Resultat 1 till 15 av 15

Tjäna pengar på bloggar, vad tycker ni om min ide?

  1. #1
    nanis avatar
    nani nani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    7
    Hej.

    Jag pratade med min bror som precis börjar med seo och han sa att man kan sälja länkar om man har en relativt bra blogg med bra text och relevant text. Han sa att man kan ta 1000 kr per år och länk, och ca 5 länkar per blogg.

    Det jag funderar nu är om jag kan slänga upp ett par bloggar inom lite olika nischer och uppdatera dom nån gång i veckan och sälja länkar? Först är planen att bygga upp bloggen, försöka få lite besökare och sen sälja.

    Det låter för enkelt dock, så vad finns det för nackdelar med min plan? Vad måste jag tänka på?

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Din plan låter ungefär som hur många arbetar. Det du saknar dock är att du ska göra dina bloggar starka med massor med värdefulla och relevanta inlänkar. Har du inga inlänkar så kommer din blogg inte att ha något värde, och då kommer ingen att köpa av dig. Dessutom spelar det stor roll vart du har din blogg någonstans, bäst är att ha på en egen domän som du kan kontrollera fullt ut.

  3. #3
    nanis avatar
    nani nani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    7
    Tack för svaret.

    Går det att svara på ungefär hur många inlänkar som är ok? Om man byter länkar med någon, tjänar man nåt på det eller slår dom ut varandra?



    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Din plan låter ungefär som hur många arbetar. Det du saknar dock är att du ska göra dina bloggar starka med massor med värdefulla och relevanta inlänkar. Har du inga inlänkar så kommer din blogg inte att ha något värde, och då kommer ingen att köpa av dig. Dessutom spelar det stor roll vart du har din blogg någonstans, bäst är att ha på en egen domän som du kan kontrollera fullt ut.

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Se detta som ett parlamentsval, den som får flest relevanta röster är den som vinner. Reciprokt byte som du föreslår ska du undvika. Byt A->B eller A->B->C->A istället.

  5. #5
    nanis avatar
    nani nani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Se detta som ett parlamentsval, den som får flest relevanta röster är den som vinner. Reciprokt byte som du föreslår ska du undvika. Byt A->B eller A->B->C->A istället.
    Ok, tack.

    En sista fråga, hur undviker jag det här med IP adress? Om jag fattat det rätt så får man samma IP adress om man gör flera olika sidor på samma dator. Går det att undvika det på nåt sätt?

    Jag vill ju ha allt samlat på samma webhotell då jag inte vill investera för mkt pengar i det här projektet nu i början, och jag kommer ha .se domän också är det tänkt.

  6. #6
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag antar att du vill undvika att ha samma IP# på alla dina domäner? När du talar om "sidor" så förmodar jag att du menar domäner..?
    Du behöver i så fall flera webbhotell eller använda dig av SEO-hosting.

    Vissa webbhotell kan dela ut olika IP# men oftast på samma C-nät. Såvitt jag vet så finns det inga svenska webbhotell som kan erbjuda flera C-nät, om du inte vill köra VPS... Har du färre än 10 domäner så kan du ha det på samma webbhotell och länka mellan domänerna, men jag skulle inte köpa länk av dig om du har alla ägg i samma korg.

  7. #7
    nanis avatar
    nani nani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Jag antar att du vill undvika att ha samma IP# på alla dina domäner? När du talar om "sidor" så förmodar jag att du menar domäner..?
    Du behöver i så fall flera webbhotell eller använda dig av SEO-hosting.

    Vissa webbhotell kan dela ut olika IP# men oftast på samma C-nät. Såvitt jag vet så finns det inga svenska webbhotell som kan erbjuda flera C-nät, om du inte vill köra VPS... Har du färre än 10 domäner så kan du ha det på samma webbhotell och länka mellan domänerna, men jag skulle inte köpa länk av dig om du har alla ägg i samma korg.
    Jaha, jag trodde att det var ip från datorn som gällde.

    Jag tänkte att mina blogar ska ha olika inriktningar och har inte tänkt länka mellan dom.

    Jag ska stara med 10 st och göra 1-2 inlägg i veckan nu sen så ska jag utvärdera efer 6 månader och för då kommer jag ha lite underlag och även mer erfaranhet. Låter det som en bra ide?

    Och tack ännu en gång för hjälpen

  8. #8
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Du har fortfarande inte klargjort för hur du ska skaffa dig länkar till dina domäner så att de blir värdefulla nog att köpa länk från. Om du väljer att byta länkar med någon från dina 10 bloggar så tappar de i värde, och har du inga andra bloggar att byta med så kommer du inte heller att få några länkar att byta med.

    Att bygga länkar via artikelkataloger och länkkataloger kommer inte att ge dig några kunder eftersom alla har dessa länkar redan idag. Jag tycker att du ska fundera på hur du ska skaffa dig länkar till dina bloggar, och samtidigt läsa någon av de svenska seo-guider som finns för att förstå grunderna i SEO och begreppen runtomkring, innan du börjar bygga content till dina bloggar. Det kan spara dig mycket tid. Dessa guider hittar du här.
    Senast redigerat av SEOJonas den 2013-03-23 klockan 19:08.

  9. #9
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av nani Visa inlägg
    Hej.

