Resultat 1 till 3 av 3

Fråga kring Filter + 301

  1. #1
    Eernies avatar
    Eernie Eernie är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    2
    Hej Seo-forum!

    Jag har troligtvis fastnad i ett filter hos Google då jag sjönk till 100+ på 90% av alla mina sökord över en natt.
    Detta har nu varit så i några dygn, så jag väntar fortfarande och ser om det studsar tillbaka..

    Men nu till min fråga:
    Om det visar sig att jag nu fastnat i ett filter.
    Hur funkar det om jag köper en annan toppdomän, tex .com, och sedan använder mig av 301 från .se till .com.
    Är det lönlöst att göra på det sättet? Kommer filtret att följa med?

    Är det lättare att köpa en helt ny domän och börja om från början?

    Förstår att det säkert skiljer sig från fall till fall, men vad tror ni är den bästa lösningen?

    Tack på förhand!
    mvh
    Andreas

  2. #2
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Om du gör en 301 redirect är risken stor att eventuella filter följer med, i alla fall efter ett tag (kortsiktigt kan det dock fungera utmärkt).

    Jag skulle säga som så - börja om med ny domän, sätt den gamla domänen på annat klass C-IP och gör den som en sorts affiliatesida till huvuddomänen eller liknande. Eller som en vanlig infosida med en länk till den nya sidan.

    Av de sidor som hamnat i filter av olika anledningar har just denna strategi visat sig vara den bästa, i alla fall för mig. Det positiva med att ha kvar den filtrerarade domänen är att den faktiskt skickar en del länkkraft samt trafik via longtail keywords som den faktiskt fortfarande rankar på. Dessutom blir ju relevansen på länken 100% och länken helt naturlig - om JohansFiskesida.se länkar till SportfiskeTipsen.com är det ju i Googles ögon en relevant och stark länk.

    Så om det inte är en sajt som är ett brandname och som du absolut inte kan börja om med skulle jag starta på ny kula.

  3. #3
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Bra konkret tips Andr! + i kanten.

    "Jag har troligtvis fastnad i ett filter hos Google då jag sjönk till 100+ på 90% av alla mina sökord över en natt.
    Detta har nu varit så i några dygn, så jag väntar fortfarande och ser om det studsar tillbaka.."

    Mitt tips: istället för att ta en easy way out så försök att hitta vägen ut ur filtret så lär du dig ett par saker under vägen, bl.a varför du hamnade där men också hur du tar du ut ur det. Är det ett filter så bör du inte vara passiv utan försöka leta efter vad som orsakade att du hamnade där: ankartexter, bouncerate etc

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dublicate Filter
    Av creo i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-01-29, 08:16
  2. Viktig fråga kring text
    Av Olof86 i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 17:49
  3. Fråga kring antal länkars relevans
    Av Klara i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 11:43
  4. Filter
    Av monkey business i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 22:12
  5. Fråga kring yreg.se
    Av Anders Granström i forum Övrigt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 00:08