Resultat 1 till 18 av 18

Pandan integreras med Google’s kontunerliga sökalgoritm

  1. #1
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Nyheterna tycks dugga tätt från Google. Matt Cutts på den stora sökmotorn avslöjade tidigare om en kommande panda-uppdatering till helgen, samt en stor Pingvinuppdatering senare i år. Nu kommer ett avslöjande om att sökmotorn kommer integrera Pandan i Google’s rullande algoritm.

    Det betyder med andra ord att vi inte längre behöver vänta på de större uppdateringarna som tycks ha kommit varje månad. Istället kommer förändringar i serpen ske gradvis och kanske inte lika “chockande” på en viss dag.

    Hur när och var denna förändring kommer ske förtäljer dock inte historian.

    Källa: Searchengineland

  2. #2
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Det är många uppdateringar som presenteras nu i dessa dagar.
    Panda till helgen, ny uppdatering som syftar på slå ut footer / sidebar blogg networks, de ska slå till e-handlare med bad reputation och sist men inte mist Penguin 3.0 som kommer innan året är slut.

  3. #3
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Vi kan räkna med att flera uppdateringar kommer att komma samtidigt, bara för att förvilla och göra det svårare att identifiera orsakerna till ev dropp i serparna. Detta ligger helt i linje med hur G har agerat tidigare.

  4. #4
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Indeed, många nyheter och uppdateringar. Särskilt blir det ju intressant med Pingvinen. Är ju inte direkt så man ser fram emot uppdateringarna, blir nog en nagelbitare tills dess. Förutom dom större förväntade förändringarna som kommer slå till mot diverse spam/länk nätverk så är det ju dom små justeringarna som kommer bli mest påtaglig för gemene man.

    Det lär ju i alla fall gå åt det hållet det som det gjort ett tag, dvs att det blir svårare att skalfördela arbetet bakom sökmotoroptimeringen. Både vad gäller länkar och innehåll. Det tror i alla fall jag om jag får gissa lite.

    Frågan är ju sedan vad man gör om man har en sajt eller flera som får sig en släng av kommande uppdatering. Blir det ett börja på en ny domän, eller försöker man justera sig efter dom spelregler som Google satt upp? Om nu pandan integreras i mer “real-tid”, så lär man kanske kunna se om förändringarna man gör på sidan ger en effekt åtminstone inom en rimlig tid, istället för att sitta och vänta på nästa stora justering.

    Antagligen blir on-page optimeringen än mer viktig för dom som jobbar inom seo konsult industrin, eftersom det antagligen är lättare att skalfördela än att få tag i bra länkar för sina klienter på en större skala. Iofs kanse priset för dom byråer som kan fixa bra länkar gå upp, medan det blir lite svårare för byråer som inte kan ta på sig större nicher med hjälp av länkar. Men å andra sidan finns det ju alltid den lokala serpen att arbeta mot.

    För oss affiliates, i det segmentet jag jobbar mot, så tror jag det blir viktigare att kunna erbjuda kunderna ett värde utöver det våra annonsörer kan erbjuda. Men så har det ju varit ett tag, även om det fortfarande finns lite longtails att jobba mot, så blir det nog inte lättare med kommande uppdateringar. Förutom att annonsörerna blivit bättre med sin egen SEO, så vill ju i Google i förstahand ge “sökarna”, det självklara valet om det är relaterat till annonsörernas produkter. Allt längre bort kommer dom dagarna då man kunde fylla sina sidor med exakta keyword texter och lite random länkar för topplaceringar.

    Men som Blues en gång sjöng, “Ny tid ny strid”.

  5. #5
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Panda 25 ryktas redan om att vara lanserad. G varken bekräftar eller förnekar.

    Någon som har märkt något i serparna?

  6. #6
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Varken sett eller hört ngt.

    Däremot rolig läsning på Googles Webmaster Forum angående en snubbe som påstår sig jobba på BBC och säger de har fått Unnatural Links Message i GWT och undrar vad fan de ska göra.
    En clown rekommenderar att de ska gå igenom deras 121 miljoner backlinks och göra disavow på alla spammiga.


  7. #7
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Hehe BBC liksom

    Enda jag sett nu på morgonen är att underlänkarna ändrats på en av mina sajter. Har inte gjort något särskilt, men annars så är placeringarna same old. Ska kolla runt lite mer under dagen.

  8. #8
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Tur att det är helg. Man får ju lite resfeber symptom när det vankas uppdatering.
    Lagom apatisk produktivt sätt eftersom det inte finns mycket att göra än att vänta på kommande event.

    Men kollat igenom en del nu på morgonen, verkar inte skett något särskilt på dom svenska eller internationella sökorden som jag brukar ha koll på.

  9. #9
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    @Green: i brist på annat kan man alltid bygga mer content. Alltid :-)

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    @Green: i brist på annat kan man alltid bygga mer content. Alltid :-)
    Hehe. Eller hur. Det bästa tipset till nån som är nojjig över Pandan.

  11. #11
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Nej nej, en bärs eller två är nog bäst. Antingen för att fira eller påbörja sorgearbetet.

  12. #12
    introstands avatar
    introstand introstand är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    31
    Någon som har märkt av något idag?

  13. #13
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    No :/

  14. #14
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Har fortfarande inte sätt något särskilt i Serpen.

    Kanske vara en mini-panda uppdatering? Eller så sker det idag. Vi får se =)

  15. #15
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Varken sett eller hört ngt.

    Däremot rolig läsning på Googles Webmaster Forum angående en snubbe som påstår sig jobba på BBC och säger de har fått Unnatural Links Message i GWT och undrar vad fan de ska göra.
    En clown rekommenderar att de ska gå igenom deras 121 miljoner backlinks och göra disavow på alla spammiga.

    Hahahaha, underbart!
    Har städat upp en del (för många) länkprofiler de sista 6 månaderna, och då är det rätt tidskrävande när det rör sig om 10k länkar från 350 domäner.

    Tror att en realistisk tid för att städa upp BBC's profil med tillhörande Disavow hade varit 5 år.

  16. #16
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    En serp som jag följer har blivit ordentligt skruvad. Lågrelevanta och aldrig tidigare sedda svaga sidor ersätter högrelevanta och starka sidor - Wikipedia mfl.

  17. #17
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Har fortfarande inte sett nånting. Boooring! :P

  18. #18
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Jag har ökat på serpen med svåra sökord och sökfraser sedan denna vecka på sökord som det var hög konkurrens på. På flera webbplatser och på en mängd olika sök fraser så jag har slutat sjunga Ave Maria. Men kollar några veckor till för att verifiera stabiliteten.

    Så sammanfattningsvis har uppdateringen gynnat mina webbplatser, vad jag kan se.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 17:17
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 11:07
  3. Klickfrekvens = del av sökalgoritm?
    Av latehorn i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 00:31