    Jag pratade med min bror som precis börjar med seo och han sa att man kan sälja länkar om man har en relativt bra blogg med bra text och relevant text. Han sa att man kan ta 1000 kr per år och länk, och ca 5 länkar per blogg.

    Det jag funderar nu är om jag kan slänga upp ett par bloggar inom lite olika nischer och uppdatera dom nån gång i veckan och sälja länkar? Först är planen att bygga upp bloggen, försöka få lite besökare och sen sälja.

    Det låter för enkelt dock, så vad finns det för nackdelar med min plan? Vad måste jag tänka på?
    Det kommer ju ta tid innan din blogg kommer vara värd någonting. Du ska inte förvänta dig att någon betalar för en blogg som är ny.

    Bäst vore kanske att i stället för att inrikta dig på att sälja länkar så försöka ranka bra på ord. Rankar du bra på vissa ord kommer folk vilja ha länk hos dig.

  10. #10
    nanis avatar
    nani nani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Du har fortfarande inte klargjort för hur du ska skaffa dig länkar till dina domäner så att de blir värdefulla nog att köpa länk från. Om du väljer att byta länkar med någon från dina 10 bloggar så tappar de i värde, och har du inga andra bloggar att byta med så kommer du inte heller att få några länkar att byta med.

    Att bygga länkar via artikelkataloger och länkkataloger kommer inte att ge dig några kunder eftersom alla har dessa länkar redan idag. Jag tycker att du ska fundera på hur du ska skaffa dig länkar till dina bloggar, och samtidigt läsa någon av de svenska seo-guider som finns för att förstå grunderna i SEO och begreppen runtomkring, innan du börjar bygga content till dina bloggar. Det kan spara dig mycket tid. Dessa guider hittar du här.
    Jag vet inte själv än. Försöka skriva bra innehåll som folk vill länka till, byta länkar med andra... Får se, men jag vill gärna testa och måste ju så får ta det som det kommer tänkte jag =)

  11. #11
    nanis avatar
    nani nani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av snulle Visa inlägg
    Det kommer ju ta tid innan din blogg kommer vara värd någonting. Du ska inte förvänta dig att någon betalar för en blogg som är ny.

    Bäst vore kanske att i stället för att inrikta dig på att sälja länkar så försöka ranka bra på ord. Rankar du bra på vissa ord kommer folk vilja ha länk hos dig.
    Hej.

    Går inte det hand i hand? Jag tänkte ju skriva blogg om nåt ämne och då försöka ha ca 10-15 ord som jag ska försöka ranka relativt bra på.

  12. #12
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av nani Visa inlägg
    Hej.

    Går inte det hand i hand? Jag tänkte ju skriva blogg om nåt ämne och då försöka ha ca 10-15 ord som jag ska försöka ranka relativt bra på.
    Jag är inget proffs men med tur kan man ranka högt på svåra ord inom ett år. Jag menar så du tänker få bloggarna att ranka högt så du har det i första hand före du tänker på att du ska sälja länkar. Du kanske bli trött då ingen köper länker för du lyckas ej med sidorna.

    Ägna tiden bara åt att få sidorna bra. Hur man får högt pr vet jag ej men tydligen är såna sidor bra sälja länkar från.

  13. #13
    nanis avatar
    nani nani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av snulle Visa inlägg
    Jag är inget proffs men med tur kan man ranka högt på svåra ord inom ett år. Jag menar så du tänker få bloggarna att ranka högt så du har det i första hand före du tänker på att du ska sälja länkar. Du kanske bli trött då ingen köper länker för du lyckas ej med sidorna.

    Ägna tiden bara åt att få sidorna bra. Hur man får högt pr vet jag ej men tydligen är såna sidor bra sälja länkar från.
    mm sant. Jag hr dock inget erfaranhet så jag får börja med att skriva bloggen och sen får jag skaffa mig kunspak på vägen hur man rankar bra på vissa ord helt enkelt =)

  14. #14
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av nani Visa inlägg
    mm sant. Jag hr dock inget erfaranhet så jag får börja med att skriva bloggen och sen får jag skaffa mig kunspak på vägen hur man rankar bra på vissa ord helt enkelt =)
    precis...sätt igång och lek

  15. #15
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Ett hett tips är att inte starta bloggar med syfte att sälja länkar (om du inte gjort det tidigare), utan att starta bloggar för att du tycker att det är kul att skriva eller har något ämne du gillar att skriva om/har en åsikt i.

    Att tro att du kan smälla upp 10 bloggar, skriva lite här och där, och sedan få in pengar på länkförsäljning är rätt naivt.

    Försök istället bygga upp bloggar med bra innehåll och om du vill lära dig mer om SEO, försök få dem att ranka någorlunda bra på utvalda sökord. Lär dig vilka metoder som funkar och vilka som inte gör det. Experimentera och gör det för att du tycker att det är roligt, inte bara för att tjäna pengar.

    Om du lyckas med din SEO eller med att bygga en läsarskara kommer möjligheterna till att tjäna pengar komma av sig själva, men ha det inte som ett primärt mål när det gäller bloggande.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad kan vi göra för att tjäna pengar?
    Av king i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 19:00
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 17:59
  3. Tjäna pengar på kataloger
    Av David Olofsson i forum Kataloger
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 07:52
  4. Tjäna pengar! Vågar man?
    Av Beppis i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 23:45