Resultat 1 till 6 av 6

"avrunda" domänen (domän.se / domänen.se) betydelse?

  1. #1
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Om man vill optimer (med IDN) mot det exakta sökordet "domän" så är domän.se ett bra val av just domän. Nu antar vi att den är upptagen, men däremot är domänen.se ledig. Skillnaden blir alltså ett tillägg i domännamnet sist med "en".

    Har det någon betydelse? Om vi antar att båda domänerna ligger online till två lika starka sidor med samma länkkraft till sig, kommer Google premiera domänen DOMÄN.se eftersom den är exakt med sökordet?

    Sen kan man gå vidare med att domän.se är upptagen med alla TDL utom .org. Skulle du välja domänen.se eller domän.org till din sida för att optimera mot sökordet "domän"?

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    "Domän.se" eller "domänen.se" spelar inte speciellt stor roll för rankingen numera. Förr gav det ganska mycket extrakraft, men de flesta är överens om att det inte ger lika mycket längre, om det överhuvudtaget har någon effekt...

    Om allt är exakt samma mellan sidorna så kommer väl troligtvis domän.se att hamna precis ovanför domänen.se (fast det skulle bli problem med duplicate content)... Å andra sidan skulle du nog relativt lätt kunna ranka domänen.se högre med ett par relevanta inlänkar.

    Jag skulle inte på något sätt dra mig för att köpa domänen.se för att jag skulle vara rädd för att inte kunna ranka högre än domän.se så att säga.

    Däremot kan det ena namnet vara bättre ämnat att marknadsföra etc, men det är ett helt annat kapitel...

  3. #3
    jakobias avatar
    jakobia jakobia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    "Domän.se" eller "domänen.se" spelar inte speciellt stor roll för rankingen numera. Förr gav det ganska mycket extrakraft, men de flesta är överens om att det inte ger lika mycket längre, om det överhuvudtaget har någon effekt...
    Har du gjort egna test som styrker detta?

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    EMD fungerar fortfarande mycket bra i Sverige, iaf de med creation före G annonserade sin förändring. De EMDer som jag har satt upp efter detta datum svarar inte alls lika bra, snarare att det är svårare att komma in på förstasidan med dessa.

  5. #5
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Tack för svaren!
    Nån som gjort något test med att lägga till något som avrundar domänen. Någon skillnad bör det väl ge, annars kan man ju i princip regga upp domänernasdomän.se när domän.se är upptagen?! Men jag lägger nog hellre upp en avrundad .se eller .com istället för en .org när det är det enda som står till buds.

  6. #6
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Om du ska optimera mot sökordet "domän" och bara har att välja mellan "domän.org" och "domäner.se" - vilken av de båda skulle du köra på?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 11:20
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 09:05
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 13:50
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 15:41