Resultat 1 till 13 av 13

Google ändrar rubrik i SERP

  1. #1
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Sedan drygt en vecka tillbaka har jag kunnat se i sökresultatet att något hänt med hur vårt sökresultat presenteras. Trodde först att någon här internt gått in och ändrat vår title-tag men så var inte fallet. Ser man i koden så ser den ut som vanligt - "Webbyrå i Göteborg för Joomla & Adwords - Teveo". I SERPEN är den dock ändrad till - "Teveo: Webbyrå i Göteborg för Joomla & Adwords". Efter att ha undersökt detta lite närmare idag så ser jag att det är några konkurrerande firmor som råkat ut för exakt samma sak. Tycker kanske inte att det påverkar jättemycket, men ändå lite skrämmande om man inte längre själv kan påverka sin rubrik i sökresultatet.

    Någon här som sett något liknande? Går Google verkligen in och ändrar i hur sökresultatet presenteras. Testa sök på "Webbyrå Göteborg" så ser ni vad jag menar. Har försökt få tag i vår kontaktperson på Google idag för att kolla med honom utan att få tag på honom. Har mailat så jag inväntar svar.

  2. #2
    dannelitos avatar
    dannelito dannelito är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Robiin Visa inlägg
    .... Går Google verkligen in och ändrar i hur sökresultatet presenteras ...
    Svar: Ja -> http://www.seroundtable.com/google-b...ing-16432.html

  3. #3
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Japp, ser det på flera av mina sidor och hos VISSA konkurrenter. Det intressanta här är hur de lyckas luska fram vilket mitt brandname är då jag inte har det i domännamnet eller särskilt många platser på förstasidan. Jag kan inte heller tro att det är manuellt arbete bakom det, dock så är det bara vissa som har denna omställning och inte alla.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Har sett det en längre tid, men det som skiljer sig från då och nu är att nu verkar de ha deras egen Titel på samtliga sökningar medans det förut bara har varit vissa sökningar där de ändrat titeln.

    Såg nyss samma sak för Sökmotorkonsult som nu har avslutningen i sin titel, sokmotorkonsult.se som inledning på titeln som Google visar.

    Vet inte om det beror på en On-page faktor eller om det beror på ankartexterna, men så länge ni inte tappar någon ranking på de nya titlarna så bör det ju alltid vara bra ur ett brandingperspektiv att ha sin domän / sitt brand först i Titeln.

    Intressant förändring, ska bli spännande att se vad Google säger om det.

  5. #5
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Min gissning är att ankartexter har en stor del i dramat. Jag ser samma sak på mina butiker där vi jobbar med mycket brandade länkar medan jag inte ser det någon annanstans där det är jättediversifierade ankartexter. Och samma sak på de jag sett, att sokmotorkonsult.se som har många ankartexter med sitt domännamn och min gissning är att det är domänen och ankartexterna är det avgörande för detta. Men vad vet jag...

  6. #6
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Niklas Aronsson, håller med om att så länge det inte inverkar på rankingen negativt så gör det mig absolut ingenting, snarare så vill man ju egentligen ha sitt varumärke först om det inte varit så att det är mer gynnsamt att ha viktiga sökbegrepp först.

    AndersIvar, ja det kan nog vara en del av sanningen, de flesta av våra inlänkar är också brandade. Kan kanske ha en del med Googles satsning att gynna brands att göra?

    Återkommer när/om jag får någon respons från Google.

  7. #7
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag fick bort detta genom att sätta ">brandname" i slutet på titeln. End-pipe är inte det snyggaste alternativet, men det är bättre för mig än att G sätter in brandname först. Med andra ord kan just titelns utseende trigga Gs ändring.

    Möjlighet: G läser in "-" i titel och kopplar det till ankartexter och ffa "seo". Tar därför brandname och stoppar först.
    Senast redigerat av SEOJonas den 2013-03-10 klockan 20:36.

  8. #8
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Vad jag sett tror jag att det inte behöver vara ankartexten. Kan en möjlig påverkan vara en koppling till Google+? Kollat på ett par case, bland annat en egen sida där jag själv står som brand med mitt namn, och jag ser inget annat.

  9. #9
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    SEOJonas - Tyckte du att du tappade i ranking innan du ändrade detta eller varför ändrade du? Vi har tappat från 2:a till 3-4:e plats sedan jag upptäckte detta, vet dock inte om det är just pga av detta dock. Verkar inte heller som att Google vill uttala sig om detta ännu.

  10. #10
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Detta skall inte påverka rankings, jag har dock ingen exakt källa på det.
    Senast redigerat av Fredrik Johansson den 2013-03-15 klockan 12:26.

  11. #11
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag tappade ett par placeringar i samband med detta, men dessa har jag inte återfått efter att jag ändrade titeln.

  12. #12
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Funderade ett tag på om det kunde ha något att göra med kopplingen till Google+ med rel=publisher men de andra i SERPen som råkat ut för detta verkar inte ha denna koppling, åtminstone inte alla.

  13. #13
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Det behöver inte nödvändigtvis finnas någon rel=author på webbplatsen för att Google ska koppla ihop viss webbplats med profil på Google+. Det kan ske t e x genom länk från G+profilen till sidan i kombination med länk från sidan till ett twitterkonto, som även det är länkat från G+profilen. Detta var ett exempel, finns säkert fler.

    Googla efter "digital identitet" så hittar du ett exempel i topp
    Senast redigerat av Håkan Persson den 2013-03-18 klockan 12:18.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google ändrar kriterier?
    Av Johan1979 i forum Nyheter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 22:46
  2. Google ändrar min Title tag?
    Av Niklas Aronsson i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 13:08
  3. Google ändrar inte rubrik o beskrivning
    Av packard i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 08:45
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 09:50
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 16:40