Resultat 1 till 8 av 8

Uppdatering av algoritm och webmaster-guidelines

  1. #1
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Google skriver på sin Webmaster-blog att de uppdaterade algoritmen för ett tag sedan och att de pga detta även uppdaterat sina riktlinjer för webmasters. En sak de har tagit bort är:

    Don't use "&id=" as a parameter in your URLs, as we don't include these pages in our index.

    De rekommenderar dock att man, om man kan och har tid, uppdaterar till lite bättre och vänligare URL:er.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Pratar vi just om "id" nu och inte alla sådana urls? Det är ju sjukt weird isof.. varför skulle de just ogilla variabelnamnet "id"?.. Det är helt barockt om du frågar mig..
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nu ska vi ju inte haka upp oss på det eftersom de tagit bort just det att man inte ska ha sådana urls. Men för att svara på frågan:

    Det Google inte gillade förut var när URL:er hade &-tecknet. De läste helt enkelt inte av det som kom efter (rätta mig om jag har fel, det brukar jag ha!)...

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Aha, förvirrat av mig med andra ord. Jag tror du har fel då jag tex har haft grova problem med att googlebot försöker indexera varenda sorteringsordning på specifika sökningar (dvs två parameterar, en för sökord och en för sorteringsordning). Det blir jobbigt fort när man har massa webbsidor och sen kanske 16 olika sorteringsordningar....
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Nu ska vi ju inte haka upp oss på det eftersom de tagit bort just det att man inte ska ha sådana urls. Men för att svara på frågan:

    Det Google inte gillade förut var när URL:er hade &-tecknet. De läste helt enkelt inte av det som kom efter (rätta mig om jag har fel, det brukar jag ha!)...
    Anledningen till att de stör sig på &-tecknet var att du ser parametrar i URL till sidor skapade genom XSS-angrepp. Det vill sägad tvingad länkning från en sajt, t.ex. i sökresultat, som ägaren av sajten sällan kände till.

    Någon form av förbättring av detektionen av denna typ av angrepp har troligen uppstått vilket inte ska förvåna eftersom det bör vara lätt att filtrera bort angreppen med lite extra stöd.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Som jag har fårstått det, och som även Matt Cutts har kommenterat så har det varit, och är ganska vanligt att man använder sessionid i url:erna för att följa besökarens agerande på webbplatsen. Oftast sätter man en cookie som säger vilken sessionsid den unika besökaren hade från föregående besök och om cookien saknas skapar man ett nytt. Det innebär för Google att googlebot får ett nytt sessionsid vid varje återbesök, och att alla interna länkar ändras. Det gör att man får en hel massa olika URL:er till ett och samma content. Vilket inte är bra.

    Tidigare kunde googlebot, när den hittade url:er med &id= eller ?id=, helt enkelt testa att kapa bort det ur URL:en vilket ibland fick häpnadsväckande konsekvenser. Idag är det inga problem att få en site med många och krångliga querystrings indexerad fullt ut, men om man har möjligheten ska man hålla nere antalet och helst skapa en struktur som inte behöver querystrings. (Man kan ju använda .htaccess med mod_rewrite eller ISAPI rewrite)

    Detta hänger dock mer ihop med att man vill ha "länkvänliga" URL:er som besökaren enkelt kan komma ihåg och länka till i olika sammanhang.

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Anledningen till att de stör sig på &-tecknet var att du ser parametrar i URL till sidor skapade genom XSS-angrepp. Det vill sägad tvingad länkning från en sajt, t.ex. i sökresultat, som ägaren av sajten sällan kände till.

    Någon form av förbättring av detektionen av denna typ av angrepp har troligen uppstått vilket inte ska förvåna eftersom det bör vara lätt att filtrera bort angreppen med lite extra stöd.
    Mjaaaaa.. det är väl möjligt, men framförallt handlar det nog om att många okunniga webmasters skriver oändliga loopar tex.

    sida.php?id=1 visar länkar till nya sida.php med id 2,3,4,5
    sida.php?id=5 visar länkar till nya sida.php med id 6,7,8,9
    etc..
    sida.php?1000...000+

    Nu var ju detta ett exempel på "djupet" men det kan ju lika gärna bli på bredden, tex att varje sida.php har 100 länkar. 100^3 = en miljon skräpsidor om nu google följer på djupet i tre steg.

    Ang, den typen av XSS föresten, vad är poängen? Man skapar en länk via en XSS bugg.. och får google att indexera sidan? Får man inte bara just pr via den dynamiska länken då? Det är ju bara din egen PR?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Varför de stör sig på variabeln ID har jag ingen åsikt kring, men de senaste 6 månaderna har Google haft stora problem med XSS, och deras hantering av sidor med & är annorlunda nu. Men jag har svårt att se att det bör vara något som påverkar den internalänkningen nu, vilket gör att det kanske inte har något i den här tråden att göra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)