Resultat 1 till 15 av 15

Gserp förtroendekris?

  1. #1
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Gserp verktyget är på många sätt fantastisk och hjälper många människor att få ett bra överskådlig nyckelords historik placering. Jag tycker den är suverän men som alltid ska man kolla på alla verktyg som erbjuds med skeptiskt öga. Kanske min natur att vara skeptisk, men så är det.
    Detta är endast en teori men jag har märkt en sak. Huruvida det beror på gserp har jag inga belägg för men har ingen annan ”logiskt” förklaring.
    Jag har i.o.m deras version 2.0 lagt upp några domäner med domäners respektive nyckelord som jag följer varje dag. Jag ställer mig frågande till i två fall av två olika domäner där jag har två olika nyckel ord. Dessa nyckelord har sjunkit ner i träsket (-50 placeringar) helt plötsligt och så legat där nu i snart 8 dagar. Jag har en viss känsla att gserp används av betalande seo företag för att få konkurrens analyser (statistik) ur gserp som sedan används mot mina webbplatser. Jag anklagar ingen kan lika mycket vara någon störning eller uppdatering som Google gör naturligtvis, men jag kan inte släppa detta. Vad tror ni rent etiskt. Om det är så att gserp databasen används som extra tjänst för prenumererade seo bolag för kontroll av konkurrenter med vissa nyckelord så är det ytterst allvarligt.
    Jag önska inga svar som säger: nä så gör dem inte utan här vill jag öppna upp en analys av gserp på djupet. Vad kan gserp göra egentligen som kan vara en nackdel.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan hänvisa till en tråd från är 2007. Där en slagning på en gratistjänst för placeringar resulterade i ett telefonsamtal från ett SEO-företag till min kund, som var informerad av mig.

    För egen del använder jag inga gratistjänster av den typen överhuvudtaget av just den anledningen, mer än för att bara testa mot min egen företagssida eller oviktiga sidor.
    Att använda den typen tjänster för kunder eller egna projekt av vikt är helt uteslutet för mig.

  3. #3
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Personligen använder jag mig inte utav gserp längre, gjorde det i början. Men efter att den inte stämde riktigt med andra program som jag förlitar mig mer på så slopade jag gserp totalt.

    Det roliga med gserp är att man kan lätt få fram om en konkurrent sökt på dig med ett sökord och av en rolig anledning så komemr det upp som en länk. Detta kan man se på bland annat ahref's sida. Det har dykt upp för mig några gånger i alla fall.

  4. #4
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Ska kanske tillägga att jag inte pumpat in massa domäner utan allt är fortfarande i ett test/utvärderings stadium. Använder mig själv av andra verktyg. Om det är någon som har mer erfarenheter, please skriv!

  5. #5
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    GSERP i sin beta är lite skakig och visar ofta inte rätt information i serp eller om domänen i fråga.

    Jag kommer inte ihåg att jag har godkänt något avtal mellan mig som användare och "Gserp", vilket möjliggör ett rent lagligt användande av informationen i databasen för tredjeperson och därmed att kunna sälja den vidare, så ur juridisk synvinkel så verkar din teori möjlig gelki. Etiskt så är det totalt åt h-e om det stämmer.

  6. #6
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    GSERP i sin beta är lite skakig och visar ofta inte rätt information i serp eller om domänen i fråga.

    Jag kommer inte ihåg att jag har godkänt något avtal mellan mig som användare och "Gserp", vilket möjliggör ett rent lagligt användande av informationen i databasen för tredjeperson och därmed att kunna sälja den vidare, så ur juridisk synvinkel så verkar din teori möjlig gelki. Etiskt så är det totalt åt h-e om det stämmer.

    En av andra orsaker varför jag rotat i detta är att det finns andra SEO leverantörer som de facto erbjuder detta som en tjänst till sina slutkunder (Läs gserp används av betalande seo företag för att få konkurrens analyser (statistik) ur gserp som sedan används mot mina webbplatser ). JAg ska inte peka på någon vid namn men En av Sveriges största gör det bland annat / eller gjorde det förut. Huruvida denna tjänst är populär bland seo bolag vet jag inte men rimligtvis döljer sig något här. Jag ska iallafall experimentera vidare utan att gå in på detaljer med gserp så återkommer jag med utfallet. Det finns sätt. Om det är någon som hinner att experimentera med gserp gör det gärna då precis som i vetenskapens tjänst så måste flera visa samma resultat för att styrka att så är fallet.

  7. #7
    Anders Hs avatar
    Anders H Anders H är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    20
    Svarar nedan för Gserps räkning.

    Det tycks föreligga ett missförstånd om hur Gserp fungerar. Precis som hos våra konkurrenter går det att lägga in domäner där Gserp löpande övervakar positioner för vissa givna sökord och sedan visar historisk positionsdata för dessa sökord.

    Det är fullt möjligt att lägga in vilka domäner och sökord som helst. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara rankingdata för sin egen domän man är ute efter. Många av våra användare har lagt in sin egen domän och konkurrenters, och på så sätt hålla koll på sig själv jämfört med andra. Det fungerar på någorlunda samma sätt på andra tjänster liknande Gserp. Många större SEO-bolag har egna system för detta. Varför ska vi sälja data när det är möjligt att hämta det själv? Kolla gärna hur dina konkurrenter rankar med hjälp av Gserp.

