Resultat 1 till 14 av 14

"Ny" domän - finns redan i googles index

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Köpte nyligen en domän tänkt att användas för en satellitsida. Gjorde lite research innan, googlade domännamnet etc, men hittade inget märkligt. Nu när jag lagt upp min sida och google börjat indexera så dyker det upp en del 404or... Googlade ånyo, och lyckades hitta en sida på ett forum som nämner att det fanns en sida på domänen för drygt ett år sedan. Det finns dock inga länkar till domänen kvar.

    Hur bör man gå tillväga här? Läste lite i webmaster tools att man kan deindexera sidor med robots.txt, är det enda vägen att gå?

    kan man på något sätt rensa allt som google har indexerat på domänen tidigare? För tillfället har detkommit upp c:a 20 st 404or på drygt en vecka, finns kanske risk att det blir en väldans massa sidor?

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Lyfter denna post igen, lite tips skulle verkligen uppskattas här...

    Det har dykt upp ett 10-tal helt ok inlänkar vilket ju är bra, däremot rapporterar webmaster tools nu att över 100 sidor från den förra sajten ej kan hittas. Jag har försökt ta bort ett antal av sidorna ur googles index via webmaster tools en och en, men siffran minskar ej...

    Hur ställer man det här tillrätta?

  3. #3
    DaveSs avatar
    DaveS DaveS är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    3
    Har hänt mig också. Skicka in en ny sajtkarta och vänta. Jag tror att det tog runt två månader för mig att bli av med allt det gamla. Jag hade tom en massa gamla sökord i webmaster tools från den förra sajten.

  4. #4
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av DaveS Visa inlägg
    Har hänt mig också. Skicka in en ny sajtkarta och vänta. Jag tror att det tog runt två månader för mig att bli av med allt det gamla. Jag hade tom en massa gamla sökord i webmaster tools från den förra sajten.
    Så pass lång tid alltså?

    Det finns ju en funktion i webmaster tools för att meddela google om ens sajt har förändrats väsentligt, men samtidigt har jag inte ändrat den nuvarande sajten sean jag la upp den för snart två månader sedan, så kanske fel läge att använda den nu?

  5. #5
    DaveSs avatar
    DaveS DaveS är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    3
    skicka ett pm med vilken sida det gäller så kan jag snabbt kika på det om du vill

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om du inte redan har gjort den undersökningen så kan du ta en sväng på Wayback Machine och se om du kan få fram vilket innehåll som fanns på webbplatsen innan och storleken på den.

    Har du sedan ingående länkar till undersidor som inte finns kvar bör ta hand om dem med en 301.
    Alternativt skapa undersidor med likartat innehåll som tidigare om det passar med målsättningen nu vill säga.

  7. #7
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Om du inte redan har gjort den undersökningen så kan du ta en sväng på Wayback Machine och se om du kan få fram vilket innehåll som fanns på webbplatsen innan och storleken på den.

    Har du sedan ingående länkar till undersidor som inte finns kvar bör ta hand om dem med en 301.
    Alternativt skapa undersidor med likartat innehåll som tidigare om det passar med målsättningen nu vill säga.
    Tackar Urban, har försökt fram och tillbaka, men fungerar inte riktigt. Har bara gjort 301or för rena html-sidor tidigare, men denna är WP.

    htaccess ser utså här:


    # BEGIN WordPress
    <IfModule mod_rewrite.c>
    RewriteEngine On
    RewriteBase /
    RewriteRule ^index\.php$ - [L]
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
    RewriteRule . /index.php [L]
    </IfModule>

    # END WordPress


    Vilken kod ska skrivas in () och var?

    Kan man använda Redirect 301 i alla fall? Även utan .html i adressen?

    Det finns ju annars en och annan plugin att använda, men glad om jag slipper använda extra plugins som kanske leder till kompatibilitetsproblem förr eller senare...

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    På raden under #END Wordpress
    redirect 301 /gammal-url.html http://www.domannamnet.tld/ny-url/

  9. #9
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    På raden under #END Wordpress
    redirect 301 /gammal-url.html http://www.domannamnet.tld/ny-url/
    Och ändelsen .html använder man fastän det är WP?

    Om man skriver in en url till en wp-sida och lägger till .html så får man ju 404...

    Känner mig lite lost här, sorry...

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Den exakta adressen till den gamla urlen menade jag. Har den inte html så skall det inte skrivas. Lite otydligt av mig.

  11. #11
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Den exakta adressen till den gamla urlen menade jag. Har den inte html så skall det inte skrivas. Lite otydligt av mig.
    En av url:erna som rapporters som 404 i webmaster tools:

    /2011/din-organisation/



    I .htaccess skriver jag exakt så här:

    redirect 301 /2011/din-organisation/ http://mindoman.se/

    Editerar filen i dreamweaver och laddar upp med filezilla, men funkar ej...?

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du blir jag lite ställd här.
    Finns ändringarna med på filen uppe på servern i rotmappen?

  13. #13
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Du blir jag lite ställd här.
    Finns ändringarna med på filen uppe på servern i rotmappen?
    Ja det gör de, däremot la jag märke till något annat...

    De flesta filer ser ut något i stil med: http://mindoman.se/2011/?wpmp_switcher=mobile

    Och det är de som inte fungerar, de enstaka som inte har ändelsen "?wpmp_switcher=mobile" fungerar faktiskt nu plötsligt...

    Har googlat lite, och kommit fram till att det krävs ett annat kommando för dessa, men blir inte riktigt klok på exakt vilket, tycks krävas flera rader för att omdirigera varje länk, eller finns det något smartare sätt?

  14. #14
    lisacollin89s avatar
    lisacollin89 lisacollin89 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Köpte nyligen en domän tänkt att användas för en satellitsida. Gjorde lite research innan, googlade domännamnet etc, men hittade inget märkligt. Nu när jag lagt upp min sida och google börjat indexera så dyker det upp en del 404or... Googlade ånyo, och lyckades hitta en sida på ett forum som nämner att det fanns en sida på domänen för drygt ett år sedan. Det finns dock inga länkar till domänen kvar.

    Hur bör man gå tillväga här? Läste lite i webmaster tools att man kan deindexera sidor med robots.txt, är det enda vägen att gå?

    kan man på något sätt rensa allt som google har indexerat på domänen tidigare? För tillfället har detkommit upp c:a 20 st 404or på drygt en vecka, finns kanske risk att det blir en väldans massa sidor?
    Jag tror att bästa sättet är att skapa nya webbplatskarta och lägga till webbplatsen. Google genomsöker din webbplats igen kommer du inte hittat felet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 11:20
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  3. "robots" content="index,follow"
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 12:46
  4. "Kul" exempel med Googles rättstavning
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 16:32