-sidan då den gick upp rätt så snabbt och tesen av Google-bomber bevisades då.

    Och nu är det mig veterligen ingen person av dignitet i SEO-världen som tvivlar på att en Google-bomb fungerar.

    Man kan ha synpunkter på frasen svårighetsgrad, men det var inte huvudfrågan. Intressant nu är hur länge det fungerar och om Penguin 2.0 (står här i forumet) kommer sopa bort den på frasen.

    Och som avslutning då. Jag brukar inte hävda saker inom SEO om jag inte vet att det fungerar. Spekulationer är inget för mig.
    Blir ibland lite överraskad att personer inte testar sig fram lite oftare innan de påstår saker.



    Jag vill passa på att tacka alla er som länkat frasen. Ni har min djupaste tacksamhet. Och skall sinom tid återgälda på lämpligt sätt det.
    Senast redigerat av Urban G den 2013-05-14 klockan 13:25.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Facebook comments fungerar inte på nya sidor.
    Av daaajM i forum Sociala medier
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 20:18
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 12:17
  3. Svensk utf-8 text fungerar inte med MYSQL 5
    Av sofi420 i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:49
  4. Redirect 301 fungerar inte
    Av Alfons74 i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 21:56
  5. Svenska sökord fungerar inte i wordtracker?
    Av micke021 i forum Sökordsanalys
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 21:18