    Kolla gärna in Gserp på Facebook, eller skicka ett mail till oss!

  8. #8
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Hej Anders och tack för ditt svar.
    Jag utvärderar dock fortfarande gserp 2.0, men tagit bort "pengar" domäner resp. tillhörande data. En fråga. Tar ni bort dessa data ur eran databas eller markerar ni bara i databasen att sökordet är "avaktiverad" aka sätta bolean 1 resp. 0 ?

  9. #9
    lyxs avatar
    lyx lyx är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Det roliga med gserp är att man kan lätt få fram om en konkurrent sökt på dig med ett sökord och av en rolig anledning så komemr det upp som en länk. Detta kan man se på bland annat ahref's sida. Det har dykt upp för mig några gånger i alla fall.
    Nej det går inte. Jag vet inte vad du får den idén från. Användarens interaktion med gserp.com är ej nödvändig för att vi ska indexera sökresultat eller domänsidor.

  10. #10
    lyxs avatar
    lyx lyx är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av gelki Visa inlägg
    Hej Anders och tack för ditt svar.
    Jag utvärderar dock fortfarande gserp 2.0, men tagit bort "pengar" domäner resp. tillhörande data. En fråga. Tar ni bort dessa data ur eran databas eller markerar ni bara i databasen att sökordet är "avaktiverad" aka sätta bolean 1 resp. 0 ?
    Kopplingen mellan sökord och domän är helt borta och givetvis även kopplingen till dig. Däremot finns placeringsresultat kvar för sökorden. Vi tillhandahåller placeringshistorik, och eftersom flera användare kan ha lagt in samma sökord kan vi inte ta bort historiken.

  11. #11
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Jag gillar Gserp och uppskattar tjänsten, finner heller ingen anledning till att de skulle äventyra möjligheterna att göra tjänsten till en lönsam betaltjänst genom att tänka kortsiktigt.

  12. #12
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag har upplevt en bergochdalbana med Gserp och vet inte riktigt hur jag ska förlita mig på dom. Jag var negativ på deras resultat från början men det börjar verka vara om nu sedan ett par veckor...

    Framtiden får visa oss vägen...

    Michael

  13. #13
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av spagetti Visa inlägg
    Jag har upplevt en bergochdalbana med Gserp och vet inte riktigt hur jag ska förlita mig på dom. Jag var negativ på deras resultat från början men det börjar verka vara om nu sedan ett par veckor...

    Framtiden får visa oss vägen...

    Michael
    Bara att fortsätta att utvärdera. De centrala i Gserp är att du själv lägger in sökorden för ett visst domän och detta är väldigt känsliga uppgifter om de skulle komma på vilovägar. Helt annan sak är det ju om konkurrenter antar vilka sökord man jobbar med. I det här fallet blottar man sig rejält. Oavsett om tjänsten i övrigt är suverän och en exceptionell översikt.

  14. #14
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av gelki Visa inlägg
    Bara att fortsätta att utvärdera. De centrala i Gserp är att du själv lägger in sökorden för ett visst domän och detta är väldigt känsliga uppgifter om de skulle komma på vilovägar. Helt annan sak är det ju om konkurrenter antar vilka sökord man jobbar med. I det här fallet blottar man sig rejält. Oavsett om tjänsten i övrigt är suverän och en exceptionell översikt.
    Det här känns som ett väldigt underligt uttalande. Om din sökmotoroptimering kommer upp i en nästan okej nivå, så är det ju bara att titta på sajten för att se vilka sökord du försöker ranka för. Hur kan det vara känsligt?

  15. #15
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Det här känns som ett väldigt underligt uttalande. Om din sökmotoroptimering kommer upp i en nästan okej nivå, så är det ju bara att titta på sajten för att se vilka sökord du försöker ranka för. Hur kan det vara känsligt?
    Varför är det underligt?
    Om du har större sajt så är det betydligt svårare att se exakt vad du rankar för. Du kan gissa bra men aldrig exakt, eller veta hur många sökord jag egentligen lägger krut på. Därför är det känsligt att man själv publicerar detta i en databas. Det är inget underligt i det. Dessutom måste ju någon titta på din sajt och denna någon kostar pengar. I gserp fall är allt serverat. Bara att koppla ihop automatiken så är det klart. Jag utvärderar saker och ting och jag tror Aron att det har både du och jag rätt till.
    Senast redigerat av gelki den 2013-03-06 klockan 19:38. Anledning: lägger till någon mening

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Officiell tråd för Gserp
    Av Anders H i forum SEO-verktyg
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 10:36
  2. Gserp visar fel
    Av wahlman i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 15:17
  3. Gserp.se, hur trovärdig är sajten?
    Av McDavid i forum Optimering
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 09:09
  4. Vad har hänt med Gserp?
    Av Henning Hall i forum SEO-verktyg
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 22:10